افزایش تولید 30 درصدی بخش دام امکان‌پذیر شد

رئیس بخش تحقیقات مدیریت پرورش و تولیدمثل دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: با بهره‌گیری از الگوهای پرورشی و بهبود بهره‌وری، بدون به‌کارگیری منابع جدید افزایش حداقل 30 درصدی در تولیدات بخش دام امکان‌پذیر است.
کد خبر  10612
خبر ویژه

به گزارش فاخته، پیروز شاکری در گفت‌وگو با ایانا با اشاره به نقش بخش تحقیقات مدیریت پرورش و تولیدمثل دام و طیور موسسه در کاهش نقاط ضعف و افزایش بهره‌وری مزارع  پرورش دام و طیور  بیان کرد: این بخش مشکلاتی که باعث  اتلاف منابع و کاهش تولید می‌شوند را شناسایی،  و در زمینه‌های مختلف و با استفاده از نتایج حاصل طرح‌های تحقیقاتی اجرا شده در موسسه، دستورالعمل‌هایی را تهیه‌کرده است.

وی افزود: ما معتقدیم به‌کارگیری این دستورالعمل‌ها منتهی به بهبود مدیریت پرورش و تولیدمثل دام و طیور می‌شود؛ به‌طوری‌که در شرایط فعلی بدون به‌کارگیری منابع جدید، افزایش حداقل30 درصدی در تولیدات بخش دام در اثر بهبود بهره‌وری قابل استحصال است.

این دانشیار پژوهشی موسسه  ادامه داد: برای مثال در حال حاضر در گله‌های روستایی و عشایری میزان بره‌زایی میش‌ها حدود 70 درصد با متوسط 1/5 بره برای هر میش در دو سال است. به‌کارگیری دستورالعمل‌های تهیه‌شده درزمینه تولیدمثل دام سبک نیز می‌تواند سبب افزایش بره زایی به میزان سه بره طی دو سال به ازای  هر میش شود.

نتایج تحقیقات در دسترس بخش تولید

رئیس بخش تحقیقات مدیریت پرورش و تولیدمثل دام و طیور موسسه با تأکید بر اینکه برای دسترسی به دانش روز دنیا برای بهبود مدیریت پرورش دام و طیور مشکلی نداریم گفت: تحقیقات در بخش مدیریت پرورش و مدیریت تولیدمثل در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بر اساس نیازهای بخش اجرا مطابق با استاندارهای جهانی در حال اجرا است.

وی افزود: یافته‌های حاصل این تحقیقات در رقابت با کشورهای پیشرو در این صنعت، در مجلات معتبر بین‌المللی و یا مجلات علمی- پژوهشی داخلی منتشر می‌شوند و برای تولیدکنندگان و فعالان بخش تولید قابل‌دسترس و استفاده خواهد بود.

شاکری ادامه داد: خوشبختانه در دامداری‌ها و مرغداری‌های صنعتی هم دانش و هم فناوری‌های روز دنیا که یا وارداتی است و یا در داخل بومی‌سازی شده، در حال استفاده است. برای مثال در کشور گاوداری‌هایی داریم که به لحاظ پرورش، بهداشت، تولیدمثل، تغذیه و ... در حد بسیار خوبی مدیریت می‌شوند و از همین رو ازنظر تولید شیر و گوشت هم‌تراز گله‌های با مدیریت خوب در کشورهای پیشرفته هستند.

وی با اشاره به این‌که در بحث استفاده از دانش روز مدیریت پرورش و استفاده از فناوری‌های روز دنیا در مزارع و گله‌های نیمه‌صنعتی و سنتی تا حدودی مشکل وجود دارد بیان کرد: رسوخ دانش در این بخش با نواقصی روبه‌رو بوده است.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

شاکری یادآور شد: تلاش مجموعه‌های تحقیقاتی و ترویجی سازمان تات در سال‌های اخیر، به‌روزرسانی دانش فنی در این مزارع از طریق برگزاری کلاس‌های ترویجی و کارگاه‌های آموزشی و نیز انتشار فیلم‌های آموزشی، جزوات، نشریات، دست نامه‌های آموزشی و ترویجی و ... انتقال یافته و به نظر می‌رسد که این فعالیت‌ها باید باقوت تا حصول نتیجه کامل ادامه پیدا کند.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.