رئیس اداره دامپزشکی شوش خبر داد:

تلف شدن ۵۷۰ گوسفند در شوش در پی مسمومیت با آب کشاورزی آلوده

570 لاشه گوسفند به علت مسمومیت شدید با آب کشاورزی آلوده به کود اوره با نظارت کارشناسان اداره دامپزشکی شوش معدوم شد.
کد خبر  9838
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، محمدرضا مشکی زاده رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شوش در تشریح این خبر گفت: براساس بازدید کارشناسان بهداشتی دامپزشکی شوش از بروز تلفات گسترده در گوسفندان دو دامدار در روستای فرحان کبر شهرستان پس از انجام معاینات بالینی و اخذ تاریخچه تلفات از دامداران مشخص گردید که تلفات ناشی از استفاده  آب کشاورزی آلوده به اوره بوده است.

مشکی زاده در ادامه گفت: با توجه به اهمیت موضوع و هماهنگی بین بخشی با فرمانداری،جهادکشاورزی و اداره محیط زیست جهت پیشگیری از آلودگی های ثانویه و انتشار بیماریهای واگیردار دامی نسبت به تهیه لودر جهت دفن لاشه ها اقدامات لازم صورت پذیرفت.

وی در ادامه بیان کرد: پس از اعزام یک دستگاه لودر اقدام به معدوم سازی و دفن بهداشتی 570 لاشه گوسفند مطابق با دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور و با نظارت کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان صورت پذیرفت.

مشکی زاده با اشاره به اینکه مسمومیت، نوعی بیماری حاد در اثر مصرف مقادیر بالای نیتروژن غیرپروتئینی همانند کود اوره است که در اکثر مواقع با تلفات بسیار سریع و گسترده در نشخوارکنندگان همراه می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شوش افزود: کود مغذی اوره به منظور تقویت و غنی سازی خاک در مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که متاسفانه به دلیل سهل انگاری دامداران و دسترسی دام‌ها به این مواد شاهد بروز تلفات وسیع در سطح دام‌ها هستیم.

وی گفت: برای پیشگیری از بروز مسمومیت باید دامداران ضمن مدیریت صحیح تغذیه دام ها، از آلوده نبودن منابع آبی و غذایی دام‌ها به کود‌های شیمیایی اطمینان حاصل کرده و به این طریق دسترسی دام‌ها به منابع شیمیایی به خصوص اوره محدود شود.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

وی با اشاره به اینکه علائم مسمومیت مانند درد شکم، ایجاد کف در دهان و بینی، لرزش عضلات، ضعف و مرگ می‌تواند ظرف تنها چند دقیقه پس از مصرف کود اوره رخ دهد افزود: برای کاهش موارد مرگ و میر باید دامداران دام‌هایی را که شرایط مناسبت تری دارند، برای درمان سریع به مراکز درمانی دامپزشکی منتقل کنند.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.