در مراسم گرامیداشت هفته دامپزشکی در اردبیل عنوان شد:

تغییرات مدیریتی پی‌درپی فعالان دامپزشکی را رنج می‌دهد

رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان اردبیل گفت: تغییرات متعدد مدیریتی در ۳ سال اخیر بزرگترین چالش و دغدغه را برای حوزه دامپزشکی رقم زده است.
کد خبر  9939
خبر ویژه

به گزارش فاخته به نقل از خبرنگار مهر، فرزاد جامعی عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت هفته دامپزشکی در اردبیل اظهار کرد: سازمان نظام دامپزشکی از سال ۷۶ فعالیت خود را در سطح ملی و استان‌ها آغاز کرده و ما نیز از همان سال نظام دامپزشکی را در قالب شورای مشورتی فعال کردیم.

وی از این مجموعه به عنوان بازوی توانمند اداره کل دامپزشکی یاد کرد و گفت: از سال ۹۳ سازمان نظام دامپزشکی کشور با عهده داری برخی وظایف و اختیارات سعی کرده تا با همراهی بخش خصوصی به توانمندسازی این حوزه کمک کند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: با واگذاری صدور پروانه همه اماکن دامی و مرغداری‌ها به سازمان نظام دامپزشکی سعی شد تا این فرآیند تسهیل و حمایت‌های لازم از سرمایه گذاران انجام شود.

جامعی افزود: در حال حاضر صدور پروانه همه اماکن دامی اعم از گاوداری، دامپروری، مرغداری، پرورش آبزیان و زنبور عسل توسط نظام دامپزشکی انجام می‌شود و در این زمینه حرکت‌ها و اقدامات تسهیل‌گرانه‌ای را شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار این امر، صدور پروانه فعالان بخش خصوصی اعم از داروخانه داران، درمانگاه‌های مایه‌کوبی و تکنسین‌های تخصصی در این زمینه با همراهی نظام دامپزشکی انجام شده و ما سعی می‌کنیم در قالب سیستم انتخاباتی به مدت سه سال اعضای نظام دامپزشکی را انتخاب و فعالیت آنها را شاهد باشیم.

جامعی اضافه کرد: از سال ۹۹ بنده و همکارانمان در این مجموعه تلاش کردیم تا بر اساس وظایف محوله کارها را به پیش ببریم که قطعاً در دوره پیش رو نیز دیگر اعضای این مجموعه سعی خواهند کرد تا موانع پیش روی صنف دامپزشکی را رفع کنند.

وی حمایت از انجمن‌های صنفی به ویژه مسئولان فنی، کارفرمایان و پنج انجمن فعال در این حوزه را یادآور شد و بیان کرد: بر اساس ماده ۱۹ قانون مصوب مسئولان فنی باید به صورت کامل حق و حقوق خود را در این حوزه پیگیری کرده و نسبت به دریافت آن تلاش کنند.

جامعی پوشش بیمه‌ای اعضای نظام دامپزشکی به ویژه بیمه تکمیلی را یادآور شد و تصریح کرد: ما وضعیت متفاوتی را در سطح استان در حوزه حمایت از دامپزشکان شاهد هستیم و قطعاً این اقدامات می‌تواند زمینه و بستر تحول نظام دامپزشکی را رقم بزند.

وی پیشرو بودن اعضای نظام دامپزشکی را در فعالیت‌های مؤثر در این بخش یادآور شد و گفت: برای اولین بار پوشش واکسیناسیون اعضای نظام دامپزشکی به صورت رایگان علیه بیماری آنفلوانزا انجام شد و در کنار آن مسائل رفاهی و خدماتی نیز از دیگر رویکردها بوده است.

جامعی چالش عمده را در این چهار سال تغییر مکرر مدیریتی اعم از وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان دامپزشکی و رئیس نظام دامپزشکی اعلام کرد و افزود: این تغییرات به رکود برخی فعالیت‌ها منجر شده و زمینه بی‌انگیزه بودن نیروها را رقم زده است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: با استعفای بنده از امروز، «نوید ابراهیمیان» مسئولیت این مجموعه را بر عهده گرفته تا شاهد برگزاری انتخابات صنفی نظام دامپزشکی در استان باشیم تا اعضای جدید و رئیس آن مشخص شود.

در این جلسه مهدی فیضی، مدیر کل دامپزشکی استان نیز در گفت‌و گو با اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با هدف تأمین امنیت غذایی پایدار و حفظ و حراست از بهداشت و سلامت عمومی تلاش می‌کند تا وظیفه خطیر و بی نظیر خود را به شکل شایسته انجام دهد.

وی تلاش این مجموعه را در رونق بخشیدن به تولید ملی و کمک به صادرات محصولات خام دامی یادآور شد و تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان اردبیل بر کشتار دام از مرحله تهیه تا مرحله استحصال آن نظارت می‌کند و در کنار نظارت بر کشتار بهداشتی و شرعی دام، سعی دارد در حوزه دام و طیور نیز با بیماری‌های مختلف مقابله کند.

مدیرکل دامپزشکی اردبیل گفت: مقابله با بیماری‌هایی همچون نیوکاسل، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و سایر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در اولویت برنامه‌های پیشگیرانه دامپزشکی قرار گرفته که انتظار می‌رود در این حوزه حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به شکل مطلوب و مناسب انجام شود.

فیضی افزود: ما با فعالیت‌های متنوع خود به مردم این اطمینان را می‌دهیم که در سر سفره خود غذای سالمی را تهیه کرده و مصرف کنند و هیچ نگرانی از بابت بهداشت و سلامت مواد غذایی به ویژه فرآورده‌های دامی نداشته باشند.

وی در مورد کشتارگاه‌های غیرمجاز و جمع‌آوری بساط این کشتارگاه‌ها در مسیر جاده‌ها و مراکز عرضه گوشت خاطرنشان کرد: در ۳.۵ ماهی که مسئولیت اداره کل دامپزشکی استان را بر عهده داشتم با همکاری دستگاه قضائی نسبت به تشکیل ۱۳۶ پرونده تخلف در این حوزه اقدام شده است.

فیضی از پلمب ۱۱ مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح استان خبر داد و اضافه کرد: با همکاری دادستان‌های شهرستان‌های مختلف به ویژه مرکز استان با هدف حفظ سلامت مردم برخورد با عرضه‌کنندگان گوشت غیرمجاز و فرآورده‌های خامی دامی ناسالم در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تلاش ما بر این است تا در کنار این امر، به روند صادرات این محصولات نیز نظارت داشته باشیم تا سالم‌سازی فضای عرضه محصولات خام دامی در سطح استان رقم بخورد.

مدیرکل دامپزشکی اردبیل از اهالی استان خواست تا از خرید گوشت و حتی کباب از مراکز عرضه بین راهی خودداری کرده و حتی با مشاهده مهر دامپزشکی نسبت به تهیه گوشت اقدام کنند.

وی در ادامه یادآور شد: اگر تقاضایی وجود نداشته باشد، کشتار غیرمجاز بین راهی به حداقل می‌رسد و ما قطعاً شاهد برچیده شدن بساط این کشتارها در شهرهای مختلف خواهیم بود.

فیضی تصریح کرد: در کنار نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی دام، سعی ما بر این است تا در عرضه مواد خام دامی در سطح شهر و روستا نیز بر فرآیند کار نظارت مستمری داشته باشیم.

واکسیناسیون رایگان دام و طیور در استان اردبیل

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در مورد واکسیناسیون دام و طیور گفت: ما در سطوح مختلف این واکسیناسیون را انجام می‌دهیم تا مقابله واقعی با بیماری نظیر تب برفکی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را شاهد باشیم.

وی افزود: همکاران ما با مراجعه به دامداری‌ها اعم از صنعتی و سنتی سعی دارند تا به صورت رایگان عملیات واکسیناسیون را انجام داده و شرایط بهتری را در کنترل این بیماری‌ها شاهد باشیم.

فیضی خاطرنشان کرد: در بحث طیور برای مقابله با بیماری ویروسی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عملیات واکسیناسیون در همه مرغداری‌ها آغاز شده و انتظار می‌رود با همراهی صاحبان این مجموعه‌ها روند کار به شکل مطلوب اتفاق بیفتد.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

مدیرکل دامپزشکی اردبیل اضافه کرد: همکاران ما با توجه به سرمای پاییزی و بارش‌های احتمالی عملیات واکسیناسیون را در دام و طیور به صورت رایگان آغاز کردند تا همه واحدهای دامی و مرغداری‌های استان با همکاری دامپزشکی به تزریق واکسن دام و طیور کمک کرده تا کمترین نگرانی را در شیوع بیماری فصلی شاهد باشیم.

خبرهای مرتبط
تصاویر خبر
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.