دامپزشکان در گرامی داشت روز جهانی غذا سهیم اند

روز جهانی غذا سالروزی مقارن شانزدهم اکتبر است که به افتخار تأسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده است و این روز در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود که در سال جاری، مصادف با 24 مهرماه می باشد.
کد خبر  9995
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، دکتر صدیقه کاظمی نیا سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن اعلام روز جهانی غذا بیان داشت: همه ما برای تحقق بخشیدن به چشم انداز جهانی بدون گرسنگی و سوء تغذیه نقش داریم اما دامپزشکان به عنوان حافظان سلامت غذایی، علاوه بر انجام اقدامات مراقبتی، پیشگیری، کنترلی و درمانی در جهت حفظ سرمایه های دامی، نقش موثری درسلامت جامعه انسانی و  تضمین سلامت و کیفیت  فراورده های خام دامی دارند.

وی افزود: پیشگیری، مبارزه و درمان بیماری‌های دامی در جهت حفظ و ارتقای سلامت جمعیت دامی و برقراری امنیت غذایی به ویژه تأمین سبد مواد غذایی و فرآورده‌های پروتئینی با منشأ دامی ایمن و سالم و همچنین پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که به حدود ۸۰۰ نوع بیماری می‌رسد، از مهم‌ترین دستاوردهای دامپزشکان می باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه دولت ها و ... می توانند دانش خود را به اشتراک بگذارند و از سیستم های غذایی و معیشت پایدار و انعطاف پذیر حمایت کنند، گفت: حضور دامپزشکان در عرصه های مختلف جامعه متضمن برقراری امنیت غذایی و سلامت آحاد افراد جامعه است.

این مقام مسئول در این رابطه افزود: از مهمترین اقدامات بهداشتی هر جامعه، تأمین مواد غذایی سالم و متناسب و ایمن سازی غذا از بیماری هاست که نقش تعیین کننده ای در بهداشت فردی و اجتماعی و سلامت افراد جامعه دارد که با نظارت های بهداشتی و تلاش بی وقفه دامپزشکان، فرآورده های خام دامی سالم عرضه و مصرف می شوند.

دکتر کاظمی نیا گفت: علاوه بر دامپزشکان، گروههای حرفه ای مختلف برای اطمینان از سلامت غذا و دستیابی به آن در سراسر زنجیره غذایی فعالیت می نمایند که شامل متخصصان سلامت انسان، میکروبیولوژیست ها، سم شناس ها و ... می باشند و می‌توانیم بگوییم به شکل حلقه‌ها یا زنجیرها به هم کمک می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: فائو از دولت ها، سازمان ها، کشاورزان و افراد می خواهد برای دستیابی به امنیت غذایی (امنیت غذایی به مفهوم دسترسی اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی همه آحاد جامعه در تمام اوقات به غذای کافی و سالم برای تامین نیازهای تغذیه ای به منظور زندگی سالم و فعال است)، برنامه ریزی و تلاش نمایند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه مسأله غذا یک موضوع بسیار حساس و راهبردی است، گفت: نامگذاری این روز می تواند اهمیت موضوع مشارکت بخش های مختلف در قالب چهارچوب سلامت واحد معطوف نماید که اگر از زنجیره تولید تا توزیع مواد غذایی به خوبی مراقبت شود می‌توان جامعه‌ای سالم داشت.

 دکتر کاظمی نیا در این رابطه تصریح کرد: ضایعات بالای محصولات کشاورزی و امراض دامی دو معضلی است که تامین غذای کافی و امنیت غذایی را برای کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های درحال توسعه مشکل ساخته است.

وی افزود: با فقدان دامپزشکی، بدون شک بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد زیرا دامپزشکی با کنترل بهداشتی که شامل بازرسی و اقدامات بمنظور پیش‌گیری و مبارزه با امراض دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد، نقش حیاتی ایفا می کند.

وی گفت: امیدوارم در این روز و روزهایی که مرتبط با حوزه غذا به عنوان یک رکن حیات بشر بعد از آب و هواست، شاهد این باشیم که هم در کمیت و هم در کیفیت تامین غذا، به خواسته‌های وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان تنها متولی تامین غذا یا تولید غذا به شکل پروتئین حیوانی یا گیاهی برسیم.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

دکتر صدیقه کاظمی نیا سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان در پایان اعلام کرد:  این چنین است که دامپزشکان نقش بی بدیلی را علیه دو دشمن دیرینه بشریت بیماری و گرسنگی عهده دار هستند و در گرامی داشت روز جهانی غذا سهیم اند.

 

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.