رییس انجمن صنفی مراکز درمانی و مایه کوبی استان لرستان در گفتگو با فاخته؛

عدم ابلاغ تعرفه های دامپزشکی، موجب اجحاف در حق مراکز درمان است/ همکاران به دلیل عدم بازده اقتصادی در حال خروج و شیفت به سوی شغل های دیگر هستند

رییس انجمن صنفی مراکز درمانی و مایه کوبی استان لرستان گفت: یکی دیگر از مسائلی که موجب اجحاف در حق مراکز درمان شده عدم ابلاغ تعرفه های مربوط به درمان و مایه کوبی بوده به طوری که با گذشت حدود نیمی از سال همچنان تعرفه سال جدید ابلاغ نشده است در حالی که کلیه هزینه های جاری مراکز درمانی، حقوق پرسنل، مالیات و... بر اساس نرخ تورم سال جدید محاسبه می شود.
کد خبر  9627
خبر مهم

به گزارش پایگاه خبری فاخته، عمار خرم آبادی در گفت و گو با ما در خصوص سوابق اجرایی خود، اظهار کرد: بنده در سال ۱۳۹۰ از دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد فارغ‌ التحصیل و مدت ۱۲سال است که در زمینه ی درمانگاه دامپزشکی مشغول به فعالیت هستم.

وی ادامه داد: با توجه به عدم وجود انجمن صنفی در استان و دغدغه همکاران در سال ۱۳۹۹ با همکاری همکاران اقدام به تشکیل انجمن صنفی مراکز درمان و مایه کوبی  کرده و با حسن اعتماد همکاران در استان اینجانب به عنوان رییس انجمن صنفی در خدمت همکاران هستم. همچنین به عنوان بازرس علی البدل هیات مدیره کانون سراسری مراکز درمان و مایه کوبی کشور انجام وظیفه می کنم.

وی ادامه داد: هدف اصلی تشکل های صنفی پیگیری مطالبات جمعی و انعکاس مشکلات و موانع به سازمان و نظام دامپزشکی و ارگان های دیگر و فراهم آوردن بستری مناسب در جهت احقاق حقوق مراکز درمان و مایه کوبی است. در طول سه سال گذشته با مشارکت همکاران و همچنین بررسی مشکلات و موانع موجود توانستیم با ارتباط و تعامل با اداره کل دامپزشکی و نظام دامپزشکی بستری مناسب در جهت رفع موانع و مشکلات فراهم بیاوریم.

رییس انجمن صنفی استان لرستان در خصوص عمده مشکلات حوزه دامپزشکی، عنوان کرد: مشکلات عمده بخش درمان و پیشگیری با توجه به خشکسالی های مداوم که منجر به کاهش جمعیت دامی، کاهش واحد‌های پرورشی خصوصاً در بخش دام و تا حدودی طیور، وجود درمانگران غیرمجاز اعم از دامپزشک و غیر دامپزشک، توسعه ی بی رویه مراکز فروش ملزومات حیوانات خانگی و دخالت آن ها در امور دامپزشکی، گسترش زنجیره ها و دخالت آن ها در امر درمان و واکسیناسیون، مسئله مهم بالا بودن مالیات متعلقه مراکز درمانی و همچنین تغییرات پی در پی در دستور عمل و شیوه نامه های مراکز درمان که از جمله مهمترین مسائل و مشکلات حوزه ی درمان است.

خرم آبادی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که موجب اجحاف در حق مراکز درمان شده عدم ابلاغ تعرفه های مربوط به درمان و مایه کوبی بوده به طوری که با گذشت حدود نیمی از سال همچنان تعرفه سال جدید ابلاغ نشده است در حالی که کلیه هزینه های جاری مراکز درمانی، حقوق پرسنل، مالیات و... بر اساس نرخ تورم سال جدید محاسبه می شود. همانطور که پیش تر ذکر کردم یکی از مشکلاتی که در طول چند سال اخیر گریبان گیر مراکز درمانی بوده بحث ضرایب مالیاتی است، متاسفانه به دلیل عدم ساختار مناسب، کلیه ی مبالغ و ورودی های مراکز درمانی به عنوان درآمد محسوب شده و مالیات بر اساس آن محاسبه شده که همین امر موجب ضرر و زیان همکاران شده است؛ در حالی که بیش از 90 درصد مبالغ مرتبط با کارتخوان و ورودی ها مربوط به هزینه خرید واکسن و مواد مصرفی اعم از وسایل جراحی و... بوده که می طلبد سازمان و نظام دامپزشکی در سطح کلان پیگیر موضوع بوده تا این مسئله رفع شود.

وی در خصوص عمده مشکلات همکاران و اعضای انجمن در سطح استان، افزود: مهمترین مسئله در استان  فروش داروی بدون نسخه است که به نوعی مراکز درمانی با کیس ها و مواردی روبه رو هستند که بارها توسط افراد غیر مجاز و فروش داروی بدون نسخه درمان شده و سپس به مراکز درمانی مراجعه می نمایند که یکی از مهمترین آسیب های ناشی از فروش داروی بدون نسخه بحث مقاومت آنتی بیوتیکی است. همچنین عدم رعایت دوره پرهیز از مصرف توسط دامدار که موجب بروز مشکلات بهداشتی می شود؛ دخالت  افراد غیرمجاز علی الخصوص در بحث فروش واکسن به دامداران یکی دیگر از مشکلات مهم می است.علاوه بر این با توجه به وجود مراکز درمانی و مایه کوبی در سراسر استان نیاز است از صدور پروانه درمان جلوگیری شود.

رییس انجمن صنفی استان لرستان در خصوص پیشنهادات و راهکارهای مهم برای جلوگیری از موانع، اضافه کرد: یکی از مهمترین پیشنهادات استفاده از نظرات و راهکارهای افرادی است که سال ها در بخش درمان فعالیت داشته و اصطلاحاً استخوان خرد کرده این حوزه است، دومین راهکار در جهت جلوگیری از پذیرش بی رویه ی دانشجوی دامپزشکی بوده که با توجه به اشباع بازار کار، در چند سال پیش رو شاهد تعداد زیادی دکتر دامپزشک بدون موقعیت شغلی مناسب خواهیم بود.

خرم آبادی در خصوص بهترین روش برای ایجاد تعاملات درون صنفی، تاکید کرد: یکی از مهمترین راهکار های تعامل هر چه بیشتر بخش خصوصی و دولتی استفاده از نظرات و پیشنهادات انجمن های صنفی در برنامه های سازمان بوده و پیشنهاد می شود در امور مربوط به مراکز درمانی در سطح کلان کشوری از هیئت مدیره ی انجمن صنفی کشوری و در سطح استان از انجمن صنفی استان نظرخواهی شود. همچنین در جلسات مربوطه شورای نظام دامپزشکی استان به عنوان عضو صاحب رای حضور داشته باشند.

وی در خصوص خسارات ناشی از عدم ابلاغ تعرفه ها، خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول چند سال اخیر عدم ابلاغ به موقع سبب ضرر و زیان به مراکز درمانی شده، زیراهزینه ها اعم از هزینه های جاری مثل اجاره، آب، برق، تلفن، نرخ حقوق پرسنل و... بر اساس نرخ روز محاسبه می شود در حالی که ما همچنان با تعرفه سال های گذشته خدمات رسانی انجام می دهیم و این امر می طلبد سازمان و نظام دامپزشکی با پیگیری موضوع از اجحاف در حق مراکز درمانی با ابلاغ به موقع جلوگیری نمایند تا مانند سایر صنوف از حق قانونی خود بهره‌مند شوند.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

رییس انجمن صنفی استان لرستان گفت: در پایان پیشنهاد می‌شود تا مسئولان سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی حمایت خود را از بخش درمان که پیش قراول حرفه ی دامپزشکی بوده دوچندان نه بلکه صد چندان نمایند؛ زیرا با توجه به وضعیت این صنف اکثریت همکاران به دلیل عدم بازده اقتصادی در حال خروج و شیفت به سوی شغل های دیگر هستند که می توان با حمایت، ابلاغ به موقع تعرفه، ارائه صد درصد خدمات قابل واگذاری مرتبط سازمان دامپزشکی به این مراکز و همچنین ارائه تسهیلات کم بهره از این اتفاق جلوگیری نمایند.

گفتگو: غزاله شهیدی

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • منتقد
    می گوید:
    چه عکس جالبی. داره نشون می ده هیچ گوش شنوایی برای این دردها نیست...ممنون
  • دامپزشک
    می گوید:
    این تغییر شغل یک واقعیت دردناک هست که برای ما دامپزشکا در حال رخ دادن هست. مخصوصا داروخانه ها. چرا فکری نمی کنید
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.