افزایش ۱۰۰درصدی موارد شناسایی هاری در حیات وحش خراسان رضوی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: شمار موارد مثبت ابتلا به هاری در حیات وحش استان در پنج ماه گذشته از سال۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰۰درصد افزایش داشته است.
کد خبر  9654
خبر روز

به گزارش فاخته، دکتر محمدرضا بهروزیان شریف در گفت‌وگو با شهرآرانیوز اظهار داشت: از مجموع ۸۷مورد مشکوک ابتلا به هاری تعداد ۶۷مورد مثبت گزارش شده است و جواب مابقی هنوز گزارش نشده است.

وی افزود: بیشترین مورد ابتلا با ۴۰قلاده سگ و پس از آن ۲۰قلاده گربه مثبت است و مابقی اسب، الاغ، گاو، گوساله و شغال است.

این مسئول اظهار کرد: در مدیریت و کنترل بیماری هاری چهار اصل باید مدنظر باشد که شامل آموزش و ترویج با کمک کلیه دستگاه‌های اجرایی، کنترل بیماری هاری در حیات وحش است که بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، کنترل بیماری در حیوانات صاحب‌دار توسط دامپزشکی با واکسیناسیون و در نهایت کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب که برعهده شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: در کنترل بیماری هاری با واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار پیش بینی برای پنج ماه تعداد ۶۷هزارو ۸۱۷قلاده بوده که با تلاش مضاعف انجام شده ۸۲هزارو۸۳۲ قلاده با ۱۴۰درصد رشد محقق شده است.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

وی با بیان اینکه واکسیناسیون در شعاع بین سه تا ۳۰کیلومتر محل شناسایی مورد مثبت هاری انجام می‌شود، افزود: طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی با ۷۵درصد واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار، چرخه هاری شکسته می‌شود.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.