افزایش خاموش روند ابتلا به بیماری‌های مشترک حیوان و انسان

دکترعباس رضاییان زاده در کمیته کیست هیداتید که با حضور نمایندگان اداره کل سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی برگزار شد، با اشاره به بیماری‌های مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان گفت: این بیماری‌ها بین حیوانات مشترک هستند و انسان، میزبان تصادفی است و نقش مستقیم ندارد، به همین دلیل برای کنترل این بیماری‌ها باید بر چرخه زندگی حیوانات نظارت و کنترل داشته باشیم.
کد خبر  10095
خبر ویژه

به گزارش فاخته به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، او افزود: با توجه به تمایل بسیاری از خانواده‌ها و افراد به نگهداری از حیوانات در منزل، این موضوع نیازمند مدیریت صحیح است، زیرا حیوانات و به ویژه سگ و گربه، بیماری‌های مشترک زیادی با انسان دارند.
دکتر رضائیان زاده با اشاره به افزایش موارد گزارش شده کیست هیداتید در استان، بیان کرد: کیست هیداتید یک بیماری انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که کرم بالغ در روده سگ زندگی می‌کند و با دفع تخم از طریق مدفوع باعث آلوده شدن آب، خاک و علوفه می‌شود و حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند به دلیل چرا در مزارع و مصرف علوفه آلوده، انسان بر اثر تماس تصادفی و یا مصرف آب و سبزی‌های آلوده به تخم انگل، به کیست هیداتید مبتلا می‌شود.
او ادامه داد: با توجه به مقاومت بسیار بالای تخم‌های این انگل در محیط و بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، یک سگ آلوده می‌تواند دو هزار و هفتصد گوسفند را آلوده کند.
این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اهمیت بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در سلامت و اقتصاد جامعه اظهار کرد: شناسایی سگ‌های صاحب دار و گله‌ای و تجویز داروی ضد انگل «پرازیکوانتل» به صورت هر ۶ هفته یک بار، شست و شوی صحیح سبزی ها، مدیریت سگ‌های ولگرد از سوی ارگان‌های ذیربط، رعایت ضوابط بهداشتی مصوب در کشتار دام و جلوگیری از کشتار‌های قاچاق و غیرمجاز، آموزش مردم و گروه‌های خاص از قبیل کارکنان کشتارگاه ها، قصابان و دامداران در زمینه این بیماری و جلب مشارکت مسوولان و مردم، از اقدامات موثر در کنترل این بیماری انگلی مزمن است.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

دکتر رضائیان زاده به شهروندان توصیه کرد: در صورت نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در منزل، با مراجعه به کلینیک‌های دامپزشکی، مراقبت‌های بهداشتی موردنیاز حیوان خود را دریافت و بر اساس توصیه‌های دامپزشک کلینیک، اقدامات لازم را انجام دهند.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.