دکتر حامد شمس؛ رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان درگز:

دامپزشکی و اقتصاد؛ قسمت اول

خواندن این تیتر ممکن است خیلی نا آشنا و غریب و باشد . ولی هر چه بیشتر با دیده ذره بینی به وظایف دامپزشکی در ابعاد مختلف می نگرم چیزی جز اقتصاد در آن نمی بینم . اما مشکل کار کجاست که در سطح جامعه ، دامپزشکی را فقط به نام دام-پزشکی می شناسند!
کد خبر  10061
یادداشت

فاختهآری! درست است یکی از وظایف اصلی فعالان حوزه درمان دام  جلوگیری از بروز و شیوع گسترده بیماری ها در دام ها به منظور جلوگیری از تلفات است.

ماهیت وجودی این وظیفه خود شاهده بزرگی بر نقش دامپزشکی در چرخ اقتصاد دارد وقتی مجموعه فعالیت های دامپزشکی در ابعاد مختلف بخش دولتی و بخش خصوصی در نهایت منجر به جلوگیری از بروز گسترده مرگ و میر هزاران راس دام خواهد شد معنی و مفهموم آن غیر از اقتصاد نیست غیر از سرمایه گذاری نیست ولی متاسفانه دامپزشکی نه تنها به عنوان سرمایه گذاری شناخته نمی شود بلکه در خیلی از موارد به عنوان مقصر است زمانی که تلفات شدید در دامداری ها به علت شیوع گسترده بیماری تب برفکی باعث بروز خسارات اقتصادی سنگین می شود هیچ کس این سوال در ذهنش ایجاد نمی شود که برای جلوگیری از این ضرر اقتصادی چه کمکی به دامپزشکی شد تا بتواند به عنوان یک کارگردان اقتصادی خوب مانع از خیل اتفاقات ناگوار و ضررهای اقتصادی شدید شود سربازان اقتصادی دامپزشکی در تمامی رده ها شامل دامپزشکان و پیرادامپزشکان در همه حال و شرایط نامطلوب به کوه ها و صحرا و مناطقی می روند که شاید فقط بتوان با قاطر رفت ولی این سربازان بی ادعا در واقع به دور از پشت میز نشینی در سرما و گرما به وظیفه (وجدانی) خود عمل می نمایند و تا سر حد توان  در جنگ اقتصادی می جنگند تا با حفظ سرمایه دامی باعث رشد و شکوفایی اقتصادی دامداران خرد و کلان شوند.

پس چه بهتر است به جای سربازان گمنام که واقعا تعبیری جز این نمی توان برای ایشان به کار برد از سربازان گمنام اقتصادی استفاده کرد که در واقع بتوان بازیگری و نقش آفرینی دامپزشکان در تمامی رده ها را معرفی کند ... .

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.