شناسایی ۵ کانون آلودگی تب مالت در ایلام

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام گفت: ۵ کانون آلودگی تب مالت در ایلام شناسایی شده و زنجیره تولید و توزیع آن ها بررسی می شود.
کد خبر  9675
خبر روز

به گزارش فاخته، محمدحسین ابراهیم پور رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام شامگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ایلام گفت: طی سال جاری ۵ کانون آلودگی تب مالت در ایلام شناسایی شده و دامپزشکی با انجام کارهای کارشناسی، زنجیره تولید و توزیع را برای شناسایی موارد تب مالت بررسی می‌کند.

وی افزود: دامپزشکی استان ایلام در طول سال نسبت به نمونه گیری از گاوداری‌ها و مراکز عرضه شیر خام برای شناسایی موارد تب مالت اقدام می‌کند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام ادامه داد: کارشناسان حوزه نظارت دامپزشکی به صورت روزانه و هفتگی از مرکز عرضه شیر خام مثل لبنیاتی‌ های سطح شهر نمونه‌گیری می‌کنند، این نمونه‌ های شیر در آزمایشگاه دامپزشکی مورد چند تست مختلف از جمله تست تب مالت قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: دامپزشکی استان ایلام به صورت رندوم از گاوداری‌ های استان ایلام نیز نسبت به نمونه گیری و تست تب مالت از شیرخام این مراکز اقدام می‌کند.

ابراهیم پور تصریح کرد: بعد از نمونه گیری و انجام تست در آزمایشگاه، در صورت مثبت بودن تست، دامپزشکی نسبت به جمع آوری شیر خام محل عرضه یا گاوداری مورد نظر اقدام می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر نمونه شیرخام مثبت در مراکز عرضه باشد، به سراغ آن گاوداری که شیر خام در اختیار این مرکز قرار داده می‌رویم و برای اطمینان و شناسایی موارد تب مالت از گاوها خون گیری و آزمایشات تکمیلی انجام می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام یادآور شد: بعد از شناسایی گاو مورد نظر دارای تب مالت، با دستور قضایی این گاو از چرخه تولید خارج می‌شود.

وی افزود: دامپزشکی به صورت هفتگی و روزانه این زنجیره تولید و توزیع را بررسی می‌کند، تاکنون ۵ مورد کانون آلودگی مالت قطعی در استان توسط دامپزشکی کشف شده است.

ابراهیم پور گفت: در آخرین مورد از این ارزیابی‌ها یک لبنیاتی بزرگ سنتی در ایلام شیر آلودگی مشاهده شد که پس از اقدامات لازم ۲ مورد گاو مبتلا به تب مالت جداسازی گردید که علی رغم مقاومت دامدار با حمایت و دستور مرجع محترم قضایی اقدامات لازم برای حذف این نمونه‌های مبتلا صورت گرفت.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، مردم عزیز استان ایلام در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی فرآورده‌های خام دامی با شماره ۱۵۱۲ روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام تماس حاصل نمایند.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.