اختصاصی فاخته؛ پاسخ سازمان دامپزشکی کشور به یک شایعه!

در هر زمان امکان بروز انواع بیماری ها وجود دارد، لذا ممکن است روند واردات از یک کشور علیرغم موافقت های اولیه لغو گردد

چندی پیش مدیر عامل یکی از اتحادیه های دامی کشور طی گفتگویی در رسانه ها درباره احتمال شیوع تب برفکی از طریق گوشت‌های وارداتی مواردی را اعلام کرده بود.
کد خبر  11088
خبر مهم

به گزارش فاخته  با توجه به اهمیت این موضوع (اینجا )در این باره، گفتگویی با دکتر رضا اسدی، مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور انجام دادیم تا به صحت و سقم این ادعا پی ببریم که وی نیز پاسخ ما اینگونه اعلام کرد.

آیا در واردات گوشت، وضعیت بیماری دام مناطق مبدا مورد بررسی قرار می گیرد؟ فرایند این ارزیابی چگونه است؟

 قبل از ورود دام زنده یا گوشت تازه یا منجمد از سایر کشورها، سازمان دامپزشکی کشور اقدام به انجام مطالعات کتابخانه ای و میدانی می نماید، در مطالعات کتابخانه ای وضعیت بیماری های دامی کشورهای مبداء از طریق وب سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت حیوانات و سایر منابع معتبر بین المللی بررسی می شود و در مطالعات میدانی نیز ناظرین سازمان دامپزشکی کشور به کشورهای مبداء عزیمت نموده و اقدام به بررسی دقیق وضعیت بهداشتی و همچنین بیماریهای دامها می نمایند و در مجموع تصمیم گیری برای واردات و یا عدم واردات بر اساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی و پس احراز شدن موضوعات مرتبط در کمیته ی ویژه که برای همین منظور در سازمان دامپزشکی تشکیل گردیده است صورت می پذیرفت. ضمناً با توجه به اینکه در هر زمان امکان بروز انواع بیماری ها وجود دارد، لذا ممکن است روند واردات از یک کشور علیرغم موافقت های اولیه لغو گردد.

بعد از موافقت های اولیه برای واردات، شرایط بهداشتی مورد نظر کشور ایران به کشورهای مبدا اعلام می شود تا سرویس های دامپزشکی دولتی آن کشورها از شرایط مطلع و ملزم به رعایت مفادآن گردند. علاوه بر همه این موارد نظارت بهداشتی بر روند قرنطینه دام زنده و همچنین کشتار دام ها نیز توسط ناظرین اعزامی سازمان دامپزشکی کشور صورت می پذیرد.

آخرین وضعیت کانون های تب برفکی در کشور چگونه است؟

تب برفکی یک بیماری ویروسی است. این بیماری بیشتر در دام های اهلی بروز می کند  و در اکثر مناطق جهان وجود دارد. بیماری تب برفکی در کشور ایران همانند بسیاری از کشورهای دیگر آندمیک یا بومی محسوب می شود لیکن با اقدامات گسترده صورت پذیرفته توسط سازمان دامپزشکی کشور، درحال حاضر روند کلی بیماری بصورت نزولی و کنترل شده می باشد. بیماری تب برفکی جزء بیماری های مشترک بین انسان و حیوان  تلقی نمی گردد.

مهم ترین راهکارهای پیشگیرانه این بیماری برای سال آینده که توسط آن دفتر تدوین شده شامل کدام موارد است؟

اهم اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در سال 1403 شامل 1- پوشش حداکثری واکسیناسیون علیه سویه های در گردش تب برفکی 2- انجام پایش و مراقبت های بالینی و آزمایشگاهی 3- افزایش سطح امنیت زیستی در دامداری ها 4- آموزش و ترویج می باشد .

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

در حال حاضر چه نوع واکسنی برای پیشگیری از بیماری در کشور استفاده می شود؟

درحال حاضر واکسن های تولید داخل و واکسن های وارداتی در کشور موجود می باشند و واکسیناسیون براساس ضوابط و مقررات سازمان دامپزشکی در دامداریهای صنعتی – نیمه صنعتی – روستایی – عشایری انجام می شود.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • دامپزشک
    می گوید:
    متاسفانه قرارگرفتن ایران در منطقه ای ناامن از حیث بهداشتی، مخاطرات زیادی را برای سرمایه دامی کشور ایجاد می کند. خدا قوت به همه همکاران عزیز در بخش های مبارزه سازمان و استان ها
  • ناشناس
    می گوید:
    با این حساب، ادعای اون مدیر محترم تشکل دامی تکذیب شده. درسته؟
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.