نخستین گربه خانگی مبتلا به هاری در تایباد خراسان رضوی شناسایی شد

رییس شبکه دامپزشکی تایباد گفت: نخستین مورد ابتلا به هاری گربه‌سانان طی سال جاری در یک قلاده گربه خانگی این شهرستان شناسایی شد.
کد خبر  10288
خبر روز

به گزارش فاخته، دکتر حسن آذریان در گفت و گو با ایرنا افزود: درپی گزارش شبکه بهداشت و درمان این شهر مبنی بر حمله یک قلاده گربه به یک بانوی تایبادی و خراش دست آن، با توجه به حساسیت موضوع واکسن های هاری به این فرد تزریق شد.

وی ادامه داد: همچنین به منظور بررسی دقیق تر، بافت مغز گربه نیز مورد نمونه برداری قرار گرفت.

رییس شبکه دامپزشکی تایباد بیان کرد: نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بیماری هاری در این گونه جانوری از ابتدای نگهداری تاکنون مثبت بوده است.

وی ادامه داد: همچنین امسال نمونه آزمایشات یک مورد گزیدگی سگ در یکی از روستاهای تایباد مثبت اعلام شد.

آذریان گفت: شبکه دامپزشکی این شهرستان برای واکسیناسیون رایگان مقابله با بیماری هاری در سگها و گربه های خانگی آمادگی دارد.

وی اظهار کرد: درصورتی که عضوی از بدن مورد گزیدگی و خراش حیوانات قرار گرفت، نیاز است تا قبل از رسیدن فرد به مراکز درمانی، محل صدمه دیده به مدت ۱۵ دقیقه با آب و صابون شستشو داده شود.

بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری به انسان منتقل می شود، ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می‌دهد، ولی این عکس العملها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و در فواصل پیدایش آنها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می‌افتد. بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می‌شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی جان خود را از دست می دهد.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.