مدیر کل دامپزشکی مازندران خبر داد:

کاهش 76.4 درصدی بیماری های دامی در مازندران

دکتر حمزه آقاپور کاظمی گفت: بر اساس واکسیناسیون گسترده صورت گرفته در مدت ۹ماهه سال جاری ۷۶.۴ درصد بیماری‌های دامی در استان کاهش یافت.
کد خبر  10473
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران به نقل از خبرگزاری فارس، حمزه آقاپور کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان مازندران درباره کنترل بیماری‌های دام و طیور در مازندران در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد:  اقدامات دامپزشکی مازندران باعث کاهش بیماری نسبت به سال‌های گذشته شده است.

وی افزود: بر اساس اقدامات صورت گرفته در مدت ۹ماهه سال جاری ۷۶.۴ درصد بیماری‌های دامی در استان کاهش یافت.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به خدمات ارائه شده در حوزه واکسیناسیون دامی، گفت: یکی از خدمات مهم سازمان دامپزشکی و ادارات کل دامپزشکی مازندران در راستای حفظ سرمایه‌های دامی کشور ارائه خدمات واکسیناسیون دام و طیور به‌ویژه در مناطق محروم و بالا دست است.

آقاپورکاظمی اضافه کرد: اداره کل دامپزشکی مازندران در ۹ماهه سال جاری ۵میلیون و ۷۶۹هزار و ۷۸ راس دام سبک و سنگین، تک سمی و سگ را واکسینه کرد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات دامپزشکی در حوزه بیماری‌های دامی به واکسیناسیون ختم نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در حوزه مراقبت‌ها، رصد و پایش بیماری‌ها نیز ۱۰هزار و ۷۰۴ تست سل و ۱۹هزار و ۷۶۴ تست بروسلوز صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به میزان سم‌پاشی از ابتدای سال، گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی استان و لزوم توجه به مراقبت و مدیریت بهداشت جایگاه دامی در مدت ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۱۱ هزار رأس دام سم‌پاشی و یک میلیون و ۶۷۰ هزار متر مربع جایگاه دام سم‌پاشی شد.

آقاپور کاظمی درخصوص مدیریت بیماری‌های طیور در استان، یاداور شد: با توجه به اینکه استان مازندران یکی از استان‌های برخوردار در صنعت طیور در کشور بوده و جز استان های معین تامین گوشت مرغ در استان تهران است، حساسیت‌ها بر روی آن نیز بیشتر و با اولویت رشد تولید در استان سعی در کاهش و کنترل بیماری های محتلف داشته که حاصل آن کاهش بیماری ۷۵ درصد طیور در کشور است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته گفت: در بحث واکسیناسیون طیور بومی با توجه به اشتغال روستا و حمایت از روستای اقتصادی بیش از ۵میلیون و ۷۰۰ قطعه طیور واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به ورود به فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر در استان و احتمال بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان، تصریح کرد: با تشکیل ستاد مبارزه و پیشگیری از بروز این بیماری در اداره کل و شهرستان، بیش از ۵۰نشست تخصصی با حضور انجمن کلینیسین‌ها، اتحادیه‌ها، مدیران و نمایندگان واحد های مرتبط با حوزه دامپزشکی و دستگاه‌های اجرایی، اساتید مجرب دانشگاه‌ها برگزار شد و تصمیمات لازم جهت جلوگیری از بروز این بیماری در استان اتخاذ و اجرا شد.

آقاپورکاظمی گفت: تاکنون از واحدهای مختلف پرورشی و مراکز حساس بیش از ۴هزار و ۷۰۰ نمونه‌برداری و ۶هزار و ۴۵۰ آزمایش مرتبط با بیماری آنفلوآنزا صورت گرفت.

وی با تاکید بر لزوم آموزش بهره‌برداران و آحاد جامعه در خصوص مقابله و مواجه با موارد مشکوک به این بیماری، گفت: تاکنون ۷۶ دوره آموزشی برای یک‌هزار و ۱۴۸ نفر برگزار و مسائل مرتبط بهداشتی با آن آموزش داده و بروشورهای آموزشی نیز توزیع شد.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه با توجه به فصل سرما از مردم خواست این بیماری را جدی گرفته و دستورالعمل‌های بهداشتی را  رعایت کنند، گفت: در صورت مشاهده موارد مشکوک حتما به اداره دامپزشکی شهرستان و یا از طریق سامانه ارتباط مردمی اداره کل دامپزشکی با شماره ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.