سرواپیدمیولوژی لپتوسپیروز در دام و کارگران مشاغل پرخطر در ایران

لپتوسپیروز یکی از بیماری های عفونی مشترک بین انسان و دام است که می تواند هم در حیوانات و هم در انسان ایجاد بیماری کند...
کد خبر  9422
فاخته پلاس

فاخته- ...با توجه به گزارش های مختلف در مورد شیوع لپتوسپیروز در مناطق مختلف کشور، محققین انستیتو پاستور ایران در این مطالعه به بررسی شیوع گونه های لپتوسپیرا بین دام و انسان در استان کردستان پرداختند. در یک مطالعه مقطعی از ۵۱ شرکت کننده شامل کارگران کشتارگاه، دامپزشک و دامپرور به همراه ۹۱ راس دام شامل ۳۰ راس گاو، ۳۰ راس گوسفند و ۳۱ راس بز از دی تا اسفند ۱۳۹۷ از شهرهای مختلف استان کردستان نمونه‌برداری سرم انجام شد. بر اساس نتایج این مطالعه  شیوع سرمی در گوسفند، بز و گاو با استفاده از روش های سرولوژیک به ترتیب ۶/۷ درصد ،۳/۲ درصد و صفر درصد بود. همچنین، میزان آنتی لپتوسپیرا در بین ۵۱ شرکت کننده انسانی ۱/۹ درصد گزارش گردید. نتایج این مطالعه می تواند از نظر پایش بیماری در منطقه و کمک به سیستم بهداشتی درمانی برای کنترل ریشه های انتقال باکتری مفید باشد.

لینک مقاله

منبع: کانال تلگرامی بیماری های نوپدید و بازپدید

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.