بررسی طرح رتبه‌بندی کارگاه‌های فرآوری آبزیان و تدوین دوره‌های آموزشی برای غیر دامپزشکان؛

به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان PhD رشته بهداشت آبزیان صرفاً پس از گذراندن دوره‌های آموزشی مصوب سازمان نظام دامپزشکی و تنها در مراکز خوراک آبزیان و سردخانه‌ها به‌عنوان ناظر بهداشتی مجاز شد

کمیته تخصصی بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران با دستور کار بررسی طرح رتبه‌بندی کارگاه‌های فرآوری آبزیان کشور و تدوین دوره‌های آموزشی ویژه اعضای غیر دامپزشک دارای مدرک PhD، به‌صورت حضوری و برخط (آنلاین) در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شد.
کد خبر  13971
titr

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی، در ابتدای این نشست، «دکتر کاظم عبدی» دبیر کمیته، با اشاره به پیشینه طرح رتبه‌بندی کارگاه‌های فرآوری آبزیان، اظهار کرد: «این طرح نخستین‌بار در سال ۱۳۸۲ و پس از بازدید تیم کارشناسی اتحادیه اروپا از ایران تدوین شد، اما متأسفانه اجرایی نشد. هدف اصلی این طرح، استانداردسازی فعالیت‌ها در حوزه شیلات از طریق تدوین چک‌لیست‌های کاربردی برای ارزیابی واحدهای فعال در این بخش است.»

وی در ادامه با تشریح مزایای طرح رتبه‌بندی افزود: «اجرای این طرح می‌تواند به کاهش دفعات ممیزی سالیانه منجر شود که همواره یکی از درخواست‌های انجمن‌ها و کانون‌های تخصصی بوده است. همچنین استفاده از برچسب رتبه و برند بر روی محصولات، تعیین تکلیف تولیدکنندگان قراردادی و افزایش مدت اعتبار پروانه‌های بهداشتی از دیگر مزایای این طرح به شمار می‌رود.»

دکتر عبدی یکی دیگر از اهداف اجرای طرح را رتبه‌بندی مسئولین فنی و بهداشتی اعلام کرد و گفت: «این طرح امکان‌پذیری تعیین سطح مسئول فنی، مدت زمان حضور در واحد و حتی میزان دستمزد بر اساس رتبه را فراهم می‌کند.»

در ادامه جلسه، معاون فنی و امور عضویت سازمان با اشاره به ضرورت ضابطه‌مند شدن فعالیت شرکت‌های ممیزی، تأکید کرد: «فعالان این شرکت‌ها باید دارای مدرک دکترای عمومی دامپزشکی باشند. همچنین لازم است دوره‌های آموزشی مرتبط با این حوزه توسط سازمان نظام دامپزشکی طراحی و اجرا شود که این موضوع باید در جلسات آتی در دستور کار قرار گیرد.»

همچنین اعضای کمیته پیشنهاد کردند تمامی دستورالعمل‌های جدید به منظور ارتقای جایگاه بین‌المللی به‌صورت دو زبانه تنظیم و ابلاغ شود.

بر اساس مصوبه جلسه، مقرر شد پیشنهادهای مطرح‌شده در خصوص دستور کار اول جمع‌بندی و به سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی ارسال شود. هر دو سازمان همکاری کنند طی دو هفته، نظرات و پیشنهادهای خود را برای تکمیل و نهایی‌سازی طرح اعلام کنند. 

در بخش دوم جلسه، موضوع تدوین دوره‌های آموزشی و تأیید صلاحیت برای فارغ‌التحصیلان PhD غیر دامپزشک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پس از تبادل نظر، اعضای کمیته تخصصی بهداشت و بیماری‌های آبزیان با به‌کارگیری این افراد در مراکز درمانی و آبزی‌پروری مخالفت کردند.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

در نهایت مقرر شد به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان PhD رشته بهداشت آبزیان صرفاً پس از گذراندن دوره‌های آموزشی مصوب سازمان نظام دامپزشکی و تنها در مراکز خوراک آبزیان و سردخانه‌ها به‌عنوان ناظر بهداشتی مجاز باشد.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • متخصص بهداشت و بیماریهای آبزیان
    می گوید:
    هر روز شاهد اتفاق تازه‌ای هستیم؛ این‌بار، جمعی از دارندگان مدرک عمومی دامپزشکی در جایگاه متخصصان حوزه‌ای قرار گرفته‌اند که آموزش آن برای ایشان در حد گذراندن تنها شش واحد درسی بوده است. قضاوت با اهل دانش.
  • تخصص آبزیان
    می گوید:
    هر روز شاهد اتفاق تازه‌ای هستیم؛ این‌بار، جمعی از عمومی‌های دامپزشکی در جایگاه متخصصان حوزه‌ای قرار گرفته‌اند که آموزش آن برای ایشان در حد گذراندن تنها شش واحد درسی در حوزه آبزیان بوده است. قضاوت با اهل دانش
  • عضو دامپزشکی
    می گوید:
    هر دم از این بزم ناآگاهی تازه‌تری می‌رسد؛ این‌بار، آنان که در حوزه آبزیان تنها شش واحد درسی را گذرانده‌اند، خود را صاحب رأی در مسائل تخصصی آن می‌دانند. گویی ژرفای دانش را با نگاهی سطحی می‌توان پیمود.
  • دامپزشک
    می گوید:
    ظاهراً تخصص هم این روزا مثل قهوه فوری شده؛ با شش واحد آبزیان، نسخه می‌پیچن برای کل صنعت شیلات! فقط مونده دستورالعمل پرورش نهنگ تو وان حموم هم بدن!
  • برمودا
    می گوید:
    شایان تأمل است که برخی افراد فاقد تخصص دانشگاهی در حوزه بهداشت و بیماری‌های آبزیان، صرفاً با گذراندن چند واحد عمومی در مقطع دکترای حرفه‌ای دامپزشکی، به‌عنوان مرجع نظر در مسائل فنی و تخصصی این عرصه ایفای نقش می‌نمایند؛ امری که نه‌تنها فاقد وجاهت علمی است، بلکه تضییع حقوق متخصصان واقعی به شمار می‌رود.
  • شاعر
    می گوید:
    در سرزمینی که دانش، قربانی تظاهر و تخصص، ملعبه‌ی تجربه‌نمایان است، شگفت نیست اگر با شش واحد درسی، پرچم‌دار علم آبزیان شوند. گویی عمق دریا را با لیوانی آب قیاس کرده‌اند!
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.