یادداشت؛ علی لقمانیان:

سختی کار دامپزشکی گلی بود که به سبزه ی افزایش سن بازنشستگی آراسته شد

مدتی است درج سختی کار در مشاغل مرتبط با دامپزشکی دغدغه ی فعالان این حوزه است هرچند کارهای خوب و سازنده البته سازنده که نمی توان گفت ولی دست و پا شکسته رایزنی هایی صورت گرفته بود و همه دلخوش به این فعالیت ها ، امیدوار به آینده بودیم
کد خبر  10243
یادداشت

فاخته- مدتی است درج سختی کار در مشاغل مرتبط با دامپزشکی دغدغه ی فعالان این حوزه است هرچند کارهای خوب و سازنده البته سازنده که نمی توان گفت ولی دست و پا شکسته رایزنی هایی صورت گرفته بود و همه دلخوش به این فعالیت ها، امیدوار به آینده بودیم که بناگاه نه تنها این سختی کار  و در پی آن کاهش سن بازنشستگی رخ نداد که افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه مطرح شد که سن کاری جهت بازنشستگی را به حدود 35 سال می رساند.

حال با توجه به شرح حال بعضی از همکاران دامپزشکی با 30 سال سابقه و بازنشسته که حتی 5 سال بعد را ندیده اند و همکارانی که بعد از بازنشستگی به دلیل بیماری خانه نشین شده اند  سوالی که مطرح می شود این است  آیا حدود 35 سال کار در حوزه دامپزشکی منطقی است؟ اصلا با شرایط سخت کاری دامپزشکی بر فرض اینکه شخص 35 سال را دوام بیاورند ایا عملکرد مفید و بهره وری برای آن شخص می توان تصور کرد؟با نگاهی به اکثر فعالان حوزه دامپزشکی می توان دید که همکاران در سال های آخر فعالیت کاریشان دیگر توان کارهای فنی دامپزشکی را نداشته و عملا از سیکل نیروهای کارامد خارج می شوند.

ازسوی دیگر اگر سابقه برای بازنشستگی حدود 35 سال در نظر گرفته شود عملا فضا برای نیروهای جوانی که در دانشگاه ها به امید بازار کار مشغول تحصیل می باشند تنگ تر شده و یافتن شغل برای آنان مشکل تر می گردد.

همه اینها به کنار؛ به نظر می رسد دیگر زمان آن فرارسیده که دامپزشکی در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد. در تعریف مشاغل سخت  آمده است مشاغلی که ماهیتا سخت و زیان آور می باشد اینجاست که باید یادآور سختی های دامپزشکی شد .مگر سخت و زیان آور  جز این است که در حین کار با انواع بیماریهای مشترک بین انسان و دام همانند هاری ، شاربن ، تب مالت، سل و .... سرو کار داشت؟ مگر کم بودند همکارانی که به بیماریهای مشترک یا  آسیب های جدی فیزیکی ناشی از کار با دام  دچار شده اند.

برای مثال عمده فعالان حوزه دامپزشکی درگیر بیماری تب مالت ( بروسلوز ) هستند که این بیماری را مستقیما از دام بیمار یا از طریق واکسن در هنگام تزریق واکسن به دام دریافت کرده اند و اثرات این بیماری را تا پایان عمر با خود دارند.بیماری ای که جدا از هزینه های بالای درمان و دردهای شدید به تنهایی می تواند یک شخص بالغ و سالم را زمینگیر  و خانه نشین کند .

علی لقمانیان

کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان درگز

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.