حمایت یا عقیم سازی؛ چالش برخورد دوگانه با افزایش سگ‌های سطح شهر بندرعباس

افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر یکی از دغدغه‌هایی است که از یک طرف به چالش و نارضایتی منجر شده و از طرفی دوست‌داران حیوانات از آن‌ها حمایت می‌کنند، در این میان نهادهای متولی باید با دیدگاه تخصصی این چالش جدی را به طور اصولی رفع کند.
کد خبر  11224
خبر ویژه

در چند سال اخیر شاهد افزایش سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در سطح شهر هستیم، تاجایی که گلایه شهروندان را به همراه داشته است. شهروندانی داریم که از قدم زدن در سطح شهر به‌ویژه اگر اوایل صبح و یا در ساعات شب باشد، دچار استرس می‌شوند و با شنیدن صدای سگ‌ها دلهره دارند که مبادا مورد حمله قرار بگیرند. درحال حاضر جمع‌آوری سگ‌ها یکی از مطالباتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که از طرفی سلامت جسم و روان شهروندان و از طرف دیگر بهداشت شهر به آن‌ها وابسته است.

جمع‌آوری و انتقال سگ‌ها به سایت ویژه 

حمید جمالی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: شهرداری در هر منطقه با استفاده از اکیپ‌هایی که دارد، سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری و به سایت ویژه‌ای که طراحی شده منتقل می‌کند.

وی با بیان اینکه سایت نگهداری سگ‌ها با ویژگی‌های خاص طراحی شده، افزود: در این مکان علاوه بر فراهم کردن آب، غذا، محل ضدعفونی و سایر نیازهای این سگ‌ها، دامپزشکی هم حضور دارد تا از نظر بیماری‌ها و واکسینه شدن کنترل شوند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس عنوان کرد: سگ‌ها بعد از معاینه عقیم سازی شده و پیش از رهاسازی برای آن‌ها قلاده نصب می‌شود، همچنین محل نگهداری سگ‌های نر، ماده و توله‌ها با فنس‌کشی از هم جدا شده است.

جمع‌آوری بیش از ۵۰۰ قلاده سگ از سطح شهر 

به گفته این مسئول تاکنون حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ قلاده سگ جمع‌آوری شده و این روند همچنان ادامه دارد و شهروندان هم درصورت مشاهده سگ‌های ولگرد و بلاصاحب می‌توانند با شهرداری منطقه مورد نظر تماس گرفته و اطلاع دهند.

وی، همراهی سایر نهادهای متولی را در بررسی امکان هاری سگ‌ها ضروری دانست و تاکید کرد: در این حوزه دامپزشکی با ما همکاری دارد.

آن‌طور که رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس عنوان می‌کند، در جمع‌آوری و مدیریت سگ‌های ولگرد سطح شهر، دو طیف مختلف شامل دوست‌دار حیوانات و افراد ناراضی مدنظر قرار گرفته شده است.

وی در این باره توضیح داد: برخی افراد ناراضی هستند و از صدای سگ‌ها می‌ترسند، برخی افراد هم حامی حیوانات بوده و دغدغه این را دارند که سگ‌ها غذا داشته و در شرایط مناسبی نگهداری شوند، در همین راستا در سایتی که وجود دارد، خواسته این دو طیف مد نظر بوده و اگر نیاز باشد از حامیان برای غذارسانی استفاده می‌شود.

باوجود اینکه برخی شهروندان از وجود سگ‌ها در سطح شهر ناراضی بوده و گلایه دارند، افراد زیادی هم هستند که به اسم حامی حیوانات دغدغه دارند و به روش‌های مختلف ازجمله غذارسانی، حمایت خود را نشان می‌دهند.

گروه‌هایی شکل گرفته و اقدام به غذارسانی می‌کنند، این افراد خود را حامی حیوانات و محیط زیست می‌دانند اما درواقع غذارسانی‌های غیراصولی و برخورد غیرعلمی آن‌ها، به چرخه طبیعت آسیب زده و یکی از عواملی که باعث افزایش بی‌رویه تعداد سگ‌ها شده همین برخوردها است.

ضرورت برخورد اصولی و جمع‌آوری سگ‌ها

بنی اسدی یکی از فعالان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، کاشت درخت‌های مثمر در سطح شهر را یکی از راه‌حل‌های کنترل سگ‌های ولگرد عنوان کرد.

وی با اشاره به آسیب‌های ناشی از افزایش سگ‌ها در سطح شهر گفت: افزایش بی‌رویه تعداد سگ‌ها به سایر گونه‌های زنده در طبیعت آسیب می‌زند، البته این تنها چالش موجود نیست و احتمال آسیب رسیدن به کودکان هم وجود دارد.

یکی از فعالان محیط زیست، ایجاد مشکلات بهداشتی را هم یکی دیگر از چالش‌های افزایش تعداد سگ‌ها در محیط شهری برشمرد و توضیح داد: ادرار و مدفوع سگ‌ها در چمن فضای سبز شهری باعث ایجاد آلودگی می‌شود و ممکن است برای افرادی که برای استراحت به پارک آمده و روی چمن‌ها می‌نشینند دردسرساز شود.

به گفته بنی اسدی، شهرداری باید نسبت به جمع‌آوری و عقیم سازی این سگ‌ها اقدام کند، البته این نگاه هم وجود دارد که محل قرنطینه و نگهداری سگ‌های جمع‌آوری شده، نباید کنار مردم باشد.

وی با تاکید به اهمیت رسانه در راستای ارتقای سطح آگاهی برای عموم مردم خاطرنشان کرد: غذارسانی غیراصولی با دوست‌دار حیوانات بودن متفاوت است، برخورد نادرست آسیب‌زا خواهد بود، مردم با افزایش آگاهی از سگ‌گردانی و غذارسانی حمایت نمی‌کنند.

۳۹۱ مورد حیوان گزیدگی در تعطیلات نوروز

براساس آمارهای موجود ارائه شده توسط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، از ۲۴ اسفندماه سال ۱۴۰۲ تا ۱۳ فروردین ماه امسال، ۳۹۱ مورد حیوان‌گزیدگی گزارش و ۹۲۴ مورد واکسن هاری تزریق شده است.

معمولاً بیشترین میزان حیوان گزیدگی از طریق سگ‌ها صورت می‌گیرد که البته هم شامل سگ‌های ولگرد و بلاصاحب و هم سگ‌های صاحب‌دار است.

همچنین در سال گذشته هم صرفاً در ۳ ماه ابتدایی سال و در بندرعباس ۵۳۵ مورد حیوان گزیدگی گزارش شده بود که بیشتر آن از طریق سگ‌ها صورت گرفته بود.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

حل چالش افزایش تعداد موضوع سگ‌های ولگرد علاوه بر اینکه نیازمند اقدام جدی و مستمر مسئولین است، به ارتقای آگاهی مردم هم وابسته است، لازم است مردم نوع حمایت علمی و صحیح از حیوانات، محیط زیست و طبیعت را بدانند تا به اسم حفاظت از آن‌ها به چرخه طبیعت آسیب نرسد.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.