گلایه های دکتر «سیما همتیان» دامپزشک کلینیسین طیور در گفتگو با «فاخته»؛

از تعرفه های پائین و مخارج بالا تا اختیارات کم شورای نظام استان ها/ کاش می شد «شهرک سلامت» برای کلینیسین های دامپزشکی تعریف می شد

ما دامپزشکان خانم برای اثبات خودمان، مجبوریم فعالیت بیشتری انجام دهیم تا مورد قبول جامعه تولیدکننده و هم صنف خودمان قرار بگیریم.
کد خبر  11325
خبر مهم

فاخته- ما دامپزشکان خانم برای اثبات خودمان، مجبوریم فعالیت بیشتری انجام دهیم تا مورد قبول جامعه تولیدکننده و هم صنف خودمان قرار بگیریم. اوضاع تعرفه های دامپزشکی اصلا مناسب نیست و شرایط اقتصادی برای ما کلینیسین ها روز به روز سخت تر می شود. اینها بخشی از مطالبی است که خانم دکتر «سیما همتیان» کلینیسین تخصصی طیور فعال در شهرستان «طرقبه شاندیز» استان خراسان رضوی در گفتگویی که با وی انجام دادیم می گوید. او در ابتدا خود را اینگونه معرفی می کند؛ «سیما همتیان» هستم؛ ورودی سال1384 دوره عمومی  دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد و 1392 دانشگاه دولتی شهرکرد در مقطع تخصص و در سال 1397 درمانگاه عمومی و مرکز مایه کوبی وابسته در شهرستان طرقبه شاندیز تاسیس کردم و از سال 1402 مجوز کلینیک اختصاصی طیور را گرفتم.

او به خبرنگار فاخته می گوید: بازدید از فارم برای خانم های دامپزشک سخت است؛ رعایت شرایط قرنطینه ای در فارم سخت است. رفت و آمد در مسیر فارم و حضور در فارم، اینکه هیچ ساعت مشخصی برای حضور در فارم و کار نداریم و بادید در تمام ساعات پاسخگوی مرغداران باشیم و این ها کار را برای خانم ها دشوار کرده. خانم ها برای اثبات خودشان در این کار نیاز به تلاش بیشتری دارند خانم ها در کار سخت تر پذیرفته می شوند و لذا باید با شدت بیشتری کنند.

دکتر «سیما همتیان» با اشاره به اوضوع نظام دامپزشکی می گوید: امیدواریم اختیارات شورای استانی بیشتر شود و به نظر من، اعضای شورای مرکزی، در جریان اوضاع دامپزشکی کشور نیستند و یا اطلاع کمتری دارند. لذا باید اختیارات شوراها بیشتر شود.

او عنوان می دارد از بخش دولتی انتظار داریم تعرفه ها با نرخ تورم همخوان باشد و به موقع اعلام شود. حتی گاهی مرغداران با دیدن تعرفه  لبخند می زنند! و گاهی حتی با درک ناچیز بودن این تعرفه ها، مبالغ بیشتری واریز می کنند و این نشان دهنده نامناسب بودن تعرفه هاست.

این بانوی دامپزشک تصریح می کند که در ارتباط با برخورد با درمانگران غیرمجاز، هنوز کار مثبتی ندیدیم و امیدواریم برخوردهای قاطعانه تری صورت گیرد.

او با اشاره به نسخه الکترونیک نیز عنوان می دارد که؛ اگر نسخه الکترونیک اجرایی شود کمک زیادی به کلینیسین ها کرده و جلوی فروش غیرمجاز دارو گرفته شده و سلامت فرآورده ها را هم می توان ارتقا داد.

همتیان می گوید: ای کاش می شد شهرک سلامت برای ما برای ما کلینسین های دامپزشکی تعریف می شد و حالا که ما را از شهر دور می کنند حداقل در چنین مراکزی متمرکز می شدیم تا دسترسی مردم و مخاطبان هم به ما راحت می شد.

این عضو متخصص نظام دامپزشکی استان در ادامه عنوان می دارد که در ارتباط با تعرفه ها از نظام دامپزشکی انتظار داریم همانگونه که این نهاد، حق عضویت ها  را چندین برابر می کند تعرفه ها هم به همین نسبت افزایش پیدا کند تا بتوانیم به این واسطه زندگی معمولی برای خود داشته باشیم.

او در خصوص راه ها حل مشکلات موجود صنف دامپزشکی می گوید: راه حل خاصی به ذهنم نمی رسد مثلا برای ضوابط تاسیس کلینیک ها هر ساله از انجمن ها نظرخواهی می شود و انجمن ها و صنوف هم نظرات خود را ارسال می کنند اما بعد از ابلاغ دستورالعمل ها می بینیم تغییر خاصی رو نداده یا تغییرات کمی ایجاد شده

همتیان، دخالت درمانگران غیرمجاز و فروش دارو بدون نسخه توسط همکاران داروخانه دار را از جمله مواردی می داند که کار را سخت کرده است.

وی با انتقاد از عدم ابلاغ به موقع تعرفه های بخش درمان دامپزشکی معتقد است: عدم افزایش تعرفه با نرخ تورم سالانه و آن هم با گذشت 50 روز از سال منطقی نیست و عنوان می دارد که ما دامپزشکان بخش درمان، همچنان با نرخ پارسال کار می کنیم و این در حالی است که هرس اله در ابتدای سال، اجاره  ها و مخارج افزایش پیدا کرده و به همین نسبت، مراجعین کمتر می شوند.

دکتر سیما همتیان در ادامه این گفتگو افزود: مشکلات اقتصادی ما زیاد است و روز به روز از تعداد مراجعین کم شده و شرایط سخت تر می شود و به این واسطه از اشتغال  دامپزشکان جوان هم جلوگیری می شود.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

این کلینیسین فعال در حوزه طیور تصریح می کند که در سال های اخیر هر یک از صنوف دامپزشکی به نوعی دچار مشکل شدند مثلا خود من اخیرا پروانه تاسیس کلینیک اختصاصی طیور گرفتم و اولین مشکل من گرفتن محل کلینیک بود که با توجه به ضوابط تاسیس درمکانگاه، دچار مشکل زیادی شدم به عنوان نمونه؛ در مورد «متراژ کلینیک» ولی می بینیم که پزشکان هر کدام در یک اتاق 12 متری کار می کنند و یک واحد را با هم می گیرند اما ضوابط و دستورالعمل ها، کار را برای ما دامپزشکان سخت کرده!

او در انتها گفت: از تیم حرفه ای رسانه «فاخته» نیز کمال تشکر را دارم که مشکلات صنف ما را منعکس کرده و صدای ما هستند.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • رهام
    می گوید:
    در مورد حق عضویت و تعرفه ها کاملا با نظر شما موافقم. این پولی که می دیم به عنوان حق عضویت هیچ خدمات قابل توجهی در ازاش دریافت نمی کنیم.
  • دامپزشک
    می گوید:
    شهرک سلامت ایده جالبی هست که ااگر عملیاتی بشه می تونه کار رو بهتر کنه برای ما
  • کلینیسین
    می گوید:
    درود بر همکار پرتوان. خانم دکتر همتیان. موفق باشید
  • آرشام اشراقی
    می گوید:
    مصاحبه خوبی بود اما نکات زیادی داشت 1/بعنوان یک زن ، کار دامپزشکی سخت‌تر می‌شود و باید از زنان دامپزشک که سختی را تحمل میکنند و کار سخت درمانگری آنهم در حوزه دام بزرگ یا طیور انجام میدهند قدردانی کرد 2/ شهرک دامپزشکی اصلا ایده خوبی نیست ، چون براساس علم اِپیدمیولوژی سبب تجمع و کانون بیماری و انتشار بیماری میشود ، برای همین هم در هیچ جای دنیا چنین شهرکی وجود خارجی ندارد و دسترسی صاحبان دام و مرغداری هم مشکل میشود . 3/طرح اجرایی نسخه الکترونیکی در 3 سال پیش توسط بنده که سالها دنبالش بودم به سازمان دامپزشکی کشور ارائه و آماده اجرا شد ، ولی برخی همکاران مخالف بودند ، زیرا انبوه سامانه در سیستم دامپزشکی بسیار دست و پاگیر شده است و باید تمام این سامانه ها یکپارچه سازی شود و سپس نسخه الکترونیکی راه اندازی شود ، با این وجود یک تست آزمایشی هم قرار بود انجام شود .
  • ایمان
    می گوید:
    ها! شهرک سلامت چیه دیگه؟
  • امید
    می گوید:
    در مورد افزایش اختیارات استان ها نکته درستی عنوان شده و باید نظام دامپزشکی در این راستا اقدام کنه. و اما روشن شدن وضعیت مالی و شفافیت خواسته همه ماست. این همه حق عضویت و حق تمدید پراونه و... اینها کجا هزینه می شه؟ این شفاف سازی لازمه
  • عطیه
    می گوید:
    خدا قوت بانو. بسیار عالی بود. براتون آرزوی خیر و سعادت داریم. امیدواریم مشکلات دامپزشکی با همدلی و همراهی نظام و سازمان دامپزشکی زودتر حل بشه
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.