موزه انگل شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران افتتاح شد

مراسم رونمایی و افتتاح رسمی موزه انگل شناسی دانشگاه تهران روز سه شنبه 20 تیرماه 1402 در دانشکده دامپزشکی برگزار شد.
کد خبر  9292
خبر ویژه

به گزارش فاخته، در این مراسم مهمانانی از اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره میراث فرهنگی استان تهران، سازمان حفاظت محیط زیست، موزه تاریخ علوم پزشکی ایران و اعضای هیات رئیسه و گروه انگل شناسی، بنیاد حامیان  دانشگاه تهران و چندین نفراز دانشجویان دامپزشکی و علاقه مندان حضور داشتند.

این مراسم با پخش آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز و با صحبت های رئیس دانشکده دامپزشکی، دکترسیدمهدی قمصری و معاون فرهنگی ودانشجویی دانشکده خانم دکتر نبیان ادامه یافت،  دکتر نبیان به نقش موزه در مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه، در آموزش عموم جامعه ودر مورد تأثیر بیماری های انگلی بر سلامت انسان و دام پرداختند.

پس از آن دکتر سیدحسین حسینی رئیس موزه انگل شناسی  سخنان خود را در مورد اهداف موزه انگل شناسی ، تاریخ تاسیس و چگونگی شکل گیری این موزه، وهمچنین معرفی موزه های انگل شناسی دنیا ارائه کردند.، ایشان در صحیت های خود به معرفی نمونه های این موزه، نحوه جمع آوری و ارسال آن و همچنین چشم انداز آینده موزه انگل شناسی پرداخت.

سپس دکتر پرویز شایان رئیس مرکز تحقیقات کنه و بیماریهای منتقله از آن درمورد معرفی این مرکز بعنوان جزئی از مجموعه موزه انگل شناسی دانشگاه تهران صحبت و تاکید نمود که پژوهش های مرتبط  با کنه های ایران و بیماری های منتقله توسط آنها همچنین تهیه شناسنامه ژنتیکی کنه های ایران از مهمترین اهداف این مرکز است.

دکتر کارگر مشاور عالی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی سخنان خود را با تاکیدبرنقش و اهمیت موزه ها در آموزش عالی و همچنین رویکرد دنیا بر نقش موزه های دانشگاهی در آموزش شروع و اشاره کرد که رایزنی هایی با وزارت علوم درمورد تخصیص بودجه برای حمایت از موزه های دانشگاهی و تاسیس موزه های دانشگاهی جدید انجام شده است،

وی اشاره کردند که موزه هم عامل توسعه وهم محصول توسعه است. از موزه تاریخ علوم پزشکی ایران نیزآقای دکتر حمیدرضا نمازی دراین مراسم حضور داشت و صحبت های خودرا با  تاریخچه ای از علم پزشکی و دامپزشکی درایران شروع کرد.

در ادامه کلیپی از موزه انگل شناسی تهیه شده بود که نمایش داده شد و پس از آن مجوز فعالیت موزه انگل شناسی دانشگاه تهران که توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط دکتر کارگر، کارشناسان اداره کل موزه های کشور و اداره موزه های استان تهران به دکتر قمصری و توسط وی به دکتر حسینی اهدا شد.

دکترپرویز شایان مسئول موسسه تحقیقاتی و استاد دانشگاه و دکتر حمیدرضا نمازی و جناب آقای دکتر کارگر ، که به اتفاق از این دستاورد بزرگ و مهم تشکر و قدردانی نمودند و با اشاره به اهمیت موزه ها در بحث معرفی هویت و نقش آنها در آموزش و تربیت دانشجویان و نسل های پیش رو و عنوان این موضوع که موزه ملی انگل شناسی دامپزشکی که اولین موزه انگل شناسی در کل خاورمیانه می باشد علاوه بر بازدید و آشنایی با تاریخ دامپزشکی شاخه انگل شناسی، تحقیق در مورد ژنتیک و جایگاه زندگی انگل ها و بومی سازی ژنتیک انگل ها از جمله دیگر رسالت های موزه دامپزشکی مطرح شد که بسیار مورد استقبال میهمانان و اساتید قرار گرفت.

در ادامه مراسم به دو موضوع و پیشنهاد اشاره شد؛ اول اینکه دیگر شاخه های دامپزشکی و پزشکی نیز باید با الگو برداری از این حرکت زیبا و مهم چنین موزه هایی را در سطح ملی ایجاد کنند و موضوع بعدی، همیاری و مشارکت همه دوستان دامپزشکی در تمام مقاطع و جایگاه های شغلی دامپزشکی برای حفظ شان و منزلت دامپزشکان و معرفی و اهمیت این رشته در اذهان عمومی که از زبان محسن زاهدی فرد؛ پیرادامپزشک و دبیر کمیته محیط زیست استان تهران و وازرت جوانان و دکتر نمازی مطرح و ایجاد و پخش و حمایت از مستند هایی همچون مستند جهان دامپزشکی مطرح شد.

این مراسم با رونمایی موزه و چیدن روبان قرمز توسط اساتید پیشکسوت و چهره ماندگارانگل شناسی ایران آقایان دکتر اسلامی و دکتر رهبری در محل موزه انگل  شناسی ادامه داشت و مهمانان در موزه انگل شناسی حضور یافتند و از این موزه بازدید نمودند.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

حضور مهمانان در موزه فرصت مغتنمی برای همکاران سازمان حفاظت محیط زیست و اعضای هیات علمی و کارشناسان دانشکده دامپزشکی برای همکاریهای بیشتر ونزدیکتر فراهم کرد.

منبع: دانشکده دامپزشکی تهران و گزارش محسن زاهدی فرد

خبرهای مرتبط
تصاویر خبر
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.