حمایت از سگ‌های ولگرد مافیا دارد؛ پشت‌پرده حامیان تقلبی حیوانات

یک پژوهشگر حیات‌وحش از پشت‌پرده مافیای غذارسانی به سگ‌های ولگرد، پرده برداشت و گفت: این مسئله نیز مانند موضوع تکدی‌گری و کودکان کار مافیا دارد.
کد خبر  10063
خبر ویژه

به گزارش فاخته، مهدی نبی‌یان، پژوهشگر حیات‌وحش در گفتگو با همشهری آنلاین در رابطه با غذارسانی به سگ‌های ولگرد، گفت: ماجرای غذا دادن به سگ‌های ولگرد در ۱۵سال گذشته اتفاق افتاده است و باید از افرادی که در این سال‌ها خود را به‌ عنوان حامی حیوانات نشان می‌دهند، پرسید که تا قبل از این سال‌ها سگ‌ها از چه راهی تغذیه می‌کردند؟ چرا یک باره این تعداد از افراد برای غذا دادن به سگ‌ها مشتاق شدند؟

او افزود: این افراد مطالعه‌ای محیط‌زیستی ندارند و تنها با تکیه بر تبلیغات رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان و سکوت مسئولان دست به این کار می‌زنند. غذایی که برای سگ‌های ولگرد ریخته می‌شود، پسماند غذایی است و موجب تهدید بهداشت عمومی می‌شود. باید در برابر افرادی که به سگ‌ها غذا می‌دهند، مانع ایجاد کرد چرا که سکوت در برابر این حامی‌نماها موجب گستاخ شدنشان شده است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به تبعات غذا دادن به سگ‌های ولگرد، توضیح داد: این افراد با جان مردم بازی می‌کنند. آمار به ما می‌گوید که سال گذشته نزدیک به ۲۸۰هزار سگ‌گزیدگی در ایران ثبت شده است. در کشورهای اروپایی و آمریکایی برای سگ‌ها قوانین سختی وجود دارد و حتی افرادی که سگ‌های خانگی دارند، نمی‌توانند بدون قلاده، سگ خود را از خانه خارج کنند و باید مدفوع سگ جمع‌آوری شود، اما در کشور ما نه‌تنها به این موارد توجه نمی‌شد بلکه برخی، پارک‌های شهری ما را با توالت سگ‌هایشان اشتباه گرفته‌اند.

او افزود: وقتی این موضوعات را با حامیان سگ‌های ولگرد مطرح می‌کنیم، بحث عقیم‌سازی‌ را مطرح می‌کنند، اما سؤال ما این است که آیا با عقیم‌سازی، آن سگ دیگر گاز نمی‌گیرد و مدفوع نمی‌کند؟

به گفته نبی‌یان« افرادی که برای غذا دادن و درمان سگ‌های ولگرد پول جمع می‌کنند، یک مافیا هستند و باید پلیس فتا و مسئولان حوزه بهداشت به این موضوع ورود کنند چرا که تعداد سگ در سال ۱۳۶۶زیر ۲۰الی ۳۰هزار مورد بود، اما این رقم در حال حاضر ۲۰برابر شده است. از سوی دیگر شهرداری تهران سالانه ۲۰میلیارد تومان برای جمع‌آوری و نگهداری این سگ‌های ولگرد هزینه می‌کند و باید این هزینه‌ها در جای دیگر صرف شود.»

او تاکید کرد: افرادی که خود را حامی سگ معرفی می‌کنند، گروه‌هایی تشکیل داده‌اند که پول جمع‌آوری می‌کنند. متأسفانه بحث مافیایی شکل گرفته است و یک‌سری شارلاتان از این طریق ارتزاق می‌کنند. ما با مافیایی شبیه باندهای مافیایی که کودکان کار، تکدی‌گری و فروش مواد مخدر را مدیریت می‌کنند، روبه‌رو هستیم. ناگفته نماند که در این میان برخی به‌ دلیل اطلاع‌رسانی نادرست و تأثیرپذیری از احساسات با این افراد همراه می‌شوند، اما اصل کار در دست این مافیاست.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

این کارشناس محیط زیست معتقد است:«بارها مشاهده کرده‌ایم که این افراد برای جمع‌آوری پول، خودشان پای سگ ولگرد را مجروح می‌کنند، بعد با تهیه عکس رادیولوژی دست به جمع‌آوری پول می‌زنند، مردم هم برای کمک به این حیوان پول واریز می‌کنند. برای شناخت این فضا کافی است که برخی از هشتگ‌ها را در اینستاگرام جست‌وجو کنید تا متوجه ارتباط این شبکه‌های مدعی حامی حیوانات شوید.»

نبی‌نیا توضیح داد: هر یک از این گروه‌ها بخشی از تهران را در دست دارد، به‌عنوان مثال سگ‌های سمت کوهسار برای یک گروه و سگ‌های سمت گلابدره برای یک گروه دیگر است. زمانی که این گروه‌ها با هم درگیر می‌شوند، اطلاعات جالبی را از هم افشا می‌کنند و یک‌بار در این دعواها مشخص شد که یک فرد با کمک‌های مردمی به جای عقیم‌سازی‌ سگ‌ها، یک خانه در لواسان خریده بود. مقابله با حامیانی که در ظاهر برای کمک به حیوانات فعالیت می‌کنند، اما در واقع به ‌دنبال دزدی از مردم هستند، باید به‌صورت جدی پیگیری شود تا بهداشت و امنیت مردم شهر به خطر نیفتد.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.