۷۶ مورد ابتلاء به هاری در خراسان رضوی شناسایی شد

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۷۶ مورد ابتلا به هاری حیوانات، طی نیمه نخست امسال طبق آزمایشهای انجام شده در این استان ثبت و قطعی شده است.
کد خبر  9909
خبر ویژه

به گزارش فاخته، محمدرضا بهروزیان در گفت و گو با ایرنا افزود: در کل سال گذشته ۹۷ مورد ابتلا به هاری در حیات وحش خراسان رضوی شناسایی شده بود که به طور قطع امسال این رقم، ۲ برابر افزایش خواهد یافت و علت آن هم افزایش جمعیت سگ های بدون صاحب است.

وی با اشاره به واکسیناسیون سگهای جمع آوری شده توسط شهرداریها در کمپها علیه بیماری هاری افزود: سهمیه اولیه واکسن خراسان رضوی ۷۵ هزار واحد بود که با موافقت سازمان دامپزشکی برای افزایش این سهمیه هم اکنون ۱۰۰ هزار واکسن هاری برای این استان سهمیه داریم.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در مدیریت و کنترل بیماری هاری چهار مورد باید مد نظرباشد که عبارتند از آموزش و ترویج با کمک تمامی دستگاههای اجرایی، کنترل بیماری هاری در حیات وحش که بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است،کنترل بیماری با واکسیناسیون در حیوانات صاحب دار توسط دامپزشکی و در نهایت کنترل جمعیت سگهای بلاصاحب که برعهده شهرداری‌ها و دهیاریهاست.

به گزارش ایرنا، بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری به انسان منتقل می شود، ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می‌دهد، ولی این عکس العملها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و در فواصل پیدایش آنها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می‌افتد. بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می‌شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی جان خود را از دست می دهد.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.