کشورهای غربی چه قوانینی برای سگ‌گردانی وضع کرده‌اند؟

راه دادن حیوانات درنده به زندگی، اقدامی منافی انسانیت، فرهنگ و عقل و منطق بود که رؤیای زندگی آمریکایی آن را وارد اجتماع ایران کرد اما بدتر از آن، این که این پدیده بدون قوانین که در کشورهای مبدأ برای آن وضع شده بود وارد کشور ما شد و هنوز با وجود گذشت سال‌ها از آغاز آن، قوانین اختصاصی برای آن وضع نشده است.
کد خبر  9222
فاخته پلاس

به گزارش فاخته به نقل از صاحب نیوز؛ بخش بزرگی از معضلات فرهنگی جامعه ما به دلیل الگوسازی و جامعۀآرمانی سازی از غرب دامن‌گیر جامعه شده است. این موضوع که طی فرایندی طولانی مدت، غرب و به صورت خاص‌تر آمریکا در نظر مردم جهان به نقطۀ غایی رشد و پیشرفت تبدیل شده و به اصطلاح جامعه‌شناسان، رؤیای آمریکا در سر مردم کشورهای دیگر جهان افتاده است، موجب ایجاد تمایلی در این مردم برای شبیه کردن خود به غرب شده است.

تمایلی که در بسیاری از موارد مرزهای تعقل و منطق را زیرپا گذاشته و افراد بدون در نظر گرفتن دلیلی منطقی و عقلی اقدام به پیروی و تقلید از فرهنگ غرب می‌کنند و سعی می‌کنند خود را مانند یک غربی درآورند. این مسأله از رنگ کردن موی سر به رنگ موی سر زنان غربی و پوشیدن لباس مانند پوشش مردان غربی گرفته تا تقلید از رفتار و گفتار ایشان را شامل می‌شود.

به عنوان مثال شلوارهای زاپ‌دار و پاره که هیچ کس فکر نمی‌کرد روزی در کشور ما کسی متمایل باشد چنین لباسی را برای خود برگزیند و یا اصلاً به خود جرأت دهد چنین چیزهایی بپوشد مگر این که بخواهد چشم‌غرّه، تمسخر و دست‌انداختن خود را تحمل کند یکی از این نمونه‌ها است.

شلوارهای پاره پوششی کاملاً متضاد با فرهنگ غنی اسلام، فرهنگ سنگین و متمدن ایران، جلوه‌های زیبایی‌شناسی، منطق و عقل انسانیت و غیره هستند که در فرایند شبیه شدن به غربی‌ها با هماهنگی پشت پرده‌های مد و لباس تبدیل می‌شوند به پوشش مرسوم مردم کشور ما.

به عبارتی روشن‌تر این تقلید کورکورانه از غرب که ناشی از شدت علاقمندی است که غرب در دل مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان کشور ما ایجاد کرده است، کار را به اینجا رسانده که عموم مردم رفتاری کاملاً برخلاف فرهنگ، دین، اعتقادات، انسانیت و عقل و منطق انجام می‌دهند.

بنابراین درک این موضوع راحت است که چرا باید عده‌ای سگ که نماد پستی است را به خانه‌های خود راه دهند و از او مانند فرزند خود مراقبت کنند و در حالی که در جامعه از سگ به عنوان فحش یاد می‌شود او را فرزند خود خطاب کنند و الی آخر. بدتر این که به دلیل شدت علاقمندی به فرهنگ غرب، بر این موضوع اصرار نیز دارند و در برابر هر گونه دلیل و برهان نیز مقاومت می‌کنند.

نتیجه چنین رخدادی، اتفاقات ناگوار در جامعه است. از آسیب‌هایی که زندگی با سگ بر جسم و روح نگهدارنده آن دارد، گرفته تا خطرات و تهدیداتی که نگهداری و همراه داشتن سگ برای جامعه به همراه دارد.

*آسیب‌های جامعه از سگ‌گردانی

چنین چالش‌های فرهنگی دارای دو گروه آسیب است؛ یک گروه آسیب فردی به شخص خاطی و یک گروه آسیب اجتماعی برای جامعه.

در مورد آسیب‌های فردی که البته موضوع این گزارش نیست می‌توان به مشکلاتی اشاره کرد که نگهداری سگ برای فرد نگهدارنده به همراه دارد مانند ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی، قساوت قلب پیدا کردن و سنگ‌دلی، تخریب روحی و روانی و ابتلا به مشکلاتی نظیر افسردگی و غیره. در این گروه از مشکلات فرد به سبب خطایی که خود انجام می‌دهد گرفتار این آسیب‌ها می‌شود.

اما گروه دوم آسیب‌های مربوط به راه پیدا کردن سگ‌ها به نقاط مسکونی و نگهداری از سگ و همراه داشتن این حیوان درنده در معابر عمومی، به جامعه برمی‌گردد و جامعه به خاطر اشتباه یک نفر، تقاص پس می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین این آسیب‌ها آمار هر روزه از حمله سگ‌های خانگی به رهگذران است که موجب سلب آرامش و امنیت از جامعه شده است و مردم با این ترس که هر لحظه امکان دارد یک سگ در خیابان به من حمله کند، نمی‌توانند با خیال راحت در معابر رفت‌وآمد کنند و یا اجازه دهند فرزندان کودک و خردسال خود در کوچه و خیابان با همسالان خود بازی کرده و فعالیت اجتماعی را فرا بگیرند.

البته آسیب گروهی نگهداری از حیوان درنده‌ای مانند سگ به عنوان حیوان خانگی و گرداندن آن در شهر، تنها به این مسأله ختم نمی‌شود و به عنوان مثال این که بعد از مدتی صاحب این سگ به دلایلی نظیر کثیف‌کاری‌های این حیوان، پیر شدن آن یا بیمار شدن آن تصمیم می‌گیرد آن را در شهر یا در حاشیه شهر رها کند سبب می‌شود این سگ در زاد و ولد با گونه‌های دیگری که مانند وی رها شدند گونه‌های جدیدی را شکل دهند، که از لحاظ درندگی از درجات بسیار بالاتری برخوردار هستند.

این مشکلات در سایه کم‌توجهی مسئولان در تصویب قوانین محکم در این رابطه و اراده قوی در اجرای این قوانین به وجود آمده است و یک مسأله ضدفرهنگی و غیرمنطقی در حال رشد و گسترش بوده و دامن‌گیر جامعه شده است.

*قوانین سخت نگهداری از سگ‌ها

جالب این که در حالی مسأله نگهداری حیوانات خانگی به تقلید از غرب در کشور ما آغاز شده و در حال گسترش است که تقلیدی از قوانین مربوط به آن برای تصویب در کشور صورت نگرفته است.

در برخی از کشورهای اروپایی، مانند آلمان و فرانسه، قوانینی وجود دارد که مالکان سگ‌ها را به این اجبار می‌کنند که سگ‌های خود را در خیابان با بند گردنی و دستبندی که نشان‌دهنده مالکیت آنها است، سرپوشیده کنند. همچنین، در برخی مناطق این کشورها، به مالکان سگ تحمیل می‌شود که بخشی از هزینه ثبت نام سگ در منطقه، در پرونده‌ای که حاوی اطلاعات مفصلی از جمله وضعیت واکسیناسیون و رفتار سگ است، ذخیره شود.

در کانادا، بسیاری از شهرداری‌ها قوانین صریحی در مورد گرداندن سگ در خیابان و تمامی خدمات ضروری ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال، در برخی مناطق، مالکان سگ باید سگ خود را با بند گردنی و دستبندی مجهز کنند و همچنین باید دارای گواهی اصلاح شده واکسیناسیون باشند.

در کشورهایی مانند ژاپن، تحت قانون واضحی، مالکان سگ‌های خود را ملزم به نصب چیپ الکترونیکی و تجهیزات مورد نیاز برای رصد سگ‌ها در صورت گم شدن می‌کنند. همچنین، پلیس محلی نظارت دارد که مالکان سگ‌ها به این قوانین پایبند باشند.

در استرالیا، قانون دارای تأثیر بسیار زیادی در حفظ حقوق حیوانات است، و به عنوان یکی از مفاد آن، مالکان سگ‌ها باید دارای یک گواهی سلامتی برای سگ‌های خود باشند که نشان دهنده این است که سگ واکسینه شده و سالم است.

در برخی از کشورهای آسیایی مانند چین، قوانینی وجود دارد که به مالکان سگ‌ها اجازه نمی‌دهد که سگ‌های خود را در خیابان به صورت ولگرد رها کنند، و مالکان سگ‌ها باید به طور دقیق تأیید کنند که سگ‌هایشان واکسینه شده‌اند.

در برخی از کشورهای آفریقایی، با توجه به شرایط سختی که برای حفظ صحت جامعه و حقوق حیوانات هست،  برخی از الگوهای عمومی در مورد گرداندن سگ‌ها در خیابان وجود دارد.

*قوانین نگهداری از سگ‌ها به عنوان حیوانات خانگی در آمریکا

اما در خود آمریکا یعنی در کشوری که به عنوان مهد آزادی شناخته می‌شود، اوضاع از این هم جدی‌تر است. در این کشور ده‌ها قانون در مورد نحوه نگهداری سگ، نحوه مراقبت از آن در خانه و به ویژه در اماکن عمومی وجود دارد.

مانند قانون «جلوگیری از حملات حیوانات خطرناک» که این قانون به منظور جلوگیری از حملات سگ‌های خطرناک و به خصوص حملات مرگبار سگ‌ها به انسان‌ها فراهم شده است. برخی ایالت‌ها مانند کالیفرنیا و فلوریدا برای مسدود کردن هجوم سگ‌های خطرناک، قانون تعیین نژاد سگ پرخطر را به کار می‌برند.

قانون «محدودیت سگ‌ها» قانونی دیگری برای نگهداری حیوانات خانگی است. این قانون، تعیین نژاد خاصی از سگ‌ها را که به عنوان خطرناک و آسیب‌رسان شناخته می‌شوند، ممنوع می‌کند. هدف این قانون، محدودیت پرورش و نگهداری سگ‌های خطرناک در ایالت‌های مختلف آمریکا است.

قانون «مسئولیت مالکیت سگ» از آن جمله قوانینی است که صاحب حیوان خانگی را ملزم به مراقبت از سگ خود در برابر حمله به دیگران می‌کند. هدف این قانون، جلوگیری از تأسی به دیگران و کاهش حوادث ناگوار با سگ‌ها است.

چند روز پیش بود که در فضای مجازی فیلمی از گرداندن یک سگ از نژاد پیت بول که یک نوع سگ شکاری است در خیابان بدون زنجیر و پوزبند منتشر شد در حالی که در بسیاری از ایالات آمریکا نگهداری از این نژاد سگ و گرداندن آن در شهرها ممنوع است. مطابق قانون «محدودیت سگ‌های سفید» نگهداری و پرورش سگ‌های سفید به خصوص نژاد «پیت بول» در بعضی مناطق ممنوع است.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.