ابزار هوش مصنوعی که می تواند به پیش بینی ویروس های جدید پیش از اپیدمی ها کمک کند

یک ابزار هوش مصنوعی جدید که توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد و دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، می تواند ویروس های جدید را قبل از ظهور واقعی شناسایی کند. این ابزار دارای دو عنصر اصلی از جمله مدلی از توالی های تکاملی که می تواند تغییرات احتمالی در ویروس ها را پیش بینی می کند و اطلاعات بیولوژیکی و ساختاری دقیق درباره ویروس ها می باشد.
کد خبر  9996
فاخته پلاس

فاخته- یک ابزار هوش مصنوعی جدید که توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد و دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، می تواند ویروس های جدید را قبل از ظهور واقعی شناسایی کند. این ابزار دارای دو عنصر اصلی از جمله مدلی از توالی های تکاملی که می تواند تغییرات احتمالی در ویروس ها را پیش بینی می کند و اطلاعات بیولوژیکی و ساختاری دقیق درباره ویروس ها می باشد.
به گفته محققان اگر در ابتدای همه‌گیری کووید-۱۹ این ابزار به کار گرفته می‌شد، می‌توانست شایع‌ترین جهش‌ها را پیش‌بینی کند و نگران‌کننده‌ترین سویه ها را شناسایی کند. این ابزار همچنین پیش بینی های دقیقی در مورد سایر ویروس ها از جمله اچ آی وی و آنفلوآنزا انجام داده است.

محققان اکنون از این ابزار برای پیش‌بینی انواع نگران کننده کووید-۱۹ در آینده استفاده می‌کنند. هر دو هفته یک بار، آنها یک رتبه بندی از انواع جدید این ویروس منتشر می کنند. در نهایت، این اطلاعات می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا واکسن‌ها و درمان‌های مؤثرتری تولید کنند. 
 با استفاده از این ابزار جهش در پروتئین های ویروسی که با عملکرد ویروس تداخلی ندارند پیش بینی می شود و جزئیات بیولوژیکی و ساختاری در مورد ویروس، از جمله اطلاعات مربوط به مناطقی که به راحتی توسط سیستم ایمنی هدف قرار می گیرند، نیز مورد بررسی قرار می گیرد. محققان همچنین در حال آزمایش این ابزار بر روی ویروس‌هایی مانند لاسا و نیپا که مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند و دو پاتوژن بالقوه همه‌گیری که اطلاعات نسبتاً کمی در مورد آنها وجود دارد، می باشند.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.


یکی دیگر از کاربردهای مهم این ابزار ارزیابی واکسن ها و روش های درمانی در برابر انواع ویروسی فعلی و آینده است. توانایی انجام این کار می تواند به دانشمندان کمک کند تا درمان هایی را طراحی کنند که قادر به مقاومت در برابر مکانیسم های فرار یک ویروس باشند.

منبع: بیماری های نوپدید و بازپدید

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.