فاخته- خیل عظیم فارغالتحصیلان با انواع و اقسام گرایشهای تحصیلی تحت عنوان آزاد، علمی کاربردی، دولتی و.... بدون در نظرگرفتن آینده شغلی و تأثیرگذاری آنان در جامعه و کشور و صرفا بر اساس نگاه انتفاعی و بنگاهی به دانشگاه تا کارکرد علمی و عملی آن را می توان مصداق بارز این موارد دانست.
اینکه نماینده پا به سن گذاشته رئیس جمهور که فارغالتحصیل حوزه عمران و باسابقه وزارت مسکن و شهرسازی وقت، بازخورد سیاست گذاری هایش در حوزه مسکن را کسی ندیده و یا لمس نموده یا ننموده است؛ درمورد آبزی پروری، بهداشت و بیماریهای آن که به احتمال زیاد ناشی از مشاوره ناصوابی که به وی دادهاند رییس جمهور را هم به همین مسیر غلط مشاوره دهد جای تعجب، تاسف ونقد صریح دارد.
آبزی پزشکی واژه ای سخیف، بی پایه و از روی ناآگاهی و مشاوره غلط !!!
این دیگر چه صیغه ای است، فراموش نکنیم صنعت آبزی پروری در این سال ها بیشتر قربانی غفلت و حمایت دولت ها در کمک به نوسازی، بهسازی، مکانیزاسیون، به روز رسانی زیرساختی و تجهیز و اعتبارات زیر ساختی و مکانیزاسیون، به ویژه رقابت و تجارت و تسهیل آن بویژه در تولیدات با ارزش صادراتی مانند خاویار و میگو در رقابت با کشورهای صاحب صنعت بوده است تا کمبود نیروی انسانی متخصص بهداشت و بیماریها.
تولید کنندگان ساعی این حوزه نیک می دانند که با زیرساخت معیوب، پیر و فرسوده و دورمانده از تکنولوژیها و دانش نوین امکان تولید کمی، کیفی و حتی بهداشتی ایدهآل بسیار سخت و تا حدی ناممکن خواهد بود.
وجود و حضور پرشمار و تاثیرگذار فارغالتحصیلان علوم زیستی، شیلانی و دامپزشکان عمومی و متخصص بهداشت و بیماریهای آبزیان با دانش تخصص و تجارب گرانبها حجت را تمام و هیچگونه بهانهای را برای تعریف جدیدی از گرایش های مرتبط با بهداشت، پیشگیری و بیماریهای آبزیان نگذاشته است.
اگر جلوی این تصمیم عجولانه، غیرکارشناسی و ناصواب گرفته نشود سبب تعریف و ایجاد چنین رشته «من درآوردی» توسط مراکز آموزشی گاها فرصت طلبی که دستور رییس جمهور را بهانه ای خوب برای پیشبرد اهداف انتفاعی و نه علمی و نشر دانش خود می کنند منجر خواهد شد.
برخی از این مراکز دانشگاهی حداقل های استاندارد در مورد نیروی علمی تمام وقت، با دانش و تجربه و صاحب ایده را نداشته و ندارند.
ماحصل چنین تصمیم غیر کارشناسانه ورود خیل دیگری از فارغالتحصیلان این حوزه در کنار فارغالتحصیلان بیکار حوزه شیلات، آبزی پروری و متخصصان بهداشت و بیماریهای آبزیانی است که خیلی ها یا فاقدکار ویا شغل مرتبط با مدرک دانشگاهی خود هستند.
نهایت کلام! آقای مهندس عمران وراه و ساختمان! کاش در حوزه تخصصی خود به آبزی پروری لطف می کردید و آن زیرساخت های نوین، بازسازی، بهسازی و ارتقای زیر ساخت ها و ناوگان فرسوده آبزی پروری و صید وصیادی اشتغال زا بویژه در جوامع ساحلی ومحلی کمک به مکانیزاسیون و تجهیزات به روز در عصر هوش مصنوعی تا ورود به حوزه علوم زیستی، بیولوژی، بهداشت و بیماریهای آبزیان.
امید است رئیس جمهور پزشکیان، مانند رئیسجمهور هایی که قبلاً دیدگاه شخصی ویا برداشت های شخصی حاصل از مشاوره های نادرست را به جامعه و صنعت دیکته می کردند؛ نباشند و به عوارض زیانبار انحراف سرمایه عمومی و اجتماعی، اعم هزینه کردها، افزایش فارغ التحصیلان بیکار وسرخورده این حوزه آسیب و بویژه موازی کاری برای فارغالتحصیلان موجود رشته های مرتبط با بهداشت و بیماریهای آبزیان، بیولوژی سلولی مولکولی، پاتوبیولوژیست ها، میکروبیولوژیست ها، ویروس شناسان و ده ها گرایش دیگر که عملاً در یک بسته علمی شناخته شده به امر پیشگیری و ارتقای بهداشتی ودر مورد بسیاری از آبزیان به درمان حوزه آبزی پروری اهتمام دارند توجه ویژه نمایند.
فراموش نکنیم همیشه اصلاح ضعف ها بهترین شیوه برای خروج از بن بست و افزایش بهرهوری وری است تا کندن از بیخ و بن و نادیده گرفتن دانش و تجربیات ارزشمندی که سالها آزمون و خطاهای خود را هم تا حدود زیادی طی نموده است.
فردا که پیشگاه حقیقت شود پدید
شرمنده رهروی که سفر بر مجاز کرد
دکتر حسین احمدی
دامپزشک عمومی و آبزی پرور
این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.