۹۷ درصد واکسن های دام و طیور کشور در البرز تولید می شود

مدیر کل دامپزشکی استان البرز با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری های دام طیور برای حفظ امنیت غذایی کشور، اعلام کرد: ۹۷ درصد واکسن های دام و طیور کشور در این استان تولید می شود.
کد خبر  10723
خبر روز

به گزارش فاخته ، دکتر «علیرضا رفیعی پور» در نشست با خبرنگاران که در نخستین روز از ایام الله دهه مبارک فجر برگزار شد، به موفقیت های استان البرز در حوزه تولید واکسن دامی اشاره کرد و گفت: در این حوزه با وجود مراکز تولیدی و تحقیقاتی مستقر در استان البرز کشور به خودکفایی رسیده است .

وی به فعالیت آزمایشگاه های دامپزشکی در البرز اشاره کرد و افزود: نبض تولید در این مراکز می تپد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی این استان از وجود این آزمایشگاه ها بی بهره بود اما اکنون ۲ آزمایشگاه دولتی و هشت آزمایشگاه خصوصی در آن فعال است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه در حوزه آزمایشگاه زنبور عسل این استان الگوی کشوری شده است، اظهار کرد: امسال بیش از سه هزار و ۶۰۰ مورد آزمایش دام و طیور در البرز انجام شده است.

رفیعی پور در ادامه به برخی از موفقیت های البرز در حوزه تولیدات دامی اشاره کرد و گفت: استان در تولید تخم مرغ رتبه چهارم، تولید عسل رتبه سوم، شیر رتبه نهم و در پرورش ماهیان زینتی رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی به موضوع بیماری های دامی و طیور نیز اشاره کرد و افزود: ۲ مورد از مهمترین بیماری ها در این حوزه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تب برفکی دامی است که مورد اول در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۶ ضربه سنگینی نه تنها به البرز بلکه به کشور زد و میلیون ها قطعه طیور از بین رفت.

جنگ غذا سخت تر از جنگ سخت و نظامی است

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه هم اکنون دهه پنجم انقلاب اسلامی را جشن می گیریم و این انقلاب تاکنون شرایط بسیار سختی را از جنگ و تحریم ۴۵ ساله پشت سر گذاشته، اظهار کرد: با همه این شرایط سخت امروز در حوزه امنیت غذایی سراسر کشور از جمله استان البرز موفق بوده است.

وی گفت: اگر در حوزه امنیت غذا همچون تولید مرغ، تخم مرغ، گوشت و شیر اتفاقی بیافتد شرایط از جنگ سخت دشوارتر و ناگوارتر خواهد شد و جنگ غذا رخ می دهد.

وی ادامه داد: برای تولید یک محصول دامی و طیور خط تولیدی محصول نهایی آن که شامل یا واکسن و فراورده های دامی و یا گوشت مرغ و قرمز است حداقل از ۳۰ حلقه فعالیت ایجاد شده است.

رفیعی پور اضافه کرد: در شرایط جنگی، سخت و تحریم ۴۵ سال گذشته استان البرز در زمینه فناوری ها و فعالیت ها در حوزه مواد غذایی، مواد بیولوژیک، واکسن و ضدعفونی کننده ها موفقیت های چشمگیری به دست آورده است به طوریکه از یک کارخانه تولید اقلام تخصصی دامپزشکی در پیش از انقلاب اسلامی اکنون البرز شاهد فعالیت ۴۸ کارخانه در این حوزه است.

۱۸۳ میلیون قطعه طیور واکسینه شدند

مدیرکل اداره کل دامپزشکی البرز افزود: امسال برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ۱۸۳ میلیون قطعه طیور در این استان واکسینه شدند ضمن آنکه در خصوص بیماری تب برفکی نیز از سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۵۳۳ هزار راس دام البرز در ادوار مختلف مایه کوبی شده اند.

وی گفت: البرز دارای بیش از ۱۳۴ هزار راس گاو و گوساله، ۴۸۱ هزار راس گوسفند، حدود ۵۷ هزار راس بز و سه هزار و ۸۰۰ راس اسب است که ذخایر مهم غذایی در کشور محسوب می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز به نظارت های بهداشتی دامپزشکی نیز اشاره کرد و افزود: کارشناسان دامپزشکی این استان امسال بر روی کشتار بیش از ۱۴۰ هزار راس دام سبک و سنگین و حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه طیور نظارت بهداشتی داشته اند.

بیش از ۲۰ کالای حوزه دام و طیور از البرز صادر می شود

رفیعی پور به اقدامات و نظارت های قرنطینه ای بر صادرات محصولات حوزه دامی و طیور اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ میلیون کیلوگرم تخم مرغ، سه قطعه پرنده زینتی، ۵۵۳ کیلوگرم خاویار، ۲۲۸ هزار قطعه آبزیان زینتی، ۲۰ هزار و ۷۰۰ دز اسپرم منجمد، ۱۶۸ هزار کیلوگرم پا و پنجه مرغ و ۳۰۰ کیلوگرم پر پرندگان استان البرز صادر شده است.

وی افزود: همچنین در این مدت ۳۰۰ هزار کیلوگرم پودر گوشت، ۸۲ هزار قطعه پولت تخمگذار، ۶۱ هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی، ۱۴ هزار و ۸۲۰ کیلوگرم خرچنگ (شاه میگو)، یک مورد خرگوش، ۲۹۴ قلاده سگ و ۳۲ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم عسل صادر شده است.

رفیعی پور ، صادرات ۶۶۸ هزار کیلوگرم ماهی خوراکی تازه، ۱۴۰ هزار کیلوگرم ماهی منجمد، ۳۴۰ هزار کیلوگرم محصولات لبنی، ۲۰۵ هزار کیلوگرم موم عسل و ۳۰۸ هزار کیلوگرم میگو را از دیگر اقلام صادراتی از مبدا البرز به مقصد کشورهای اروپایی، آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه عنوان کرد.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

مدیرکل دامپزشکی البرز یادآور شد: برخی از این محصولات در البرز تولید نمی شود اما به لحاظ وجود شرکت های بسیار خوب بسته بندی و فرآوری در این استان، تولیدات دیگر استان ها به البرز آمده و از این استان به خارج از کشور صادر می شود. منبع: ایرنا

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.