دانشگاه تهران تنزل رتبه نداشته و در برخی شاخص‌ها ارتقای ۲۰۰ پله‌ای داشته است؛

در حوزه علوم کشاورزی و دامپزشکی در رتبه ۱۰۲ جهانی و در جایگاه نخست ملی هستیم

رییس دانشگاه تهران گفت: در همه رتبه‌بندی‌های جهانی دانشگاه تهران در دو سال گذشته ارتقا داشته و در هیچ زمینه‌ای تنزل نداشته است.
کد خبر  9368
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از ایرنا، رسانه‌ وابسته به یکی از دانشگاه‌های کشور، در گزارشی با عنوان «افت دانشگاه‌های دولتی بزرگ در رقابت مرجعیت علمی» مدعی شده است که تعدادی از دانشگاه‌های دولتی و شاخص ایران در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی افت جایگاه علمی داشته‌اند.

در این گزارش نام ۶ دانشگاه معتبر و مهم ایران آمده و ادعا شده است که طبق اعلام نظام‌های رتبه‌بندی لایدن (Leiden Ranking) و کیو اس (QS)، این دانشگاه ها سقوط چندین پله ای در مرجعیت علمی داشته اند.

سید محمد مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره این گزارش و سقوط ۹ پله ای این دانشگاه در مرجعیت علمی اظهار داشت: در همه رتبه بندی های جهانی دانشگاه تهران در دو سال گذشته رتبه اش ارتقا داشته و در هیچ زمینه ای تنزل نداشته است. حتی در همه شاخص‌های برخی از رتبه بندی های جهانی تا ۲۰۰ رتبه ارتقا داشته و در بعضی زمینه ها هم رتبه دانشگاه تهران محسوس بوده است.

وی گفت: اینکه در کل نظام آموزش عالی رتبه بندی ها چگونه بوده من اطلاع چندانی ندارم اما دانشگاه تهران در هر پایگاهی که رتبه بندی را انجام می دهد، هم در مولفه های جزیی و هم مولفه های کلان رشد قابل ملاحظه ای داشته است و مولفه ای پیدا نمی کنید که دانشگاه تهران نسبت به گذشته در آن تنزل داشته باشد.

مقیمی بار دیگر تاکید کرد: دانشگاه تهران رشد بسیار خیره کننده ای در تمام زمینه ها داشته است؛ در برخی شاخص‌ها کمتر و در برخی شاخص‌ها بیشتر و به طور کلی این دانشگاه همواره ارتقا جایگاه داشته است.

بر اساس بررسی وضعیت دانشگاه‌های ایران در ویرایش ۲۰۲۳ رتبه‌بندی لایدن؛ دانشگاه تهران جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا در معیارهای «مرجعیت علمی»، «دیپلماسی علمی» و «دسترسی آزاد به انتشارات» است. بر اساس نتایج رتبه‌بندی لایدن، دانشگاه تهران از نظر مرجعیت علمی در چهار گروه علمی دارای جایگاه نخست ملی است و تنها در در گروه علمی «زیست پزشکی و علوم بهداشت» رتبه اول ملی را واگذار کرده است. ویرایش ۲۰۲۳ رتبه‌بندی لایدن نشان می‌دهد دانشگاه تهران در گروه علمی «علوم زمین و زمین شناسی» دارای رتبه ۵۴ جهانی، در گروه «ریاضیات و علوم کامپیوتر» دارای رتبه ۸۰ جهانی، در گروه «علوم فیزیکی و مهندسی» دارای رتبه ۶۳ جهانی و در گروه «علوم اجتماعی و علوم انسانی» دارای رتبه ۵۱۶ جهانی و در هر چهار گروه نام برده شده، دارای رتبه نخست ملی است.

در رتبه بندی کیو اس تعداد ۷ دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۳۳۴، تهران با رتبه ۳۶۰، صنعتی امیرکبیر با رتبه ۳۷۵ و علم و صنعت ایران با رتبه ۴۵۱، به ترتیب رتبه اول تا چهارم را کسب کردند.

طبق نتایج رتبه‌بندی تایمز دانشگاه‌های آسیایی سال ۲۰۲۳، رتبه دانشگاه تهران در یک سال اخیر به میزان بیش از ۹۰ پله نسبت به سال قبل میلادی بهبود پیدا کرده است. دانشگاه تهران در رتبه‌بندی تایمز دانشگاه‌های آسیایی در سال ۲۰۲۲ در بین ۳۰۰-۲۵۱ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته بود، که بر اساس ویرایش ۲۰۲۳ این رتبه‌بندی، در جایگاه ۱۵۷ دانشگاه‌های آسیا قرار گرفته است.

در رتبه‌بندی تایمز دانشگاه‌های آسیایی سال ۲۰۲۳ از میان ۴۱ دانشگاه غیرپزشکی حاضر در این فهرست، پنج دانشگاه شامل دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی شیراز و حکیم سبزواری موفق به ارتقای رتبه نسبت ویرایش ۲۰۲۲ این نظام رتبه‌بندی شده‌اند. همچنین دانشگاه تهران در چهار رده اصلی و ۲۵ حوزه موضوعی علم رتبه بندی موضوعی ISC رتبه اول ملی را کسب کرده است.

در رتبه‌بندی موضوعی ISC در ۲۰۲۲ که رتبه‌بندی در ۶ رده اصلی علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی صورت گرفته است، دانشگاه تهران در حوزه علوم طبیعی (Natural Sciences) با قرارگیری در جایگاه ۳۵۰-۳۰۱ دانشگاه‌های جهان، در حوزه مهندسی و فناوری (Engineering and Technology) با رتبه ۱۴۱ جهانی، در حوزه علوم کشاورزی و دامپزشکی (Agricultural and Veterinary Sciences) با رتبه ۱۰۲ جهانی و در حوزه علوم اجتماعی (Social Sciences) با کسب رتبه ۴۵۰-۴۰۱ در جایگاه نخست ملی قرار گرفته است.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دانشگاه تهران علاوه بر اینکه موفق به کسب جایگاه اول ملی در این چهار رده اصلی رتبه‌بندی موضوعی ISC شده است، تنها دانشگاه ایرانی حاضر در حوزه علوم اجتماعی این رتبه‌بندی نیز محسوب می‌شود.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.