در گفتگوی فاخته با معاون پژوهشی دانشکده دامپزشکی مشهد به بهانه یک همایش علمی مطرح شد؛

بررسی نقش هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در دامپزشکی؛ از تشخیص تا درمان بیماری های دامی و تجزیه و تحلیل رفتار دام

به مناسبت هفته پژوهش، همایش کاربرد هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در دامپزشکی در مشهد برگزار می شود. به همین بهانه گفتگویی انجام دادیم با دکتر محمد محسن زاده، معاون پژوهشی دانشکده د امپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد که مشروح آن به شرح زیر است.
کد خبر  10321
خبر مهم

فاخته- موضوعات اصلی که در این همایش به آنها پرداخته می شود کدام موارد است؟

دکتر محسن زاده- در سالهای اخیر هوش مصنوعی در تمام زمینه ها از جمله صنعت، حمل ونقل، ارتباطات و بهداشت و درمان پیشرفت های زیادی داشته است. در دامپزشکی نیز می تواند با استفاده از الگوریتم های هوشمند به پیش بینی، تشخیص و درمان بیماریها به کمک دامپزشکان بیاید. همچنین از اینترنت اشیاء به منظور ایجاد دامداری هوشمند با استفاده از سنسورها و یا قلاده های الکترونیکی می توان استفاده کرد. بنابراین در این همایش سعی خواهد شد دانشجویان، دامپزشکان و کارشناسان حوزه دامپزشکی با کاربرد های عملی هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اینترنت اشیاء در دامپزشکی و صنعت وابسته آشنا شوند.

فاخته- هوش مصنوعی کدامیک از حوزه های دامپزشکی اعم از درمان، تشخیص و غیره را پوشش می دهد؟

دکتر محسن زاده-از هوش مصنوعی می توان در تشخیص بیماریها در دامپزشکی استفاده کرد. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی، می‌توان الگوهای مختلف بیماری‌ها را تشخیص و اقدام به درمان کرد. همچنین می توان در رابطه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان با تجزیه و تحلیل داده های بالینی و آزمایشگاهی می‌توان به موقع اقدامات لازم را انجام داد.

فاخته-ظرفیت های لازم برای پیاده سازی زیرساخت های هوش مصنوعی کدام موارد هستند؟

دکتر محسن زاده-برای استفاده از این فناوری های نوین بایستی بستر مناسب رایانه ای وجود داشته باشد و همچنین از متخصصان مختلف به صورت تیمی استفاده شود.

فاخته- با راه اندازی هوش مصنوعی چه تحولاتی را می توانیم در سال های آینده شاهد باشیم؟

دکتر محسن زاده-استفاده از فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، محاسبات ابری، سنسورها، اینترنت اشیاء و تجزیه و تحلیل داده‌ها، در دامداری می تواند به بهبود عملکرد و مدیریت بهداشتی و درمانی آن کمک فراوانی بکند. این فناوری‌ها دامداران را در هر لحظه از وضعیت دامداری و اقدام به موقع در راستای کنترل و پیشگیری مطلع می کنند. با استفاده از هوش مصنوعی در دامداری ها می‌تواند به موقع در زمینه تشخیص بیماری‌ها و کنترل آنها اقدام نمود. همچنین امکان پیش‌بینی رشد و تغذیه مطلوب دام ها، تجزیه و تحلیل رفتار گاوها و سایر حیوانات، بهداشت و سلامت دام ها و مدیریت بهینه منابع دامداری وجود خواهد داشت.

فاخته- کاربرد اینترنت اشیاء در دامپزشکی کدام موارد است؟

دکتر محسن زاده-از اینترنت اشیاء می توان در ردیابی حرکت، تشخیص مکان مزارع پرورشی و گله ها، نظارت بر سلامت و بهداشت دام و پیشگیری از بیماریها، تشخیص باروری و تعیین زمان زایمان دام، تجزیه و تحلیل رفتار دام در سطح گله، سالن های شیردوشی و کنترل دقیق فاکتورهای محیطی مانند دما، رطوبت، کیفیت آب و هوا و درکل بهبود عملکرد دامداری استفاده کرد.

فاخته- مخاطبین اصلی همایش 20 آذرماه کدام گروه های دامپزشکی هستند؟

دکتر محسن زاده- این همایش برای کلیه مخاطبان حوزه دامپزشکی و دامپروری از جمله دامپزشکان، دامپروران، دانشجویان دامپزشکی، کاردان ها و کارشناسان دامپزشکی و سایرعلاقه مندان به علوم دامپزشکی و صنایع وابسته مثل تولید کنندگان مواد غذایی با منشاء دامی می تواند مفید باشد.

فاخته- در راستای پیاده سازی هوش مصنوعی بخش دولتی به عنوان حاکمیت چه تسهیلاتی را باید فراهم کند؟

دکتر محسن زاده- در این رابطه در درجه اول بخش دانشگاهی و اساتید محترم دانشکده های دامپزشکی باید بطور جدی وارد شوند. بایستی از این فناوری های نوین درآموزش و پژوهش، در تشخیص و درمان بیماریهای دامی و سایر صنایع وابسته به حوزه دامپزشکی استفاده شود. به منظور تحقق این امر، بایستی بین دانشگاه ها و سازمانهای دولتی از جمله سازمان دامپزشکی و سایر نهاد های دولتی هماهنگی وجود داشته باشد و تسهیلات لازم به منظور اجرای پژوهش های مرتبط و اجرای این فناوری ها در اختیار متخصصان مربوط قرار گیرد.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

 

خبرهای مرتبط
تصاویر خبر
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.