۱۴ مورد تایید بیماری هاری در حیات وحش استان اصفهان طبق دسترسی و نمونه‌برداری؛ پارسال ۱۱ مورد بود

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی اصفهان در خصوص وضعیت بیماری هاری در استان؛ اعلام کرد: خوشبختانه در دام‌های اهلی فعلا موردی از بیماری هاری مشاهده نشده است؛ اما در بحث حیات وحش آنچه دسترسی برای ما وجود داشته و نمونه برداری و آزمایش شد سال گذشته ۱۱ مورد بود اما امسال تا الان ۱۴ مورد که گرگ و شغال و روبا و سگ ولگرد و گربه بوده است که به نظر می‌آید که روند بیماری هاری در حیات وحش احتمالا یک حالت روبه افزایشی داشته باشد.
کد خبر  10133
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی اصفهان در خصوص وضعیت بیماری هاری در استان؛ اعلام کرد: خوشبختانه در دام‌های اهلی فعلا موردی از بیماری هاری مشاهده نشده است؛ اما در بحث حیات وحش آنچه دسترسی برای ما وجود داشته و نمونه برداری و آزمایش شد سال گذشته 11 مورد بود اما امسال تا الان 14 مورد که گرگ و شغال و روبا و سگ ولگرد و گربه بوده است که به نظر می‌آید که روند بیماری هاری در حیات وحش احتمالا یک حالت روبه افزایشی داشته باشد.

وحید مقدس در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار کرد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و حیوان است. بیماری است که هیچ درمانی ندارد یعنی چه انسان و چه حیوان اگر به این بیماری مبتلا شد هیچ درمانی برایش نیست و سرنوشت مرگ خیلی سخت و دردناکی هست که انتظار آن را می‌کشد.

متداول‌ترین راه انتقال بیماری بیماری هاری گزیده شدن توسط یک حیوان هار است

وی عنوان کرد: متداول‌ترین راه انتقال بیماری بیماری هاری گزیده شدن توسط یک حیوان هار است که سگ؛ گربه یا روبا و دیگر حیوانات اگر انسان یا حیوان دیگری را گاز بگیرد ویروس عامل بیماری را از طریق بزاقش منتقل می‌کند به بدن حیوان یا انسانی که مورد گزش قرار گرفته است.

وی افزود: هاری یک بیماری عصبی است با علائم عصبی ظاهر می‌شود هم در انسان و هم در حیوان.

بیماری هاری دو شکل کلی؛ خشمگین که متداول‌ترین شکل بیماری است و گوشه‌گیر است

مقدس ادامه داد: بیماری هاری دو شکل کلی دارد؛ یکی خشمگین که متداول‌ترین شکل بیماری است بعبارت ساده‌تر حیوانی که خیلی آرام بوده حالت وحشی و تهاجمی به خودش می‌گیرد مثلا روبا از انسان فراری است اما روباه هار دقیقا برعکس است به انسان حمله می‌کند که این یک مثال از تغییر وضعیت است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی اصفهان در خصوص شکل دوم بیماری هاری هم اظهار کرد: یک درصد کمی هم برعکس هست یعنی حیوانی که خیلی شرور و خشن بوده خیلی آرام و گوشه‌گیر می‌شود. اما نهایتا هر دو شکل اینها منجر به فلجی و مرگ خیلی دردناک می‌شود.

در دام‌های اهلی فعلا موردی از بیماری هاری مشاهده نشده است

وی در خصوص وضعیت بیماری هاری در سطح استان اصفهان که مربوط به حوزه دامپزشکی است؛ گفت: خوشبختانه در دام‌های اهلی فعلا موردی از بیماری هاری مشاهده نشده است.

در حیاث وحش در گرگ و شغال و روبا در موارد دسترسی هاری مشاهده شده

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی اصفهان در ادامه تصریح کرد: اما در حیاث وحش در گرگ و شغال و روبا مواردی را داشته‌ایم و آزمایش هم شده و مثبت بودنش تایید گردیده است.

احتمالا حمله وحوش به دام‌ها و انسان‌ها روبه افزایش باشد

مقدس در خصوص این که آیا آماری دقیقی از هاری حیات وحش وجود دارد یا نه؛ اظهار کرد:  وضعیت دقیق هاری حیات وحش را باید مسئولان محیط زیست نظر بدهند ولی شواهدی که ما داریم می‌بینیم به نظر می‌آید که حداقل حمله وحوش به دام‌ها و انسان‌ها روبه افزایش باشد.

وی با تاکید بران که مواردی که منجر شده به این که حیوان را دسترسی داشته باشیم و نمونه از آن بگیریم و آزمایش کنیم فقط می‌توانیم راجع به آن قضاوت کنیم؛ اعلام کرد: از ابتدای سال 1402 تعداد 14 نمونه این چنینی داشتیم که گرگ و شغال و روبا و سگ ولگرد و گربه بوده و هر 14 تا مثبت بوده‌اند. موارد هاری حیات وحش در سال گذشته که دسترسی پیدا کردیم و نمونه برداری و آزمایش شد 11 مورد بود.

وی در خصوص پراکنش هاری حیات وحش در سطح استان اصفهان و این که آیا در شهر اصفهان هم موردی بوده یا خیر؛ اظهار کرد:  احتمال خطر هاری در هر جایی هم مناطق روستایی هم مناطق شهری ممکن است وجود داشته باشد؛ حتی در شهر اصفهان مورد بوده مثلا گربه هار داشتیم.

وی در خصوص هاری گربه ها هم گفت: در گربه‌ها هم طبق مواردی که دسترسی و نمونه برداری و آزمایش داشتیم؛ روند رو به افزایش است؛ اما ما اطلاعی از میزان آن نداریم این مورد در حیطه مسئولیت مسئولین خدمات شهری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی اصفهان درادامه توضیح داد: ما نمونه‌برداری را برای تعیین میزان شیوع انجام نمی‌دهیم ما از موارد حیوان گزیدگی که حیوانی انسان را مورد گزش قرار داده و این حیوان به تله افتاده و از بین رفته ما فقط از اینها نمونه می‌گیریم ممکن است موارد خیلی بیشتر باشد اما دسترسی ما به حیوان گزنده وجود نداشته باشد برای همین نمی‌شود عدد دقیقی بدهیم.

مقدس در پایان گفت: در بحث پیشگیری از هاری اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با واکسیناسیون دوره‌ای برای سگ‌های گله و نگهبان بسیار خوب عمل کرده  است.

لازم به ذکر است بنابر گزارشات مربوط به مرکز بهداشت اصفهان درهر شهرستان در استان اصفهان یک مرکز درمان و پیشگیری هاری بصورت شبانه روزی فعال است و چنانچه فردی دچار حیوان گزیدگی قرار گیرد باید سریع مراجه کند و واکسن ضد هاری در مراکز بهداشت به‌صورت رایگان به مردم تزریق می‌شود.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.