یک راس اسب مبتلا به بیماری مشمشه در یاسوج معدوم سازی شد

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویراحمد گفت: یک راس اسب مبتلا به بیماری مشمشه در این شهرستان شناسایی و با رعایت موازین بهداشتی معدوم سازی و دفن شده است.
کد خبر  9617
خبر روز

به گزارش فاخته، منوچهر آشتیانی مقدم در گفت و گو با ایرنا افزود: تست این بیماری هر ۶ماه یک بار برای اسب ها در چشم آنان انجام می شود تا در صورت ابتلا، معدوم سازی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: تست بیماری مشمشه امسال از سوی کارشناسان دامپزشکی برای ۱۴۵راس اسب در شهرستان بویراحمد انجام شده است.

آشتیانی مقدم تصریح کرد: مشمشه از بیماری های عفونی واگیر دار و قابل انتقال بین حیوانات و انسان است.

وی افزود: بیشتر تک سمیان (اسب ، الاغ و قاطر) به این بیماری حساس بوده و ابتلای به مشمشه می تواند منجر به مرگ آنان و صدمات اقتصادی شدید به صنعت اسب شود.

آشتیانی مقدم گفت: با توجه به قابل انتقال بودن بیماری به انسان، در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع در انسان می تواند خطر احتمال مرگ در بیمار را فراهم سازد به همین علت مهم ترین راه های کنترل و ریشه کنی آن شناسایی موارد بالینی مشکوک، شناسایی تک سمیان آلوده به ظاهر سالم و حذف حیوانات آلوده و رعایت اصول بهداشتی (از قبیل ضدعفونی کردن محیط، جایگاه و لوازم) و قرنطینه ای است.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان بویراحمد ابراز کرد : از ابتدای سال جاری تاکنون تست های سرمی و مالئیناسیون تشخیصی بیماری مشمشه در باشگاه های اسب سواری ، روستایی و عشایری صورت گرفته است.

آشتیانی مقدم افزود: بررسی ها و اقدامات نظارتی تکمیلی تا حصول اطمینان از سلامت تمامی مراکز مربوطه ادامه خواهد داشت.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

وی خاطرنشان کرد: براساس آسیب شناسی های بعمل آمده علل عمده رخداد این بیماری جابجایی اسب ها به منظور شرکت در مسابقات و یا انجام امورات مربوط به تولید مثل و اصلاح نژادی بوده و دامپزشکی همواره بر لزوم اخذ مجوزهای بهداشتی در زمان نقل و انتقال اسب ها و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای تاکید دارد.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.