استاندار قم:

اصلاح قانون دامپزشکی و بروزرسانی آن‌ یکی از نیازهای اساسی این سازمان است

استاندار قم گفت: بخش اصلی وظایف و اقدامات دامپزشکی در حوزه تامین و ارتقای امنیت غذایی است و مبحث درمان تنها ۲۰ درصد از کارکردهای این سازمان را شامل می‌شود.
کد خبر  9907
خبر ویژه

به گزارش فاخته به نقل از ایرنا، سید محمد آقامیری شامگاه جمعه در آیین سالیانه تجلیل از نمونه‌های برتر دامپزشکی استان قم به مناسبت ۱۴ مهرماه و روز ملی دامپزشکی در مجتمع دارالاولاویه، اظهار داشت: امنیت غذایی یک موضوع اتفاقی نیست بلکه حاصل تلاش و فداکاری شبانه و روزی خدمتگزاران این حوزه است.

وی بابیان اینکه هنوز جایگاه واقعی دامپزشکی در کشور نهادینه نشده است، بیان داشت: اصلاح قانون دامپزشکی و به‌روزرسانی آن‌یکی از نیازهای اساسی این سازمان است.

آقامیری، خاطرنشان کرد: بیش از یکهزار و ۷۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام شناخته‌شده که بسیاری از آن‌ها کاملا خطرآفرین و مرگبار است و دراین‌ بین این دامپزشکان هستند که در خط مقدم مبارزه با انواع بیماری‌های مشترک دامی هستند.

استاندار قم با بیان اینکه انسان سالم و دانا، محورِ توسعه است، تصریح کرد: اگر انسانی دانا ولی سالم نباشد، فرصت و ظرفیت دانایی و مهارت وی نمی‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد، بنابراین سلامت جزو جدایی ناپذیر توسعه همه‌جانبه یک کشور است.

وی افزود: دامپزشکان باوجود کمبود برخی اعتبارات و تجهیزات در خط مقدم پیشگیری از سرایت انواع بیماری‌های مشترک هستند که این فداکاری چیزی جز اعتقاد راسخ دامپزشکان نیست.

اعتماد عمومی، شاخصه بارز دامپزشکی

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز دامپزشکی، اطمینان‌پذیر بودن آن در بین مردم است به نحوی که مردم از سلامت سفره غذایی خود باوجود کارشناسان و ناظران عرصه تولید و عرضه اعتماد دارند.

احمد امیرآبادی فراهانی اضافه کرد: در حال حاضر بخش مهمی از اقدامات دامپزشکی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که ادامه این روند می‌تواند در عرصه نظارت مشکلاتی را به‌وجود بیاورد و مجلس باید با تصویب قوانینی عرصه نظارتی را به نهادهای دولتی برگرداند.

وی یادآور شد: برای اینکه دامپزشکان بتوانند به وظایف خود در قبال کارفرمایان به‌خوبی عمل کنند باید از سوی حاکمیت حمایت شوند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت و مجلس با پررنگ‌تر کردن مقوله نظارت توسط کارشناسان وابسته به نهاد دولت درصدد افزایش اعتماد و اطمینان بخشی در بین مردم هستند.

استاد دپارتمان جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هم بیان کرد: زمینه‌های فعالیت نهاد دامپزشکی بعد از جنگ جهانی دوم به‌صورت رسمی و جدی در ایران اسلامی آغاز شد و طی حدود ۵۰ سال گذشته با فراز و فرودهای زیاد، موفقیت‌های زیادی را به دست آورده است.

ایرج نوروزیان با بیان اینکه مردم ایران ریشه در تاریخ تمدن دنیا دارند، اضافه کرد: مفاهیم معنایی و معرفتی که در جامعه علمی، اجرایی و نخبگانی ایرانیان وجود دارد، در سطح جهانی بی‌نظیر و الهام‌پذیر است.

وجود ۱۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در قم

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در ادامه این مراسم، عنوان کرد: کارکردها و فعالیت‌ها دامپزشکی استان قم در امر تولید و سلامت محصولات دامی و آبزی و همچنین طیور قابل‌ قبول است.

محمدرضا حاجی‌رضا، اضافه کرد: در سطح استان قم حدود ۱۲ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی و دام‌پروری فعال هستند که در امر امنیت غذایی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد از کالری مردم از طریق تولیدات بومی تأمین می‌شود.

حاجی رضا، خاطرنشان کرد: طی 2 سال گذشته تلاش شده با تعامل و توجه به مصالح تولید، امنیت غذایی و سلامت غذایی ارتقا پیدا کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، گفت: استان قم یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در تأمین نیاز پروتئینی استان تهران است.

وی ابراز داشت: نقش و جایگاه دامپزشکی کشور در مصالح تولید و امنیت غذایی هنوز آن‌چنان‌که باید در سطح کشور تبیین نشده است.

حاجی رضا با تأکید بر ضرورت نگاه به آینده در تولیدات دامی، کشاورزی و طیور، یادآور شد: با توجه به محدودیت زمین، آب و اقلیم باید از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در مصالح تولید و ارتقای بهره‌وری نهایت استفاده شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، گفت: نگاه به حوزه دامپزشکی باید مصالح محور باشد و از تمامی ظرفیت‌های موجود در ارتقای کمی و کیفی محصولات استفاده‌شده و حوزه تحقیقاتی و پژوهشی دامپزشکی و کاربردی شدن نتایج تحقیقات و انتقال دانش، به‌درستی انجام بگیرد.

تصویب حق مواجهه با بیماری‌های کُشنده مهمترین خواسته جامعه دامپزشکی

مدیرکل دامپزشکی استان قم نیز در بخشی از این همایش، بیان داشت: جلوگیری از تهدیدات بهداشتی از جامعه هدف حیوانی، وظیفه مهم دامپزشکی است.

حسن توحیدی مهر، اضافه کرد: هم‌اکنون دامپزشکان در واحدهای تولیدی دام‌ها، آبزیان و طیور به‌صورت مستمر در حال رصد و پایش بیماری‌های قابل‌انتقال حیوانی هستند و تعداد دیگری نیز بر نهاده‌های دامی نظارت مستمر دارند و برخی از متخصصان و کارشناسان دامپزشکی نیز در حال درمان و مواجهه مستقیم با انواع بیماری‌ها و اقدامات پیشگیرانه و محیط آزمایشگاهی مشغول رصد و بررسی بیماری‌ها و حفظ سلامت مردم هستند.

وی یادآور شد: تصویب حق مواجهه با بیماری‌های کشنده مانند هاری و سایر بیماری‌های مرگ‌آفرین، انتظار به‌جایی اعضای جامعه دامپزشکی از مجلس شورای اسلامی است.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

در پایان این آیین از جمعی از کارشناسان، ناظران، عوامل و همچنین کارفرمایان برتر حوزه دامپزشکی استان قم، تجلیل شد.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.