۱۲۷ ابتلا به هاری در حیات وحش خراسان رضوی شناسایی شد

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۱۲۷ مورد ابتلا به هاری حیوانات در این استان، طی نیمه نخست امسال طبق آزمایشهای انجام شده شناسایی و قطعی شده است.
کد خبر  10658
خبر روز

به گزارش فاخته، دکتر محمدرضا بهروزیان شریف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشترین موارد شناسایی ابتلا به هاری به ترتیب در شهرستان طرقبه با ۳۶ مورد، مشهد با ۳۴ مورد و چناران با ۱۸ مورد ثبت شده است.

وی اضافه کرد: به طور تقریبی ۸۰ درصد کانونهای بیماری هاری استان در شهرستانهای طرقبه، مشهد، چناران و گلبهار بوده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: بیشترین میزان ابتلا به بیماری هاری در سگ با ۹۴ مورد و سپس گربه با ۱۴ مورد ثبت شده است.

وی میزان واکسیناسیون سگهای صاحبدار و بدون صاحب در برابر این بیماری طی ۹ ماه گذشته از سالجاری را ۱۳۱ درصد پیش‌بینی‌ها دانست و افزود: طی این مدت ۸۲ هزار و ۷۷۵ قلاده سگ در برابر این بیماری واکسینه شدند.

بهروزیان اظهار کرد: سهمیه واکسیناسیون هاری برای امسال در استان ۷۵ هزار دوز واکسن بود که با توجه به حساسیت این بیماری و افزایش شیوع آن در استان با پیگیری انجام شده این میزان به ۹۵ هزار ارتقاء یافته است.

به گزارش ایرنا، بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری به انسان منتقل می شود، ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می‌دهد، ولی این عکس العملها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و در فواصل پیدایش آنها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می‌افتد.

بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می‌شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی جان خود را از دست می دهد.

افزایش جمعیت سگهای بلاصاحب عامل رشد شناسایی موارد مبتلا به هاری در حیات وحش استان خراسان رضوی طی سالجاری است.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

در مدیریت و کنترل بیماری هاری چهار اصل مد نظر است، آموزش و ترویج با کمک کلیه دستگاههای اجرایی، کنترل بیماری هاری در حیات وحش که بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، کنترل بیماری در حیوانات صاحب دار توسط دامپزشکی از طریق واکسیناسیون و در نهایت کنترل جمعیت سگهای بلاصاحب که برعهده شهرداری‌ها و دهیاری ها است.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.