خط و نشان مدیرکل دامپزشکی کرمان برای مسئولین فنی بهداشتی کشتارگاه ها؛

تنها حضور فیزیکی کافی نیست و هر بخشی که در خصوص دستورالعمل ها اطلاع نداشتید تخلف مسئول فنی را می رساند

نشست هماهنگی و تاکید بر شرح وظایف مسئولین فنی بهداشتی کشتارگاه های طیور استان کرمان با حضور دکتر صدیقه کاظمی نیا سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان و مسئولین فنی بهداشتی و دستیاران کشتارگاه های طیور، در محل سالن کنفرانس اداره کل دامپزشکی کرمان برگزار گردید.
کد خبر  9429
خبر مهم

به گزارش فاخته به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، در ابتدای نشست دکتر صدیقه کاظمی نیا سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام و نیز خیر مقدم و خدا قوت و قدردانی از انجام وظایف بهینه مسئولین فنی کشتارگاه‌ها در راستای تامین بهداشت عمومی، گفت: این جلسه اتمام حجت با شما مسئولین فنی درخصوص اجرای وظایف محوله می باشد.

وی ضمن برشمردن اهمیت و جایگاه مسئولین فنی و دستیاران حاضر در کشتارگاه ها و نقش آنها درتامین امنیت غذایی و سلامت جامعه، گفت: ماده 34 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اعلام می دارد که مسئولین فنی به عنوان نمایندگان سازمان دامپزشکی براساس شرح وظایف ملزم به اجرای کامل قوانین و دستورالعمل های ابلاغی از سازمان متبوع می باشند.

وی گفت: ماده 18قانون سازمان دامپزشکی کشور به صراحت اعلام می دارد که بازرسی بهداشتی گوشت در کشتارگاه های کشور از وظایف سازمان دامپزشکی کشور است.

این مقام مسئول ادامه داد: کلیه صاحبان و مسئولان نگهداری دام و کارگاه‌ها و کارخانه ها و مراکز تهیه و آماده‌سازی فرورده های خام دامی که به نحوی از انحنا به پرورش یا نگهداری دام‌ها و تهیه و  آماده کردن فراورده‌های خام دامی اشتغال دارند موظف به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه ای سازمان دامپزشکی می باشند.

وی ادامه داد: مسلم است اگر یک تشکل یا صنفی به صورت تاثیرگذار وظایف خود را انجام ندهد کارفرما نیز تعهدات مالی را انجام نمی‌دهد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: در صورتی که انجام کشتار در کشتارگاه به هر دلیلی بدون حضور مسئولین فنی و یا دستیار مسئول فنی انجام شود، در صورت مشاهده و گزارش بازرسین، طیور کشتارشده ضبط و معدوم می گردد و مسئولیت پاسخگویی و خسارت ضرر و زیان وارده بر عهده شخص مدیر کشتارگاه بوده و درصورت عدم حضور مسئول فنی بهداشتی،  نسبت به فسخ قرارداد مسئول فنی بهداشتی از سمت اداره کل اقدام می گردد.

وی گفت: در بازدیدهای سرزده، بازرسان مربوط وضعیت بهداشتی کشتارگاه‌های طیور شهرستان ‌های سیرجان، زرند و بم را بررسی خواهند نمود و لذا حضور فعال مسئول فنی الزامی می باشد.

این مقام مسئول گفت: دامپزشکی طرح تشدید نظارت نوروزی و رمضان را با استقرار ناظران بهداشتی دولتی اجرایی نمود که  مسئولان فنی حضور فعال داشته اند و گزارشات خوب به دست آمده است و نظارت بهداشتی صورت پذیرفته است.

دکتر کاظمی نیا با بیان اینکه حوزه کار دامپزشکی وسیع است، اعلام کرد: روند اصطلاحات ساختاری در کشتارگاه ها  به کندی صورت گرفته که بعضی از این تغییرات احتیاج به صرف هزینه زیاد نداردو لازم است بصورت  روتین صورت بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به مطالب گفته شده مسئولیت شما چندین برابر شده است  و لذا در صورت مشاهده عدم حضور به موقع در محل کشتارگاه و قصور و کوتاهی درانجام وظایف غیر قابل اغماض بوده و با توجه به تعهدات اخذ شده و تذکرات مکرر، هر گونه اهمال و قصور در انجام وظایف محوله منجر به لغو قرارداد و معرفی شما به مراجع قانونی می گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر به هر دلیلی دچار مشکل در حضور در کشتارگاه  داشتید جانشین خود را روز قبل تعیین نمایید و به رئیس شبکه ارائه دهید.

این مقام مسئول در این رابطه گفت: فرد جانشین باید فردی صاحب صلاحیت باشد که بتواند توضیحات لازم را  به رئیس شبکه و ... ارائه نماید.

وی به شرح عناوین اهم وظایف مسئولین فنی و مرور دستورالعمل‌های مربوط پرداخت و گفت: تنها حضور فیزیکی کافی نیست و هر بخشی که شما درخصوص این دستورالعمل ها اطلاع نداشتید تخلف شما را می رساند.

وی اقدامات جدی و قاطع مسئولین فنی بهداشتی در کشتارگاهها و حمایت روسای شبکه دامپزشکی شهرستانها از مسئولین فنی را ضروری دانست و همکاری شبکه ها و مسئولین فنی را در ارتقاء سطح بهداشتی کشتارگاهها و دریافت گواهی A , A+   خواستار شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک ساختار و سیستمی در کشتارگاه تحت نظارت شماست و می بایست پوشه ای جهت بایگانی تخلفات و رونوشت های مربوط به رئیس شبکه و  ثبت اطلاعات ورود و خروج طیور زنده و لاشه و اطلاعات سردخانه‌ها و ... فراهم گردد.

دکتر کاظمی نیا گفت: شبکه های دامپزشکی موظفند تا مدتی معین بصورت روزانه ناظر بهداشتی به کشتارگاه فرستاده و گزارش مربوط بازدید را به اداره کل دامپزشکی ارائه دهند.

در ادامه دکتر مینا قاضی زاده رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن مرور مصوبات جلسه قبل خواستار حضور فعال و مستمر و پیگیری رفع نواقص و مشکلات موجود در کشتارگاهها از مسئولین فنی شد.

وی با تاکید بر لزوم ثبت و بایگانی مستندات و مکاتبات، گفت: مسئولین فنی باید سردخانه‌ها را بازدید نمایند و اطلاعات مربوط به علل ضبط لاشه ها را در سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS ) ثبت کنند.

دکتر قاضی زاده اعلام  کرد: مسئولین فنی پیگیر دریافت گواهی HACCP کشتارگاه ها باشند زیرا ممیزی داخلی برای تمدید پروانه بهره برداری کشتارگاه ضروریست که در این زمینه شرکت‌های خصوصی ممیزی غیر رسمی را انجام می‌دهند و  اداره کل دامپزشکی ممیزی رسمی را انجام می‌دهد.

دکتر زین الدینی مسوول شبکه دامپزشکی کرمان گفت:  حمل مرغ به کشتارگاه بدون مجوز بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی ممنوع است و مرغ بدون گواهی در سامانه اطلاعات جغرافیایی به عنوان غیر مجاز ثبت گردد.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

در ادامه روسای شبکه های دامپزشکی شهرستانها و مسئولین فنی و بهداشتی کشتارگاهها با ارائه گزارش از وضعیت کشتارگاههای شهرستان محل خدمت خود، به بیان مشکلات و نقاط ضعف و قوت کشتارگاهها پرداخته و خواستار پیگیری سازمان جهت اجرای کامل ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی و قطع وابستگی مالی مسئولین فنی بهداشتی به مدیران کشتارگاهها شدند.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.