مدیرکل دامپزشکی استان همدان:

بیماری های دامی همدان ۵۹ درصد کاهش یافت

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: بیماری های دامی ظرف چهار ماهه گذشته سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۹ درصد کاهش داشته است.
کد خبر  9514
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از ایرنا، «امیرحسین نقی پور» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران با تشریح دستاوردهای چهار ماهه سال ۱۴۰۲ اداره کل دامپزشکی استان همدان افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از چهار میلیون نوبت سر دام توسط اکیپ های دامپزشکی استان همدان علیه بیماریهای دامی

و مشترک بین انسان و حیوان در سطح دامداری های سنتی روستایی و واحدهای صنعتی و دام عشایر تحت پوشش واکسیناسیون آبله، شاربن،طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین،تب برفکی،بروسلوز(تب مالت)، هاری و... قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با تلاش های شبانه روزی و اقدامات پیشگیرانه، همچون افزایش پایش و مراقبت فعال و غیر فعال، اقدامات بهداشتی و قرنطینه، ضدعفونی بدن دام و اماکن دامی،آموزش و ترویج و مایه کوبی تمامی دامهای عشایری ۵۹ درصد کانون های آلوده به بیماری ها کاهش داشته ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان، گفت: در سال جاری تاکنون ۱۴ اردوی جهادی دامپزشکی در ۴۰ روستای محروم و کم برخوردار توسط اکیپ های بخش دولتی به صورت کاملا رایگان صورت گرفته و همچنین در تیر ماه سال ۱۴۰۲ با همکاری سپاه انصالحسین (ع) به مدت دو شبانه روز رزمایش بزرگ و تخصصی جهاد دامپزشکی با اولویت مناطق صعب العبور عشایری و روستای محروم و کم برخوردار در چهار شهرستان ملایر،تویسرکان،همدان و کبودرآهنگ در راستای تحقق شعار سال مهار تورم ،رشد تولید انجام شد که بیش از ۱۳۲ هزار خدمت در این رزمایش صورت پذیرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه هم اینک از امنیت بهداشتی و غذایی خوبی در استان برخوردار هستیم، افزود: باتوجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سالیان گذشته در سطح کشور، با تلاش همکاران پرتلاش دامپزشکی در سطح استان، بیش از چهار سال است که هیچ گزارشی از وجود کانون های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان همدان مشاهده و گزارش نشده است.

نقی پور با اشاره به وظیفه دامپزشکی در کنترل و نظارت بهداشتی مواد خام دامی، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۹ هزار و ۵۰۰ مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، عرضه و بسته بندی مواد خام دامی و کشتارگاه های استان صورت گرفته است که در این بازرسی ها مقدار بیش از ۳۷ هزارو ۵۰۰ کیلوگرم انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف کشف، ضبط و امحاء و از چرخه مصرف انسانی خارج شده و بیش از یک هزار و ۳۵۰ مورد تذکر،تعهد و معرفی به مراجع قضایی انجام شده است.

وی در ادامه با تشریح میزان تست سل و بروسلوز در سطح استان همدان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ رأس دام سنگین خونگیری انجام شده و در راستای مبارزه با سل گاوی، بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ رأس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تصریح کرد: در راستای مبارزه با انگلهای خارجی بدن دام و پیشگیری از بیماری تب هموراژیک کریمه کنگو و لمپی اسکین، بیش از ۳۲۰ هزار مترمربع جایگاه دام و بیش از تعداد ۱۱۰ هزار رأس بدن دام سبک و سنگین تحت پوشش سمپاشی قرار گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش سمپاشی جایگاه ۴۴ درصد و در قسمت سمپاشی بدن دام ۱۰۰ درصد افزایش میزان عملیات انجام شده صورت گرفته است و خوشبختانه با توجه به اقدامات پیشگیرانه، در حال حاضر هیچ بیماری جدی در حوزه دام در سطح استان مشاهده یا گزارش نشده است.

وی در ادامه این گزارش با تشریح اقدامات دامپزشکی در خصوص حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی و نظارت و بازرسی بر تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی در ۶ واحد کشتارگاه صنعتی دام استان، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۸۱ هزار راس دام سبک و سنگین در کشتارگاههای این استان ذبح و مورد نظارت شرعی وبهداشتی قرارگرفته اند (بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار کیلوگرم گوشت تولید شده است) و بیش از ۲۳ هزار کیلوگرم گوشت غیربهداشتی از زنجیره مصرف شهروندان خارج شد.

نقی پور با بیان اینکه دامپزشکی با هدف ارتقای سطح دانش ،مهارت و شایستگی های حرفه ای شاغلین کلاس های متععدی برگزار می کند بیان کرد :با هدف پوشش مسائل چالشی و اساسی با محوریت مبارزه با بیماری ها،تامین بهداشت فراورده های خام دامی و مبارزه با بیماری های مشترک در سه ماهه اول ۱۴۰۲ بیش از ۸۰۹ کلاس آموزشی برگزار شده است

وی در ادامه با اشاره به میزان جوجه ریزی صورت گرفته درچهار ماهه نخست سال جاری گفت: در چهار ماهه نست سال ۱۴۰۲ تعداد بیش از ۱۱ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان صورت گرفته که به میزان ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته ایم

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بااشاره به فعالیت ۴ واحد کشتارگاه طیور در سطح استان همدان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون در پنج کشتارگاه صنعتی طیور استان بیش از هفت میلیون قطعه طیور ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته (تولید بیش از ۱۸ کیلوگرم گوشت مرغ) که از این تعداد حدود حدود ۹۷ کیلوگرم بدلیل غیرقابل مصرف بودن، از چرخه مصرف انسانی خارج و ضبط و معدوم سازی گردیده است.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.