دلیل تاخیر در بهره‌برداری از کشتارگاه صنعتی چالوس چیست؟

بهره برداری از کشتارگاه صنعتی دام مرزن آباد چالوس منوط به انجام مرمت و آسفالت راه دسترسی به طول ۱.۵ کیلومتر است که مسوولان نهادهای مربوط استانی باید برای تامین این نیاز اساسی کشتارگاه تدابیر ویژه ای بیاندیشند.
کد خبر  9734
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از ایرنا، عملیات ساخت این کشتارگاه برابر گزارش ها از اتصال برق، گاز، آب و ساخت بنا گرفته تا نصب ماشین آلات با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد ریال از ماه ها پیش آماده افتتاح است که بهره برداری این طرح را به علت وضعیت نامناسب راه دسترسی به طول ۱.۵ کیلومتر به تاخیر انداخته است.

عملیات اجرایی این طرح واقع در روستای "مرادچال " بخش مرزن آباد چالوس مربوط به سال ۱۳۹۶ است که کار ساخت آن در زمینی به گستره حدود ۱۵ هزار متر و زیربنای حدود سه هزار متر در ۲ طبقه شروع شد و بخش هایی از جمله قسمت همکف تمیز و کثیف، بسته بندی گوشت، پیش سردکن، سردخانه، سالن های انجماد و انتظار در اجرای این طرح پیش بینی شد و قرار بود مدت ۲ سال به سرانجام برسد اما طبق اسناد موجود بنا به دلایلی چون کمبود نقدینگی، محدودیت های زیست محیطی، نوسانات قیمت ارز و دلار و خلف وعده در پرداخت وام این طرح بر زمین ماند و دچار تعلل شد.

این طرح به علت سنتی و غیر بهداشتی بودن کشتارگاه های نوشهر، چالوس و کلاردشت که سال ها مسوولان بهداشتی و زیست محیطی از نحوه کارکرد و خدمات این مکان های ذبح دام دغدغه و گلایه داشتند اجرایی شد حالا سرمایه گذار با گذر از این مشکلات و موانع، با موانع دیگری که راه دسترسی است مواجه شده و از مسوولان امر به ویژه شهرداران منطقه خواسته تا نسبت به وعده ای که دادند برای روکش آسفالت این مسیر مساعدت نمایند.

طبق اظهار نظر مسوولان جهاد کشاورزی شهرستان چالوس، قرار بود شهرداران شهرهای نوشهر، چالوس و کلاردشت مسوولیت روکش آسفالت این مسیر ۱.۵ کیلومتری که هزینه ای بالغ بر پنج میلیارد تومان دارد برعهده بگیرند چرا این موضوع در نشستی که که دوازدهم شهریور ماه سال گذشته در شهرداری مرزن آباد برگزار و دادستان بخش هم حضور داشت مصوب شد و این شهرداران تقبل کردند این مسوولیت را برعهده گرفته و در اجرای آن همکاری داشته باشند که متاسفانه جز شهرداری چالوس و هچیرود بقیه شهرداران نسبت به اجرای این مصوبه کوتاهی کردند.

در این پیوند، سرمایه گذار و مجری این طرح از خلف وعده شهرداران نوشهر، چالوس و کلاردشت در انجام روکش آسفالت این مسیر گلایه کرد و گفت : طبق مصوبه قرار بود حدود پنج میلیارد تومان برای بهسازی و آسفالت این مسیر دسترسی به کشتارگاه و حتی بخشی از فضای سبز هم کمک کنند اما دریغ از پرداخت ریالی بابت تحقق این مهم البته شهرداری چالوس و هچیرود مبالغی پرداخت کردند که جوابگو نیست.

فرزین حسینی سنگ نو در گفت و گو با ایرنا در این باره گفت: این کشتارگاه بنا بود در اواخر دهه ۹۰ به بهره برداری برسد متاسفانه به خاطر شیب زمین مکان اجرای طرح و دشواری های فراهم سازی زیرساخت های آن نظیر احداث شبکه برق رسانی، گاز رسانی و آبرسانی قدری روند اجرا و افتتاح به موقع این طرح را به عقب انداخت و برای مهیاسازی این زیرساخت ها حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه شخصی شد.

قدردانی سرمایه گذار از حمایت استاندار

حسینی سنگ تو افزود : نکته دیگر بنا بود سال ۱۳۹۷ حدود ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات مصوب برای ساخت کشتارگاه به من پرداخت کنند متاسفانه حدود ۲۰ میلیارد ریال آن پرداخت شد و با شکل گیری دولت جدید و سفر استانی استاندار به چالوس این موضوع مطرح و با پرداخت حدود ۱۷ میلیارد تومان موافقت شد که دریافت کردم.

استاندار مازندران پنجم تیرماه سال گذشته به همراه ۵۰ تن از مدیران استانی، مدیران کل استانداری و معاونان استاندار به منظور بازدید از چند طرح نیمه تمام عمرانی، اعزام نماینده به تمامی روستاها با هدف گفت و گو با روستاییان و احصای مسائل و مشکلات آن‌ها، دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران، فعالان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و شرکت در جلسه شورای اداری مهمان مردم شهرستان چالوس بود.

این سرمایه گذار با قدردانی از استاندار مازندران در حمایت از اجرای این طرح گفت : افزون اجرایی شدن مصوبه استاندار در پرداخت این میزان وام بلکه دستور و تاکید کردند این طرح باید هرچه زودتر به بهره برداری برسد و نباید به خاطر موانع و مشکلات معطل بماند.

حسینی سنگ تو افزود : با تحمل سختی های فراوان ناشی از مشکلات و موانع در روند اجرای این طرح خدا رو شکر روند ساخت کشتارگاه به مراحل نهایی رسیده و حدود هزار میلیارد ریال بابت آن هزینه شده که حدود ۱۷۰ میلیارد ریال آن وام بوده که در سفر شهرستانی استاندار مازندران به چالوس برای تکمیل این طرح اختصاص داده شد.

وی بیان داشت : بهره برداری این کشتارگاه و جمع آوری کشتارگاه های سنتی و غیر بهداشتی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت به طور طبیعی به سرمایه شهرداری های نوشهر، چالوس و کلاردشت در بخش املاک و مستغلات افزوده می شود چرا که ارزش زمین های کشتارگاه در این شهرها چندین برابر است و می توانند به هر شکل از این سرمایه بهره ببرند آیا سرمایه گذاری که این همه برای ساخت کشتارگاه سرمایه گذاری کرده نمی ارزد شهرداران این شهرها این مبلغ ناچیز را برای روکش آسفالت راه دسترسی هزینه کنند.

کشتارگاه در آستانه افتتاح

این سرمایه گذار گفت : تمام کارهای زیرساختی و عملیات احداث کشتارگاه به پایان رسیده و هم اینک در آستانه افتتاح است و اگر به بهره برداری برسد بی تردید به علت خرابی راه آمد و شد خودروها برای حمل دام و لاشه گوشت به منظور توزیع در شهرهای غربی مازندران دچار مشکل می شوند.

حسینی سنگ تو از همراهی و مساعدت استاندار مازندران بابت اختصاص حدود ۱۷۰ میلیارد ریال در سفر استانی تیرماه سال گذشته قدردانی کرد و افزود : متاسفانه در سال ۱۳۹۷ بنا بود حدود ۷۵ میلیارد ریال وام برای ساخت این کشتارگاه اختصاص داده شود که متاسفانه فقط ۲۰ میلیارد ریال آن پرداخت شد در حالی که اگر همان زمان این وام پرداخت می شد می توانستم با کمترین هزینه این کشتارگاه را بسازم.

وی بیان داشت : این کشتارگاه در این شرایط بیکاری جوانان اگر به بهره برداری برسد به طور یقین بستر اشتغال برای ۲۰۰ نفر از جویندگان کار به طور مستقیم ایجاد می شود و نکته مهم تر آنکه شاهد استقبال خوب بسیاری از دامداران از نقاط مختلف دام خیز برای عرضه دام هایشان به طور مستقیم در این کشتارگاه خواهیم بود چرا که مکان های اقامتی دامداران و اسکان دام هم در این کشتارگاه برای این قشر از جامعه پیش بینی و فراهم شده است.

معاون فنی جهاد کشاورزی چالوس هم در این باره گفت : تمام کارهای زیربنایی و روبنایی این کشتارگاه به پایان رسیده و در آستانه افتتاح است منتهی بهره برداری آن منوط به اجرایی شدن مصوبه روکش آسفالت این مسیر بر می گردد که شهرداران شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت وعده ای انجام آن را داده بودند.

فرزانه محمودی مهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با اینکه دادستان انقلاب اسلامی مرزن آباد با جدیت پیگیر این موضوع بود تا راه دسترسی مستقیم به کشتارگاه روکش آسفالت شود اما متاسفانه برخی از شهرداران نسبت به وعده و اجرایی شدن مصوبه غفلت کردند و ضرورت دارد این مدیران شهری پای کار بیایند و با عزم و اراده جهادی در افتتاح هرچه زودتر آن همراهی کنند.

این مسوول بیان داشت : البته موضوع پایان کار و تمدید پروانه بهره برداری این کشتارگاه هم موضوع دیگری است که مطرح شده البته سرمایه گذار در حال دریافت آن است و این موضوع نمی تواند مانع بهره برداری این کشتارگاه به شمار بیاید.

تاکید استاندار مازندران بر حمایت از سرمایه گذاران

استاندار مازندران هم در آیین افتتاح کشتارگاه صنعتی بخش نشتا تنکابن در هفته دولت گفت : امروز برای ارتقای شاخصه های بهداشتی، ساخت کشتارگاه های صنعتی به عنوان یک نیاز اساسی و ضروری این استان است و باید از سرمایه گذاران حمایت کرد چرا که این مراکز عرضه گوشت بهداشتی نقش بسیار مهمی در صادرات و حمایت از دامداران دارند.

سیدمحمد حسینی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : به دنبال افزایش شاخصه های بهداشتی استاندارد و صادراتی ایجاد کنیم تا بتوانیم مواد تولیدی پروتئینی را نه تنها در داخل استان، بلکه در کشور حتی خارج از کشور صادرات کنیم.

نماینده عالی دولت با قدر دانی از سرمایه گذاران این بخش تاکید کرد : ایجاد کشتارگاه صنعتی در این استان احساس نیاز می شود و باید بیشتر از وضعیت موجود به سمت و سوی استاندارد سازی پیش برویم.

ماموریت اصلی دولت جهادی حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی

استاندار مازندران گفت : در دولت مردمی و جهادی توجه ویژه ای در حمایت از سرمایه گذاران شده و در آینده نزدیک برنامه ریزی برای افتتاح کشتارگاه مرزن آباد شده و آن هم به نوبه خودش منحصر بفرد است چون چند بخش در نزدیکی این کشتارگاه واقع شده و فعالیتی دامداری های صنعتی در نقاط روستایی قرار است ایجاد شود در واقع این قشر می توانند تولید کننده مواد اولیه آن کشتارگاه باشد و امیدوارم با شکل گیری دامداری های صنعتی در روستاها و افتتاح این کشتارگاه غرب مازندران شاهد هاپ صادراتی مواد پروتئینی باشیم.

کشتارگاه های سنتی در شهرهای غرب مازندران با قدمت بالای ۴۰ سال بدون برخورداری از حداقل امکانات بهداشتی و زیست محیطی سلامت عموم مردم این مناطق گردشگرپذیر را به مخاطره انداخته است.

براساس آمارهای ارائه شده از منابع رسمی، ‌ حدود ۹ کشتارگاه سنتی در شهرستان های غرب مازندران با مالکیت شهرداری ها فعالیت دارد که بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسوولان دست اندرکار، خدماتی که در این کشتارگاه ها ارائه می شود تحت هیچ شرایطی رضایت بخش نیست.
از سوی دیگر کشتار غیرمجازدام در برخی از مناطق حاشیه شهرهای این مناطق گردشگرپذیر از جمله در مبادی اصلی ورودی مسیرهای کنارگذرساحلی مانند نوشهر و چالوس به یک معضل بهداشتی و تهدید جدی علیه بهداشت عمومی و زیست محیطی تبدیل شده است.
شهرستان های غرب مازندران بیشترین سهم گردشگری مازندران را دارند و حضور میلیون ها مسافر و گردشگر در تمامی فصول سال در این مناطق، ضرورت بهسازی و ساخت کشتارگاه های صنعتی را دوچندان و پیامدهای ادامه فعالیت کشتارگاه های سنتی را تشدید می کند.
وضعیت کشتارگاه های سنتی و فرسوده این مناطق به گونه ای است که ضریب فسادپذیری لاشه های کشتار شده را تا انتقال به بازار مصرف افزایش می دهد.
به اعتقاد کارشناسان بهداشت، بسیاری از بیماری های مشترک میان انسان و دام از طریق مصرف فرآورده های دامی بویژه گوشت هایی که به شیوه کاملا غیربهداشتی کشتار و توزیع می شود به افراد جامعه انتقال می یابد.
نتایج نمونه برداری های آزمایشگاهی نشان داده که برخی از بیماری های عفونی مانند سل و شاربن از طریق مصرف گوشت های آلوده به انسان ها منتقل شده است بنابراین کشتار دام در کشتارگاههای بهداشتی و نظارت پیوسته کارشناسان بهداشتی به آسانی می تواند از شیوع و انتقال این بیماری ها به افراد جامعه جلوگیری کند.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

غرب مازندران شامل شهرستا نهای نور، نوشهر، چالوس، کلادشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در قالب ۲۱ شهر و هزار و ۱۵۰ روستا افزون بر یک میلیون نفر جمعیت دارد.

این شهرستان های گردشگری سالانه پذیرای میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.