تحمیل هزینه ۱۲۸۰ میلیارد تومانی پیشگیری از هاری به کشور

محاسبات نشان می‌دهد که پیشگیری از هاری سالانه ۱۲۸۰ میلیارد تومان هزینه به کشورمان تحمیل می‌کند و این در حالیست که ۷۰ درصد موارد سگ‌گزیدگی توسط سگ‌های صاحب‌دار بوده است!
کد خبر  9975
خبر ویژه

به گزارش فاخته به نقل از قدس آنلاین، زبر اساس اعلام وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۲۰ هزار نفر دچار حیوان گزیدگی شده‌اند؛ معضلی که خسارت‌های زیادی به نظام سلامت و افراد آسیب دیده وارد می‌کند.

محمدرضا شیرزادی؛ رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره هزینه‌های پیشگیری از هاری می‌گوید: "هر دوز واکسن هاری ۵ یورو هزینه دارد و سالانه ۵۰۰ هزار دوز واکسن هاری استفاده می‌شود که این واکسن‌ها نیز همگی وارداتی هستند."

با احتساب این هزینه، سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو فقط صرف خرید واکسن ضدهاری در کشورمان می‌شود!

وی می‌افزاید: "هزینه‌های پیشگیری از هاری محدود به واکسیناسیون نیست و هر واحد سرم ضدهاری نیز ۵۰ یورو هزینه برای کشور دارد که برخی افراد دچار حیوان گزیدگی شده نیاز به آن پیدا می‌کنند؛ پیشگیری از بروز هاری در هر فرد دچار حیوان گزیدگی، به طور میانگین ۵ میلیون تومان هزینه در بر دارد!"

با احتساب این‌ که ۸۰ درصد موارد حیوان گزیدگی در کشورمان، گزش توسط سگ‌ها است می‌توان گفت که سالانه ۲۵۶ هزار مورد سگ گزیدگی در کشور رخ می‌دهد که با در نظر گرفتن هزینه ۵ میلیون تومانی پیشگیری از هاری به ازای هر نفر، فقط پیشگیری از بروز هاری در افراد دچار سگ گزیدگی، سالانه حدود ۱۲۸۰ میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌کند!

۷۰ درصد موارد سگ‌گزیدگی از سوی سگ‌های صاحب‌دار

ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که هاری تنها در حیوانات و سگ‌های ولگرد وجود دارد و این هزینه گزاف صرفاً از سوی سگ‌های بدون صاحب به کشور تحمیل می‌شود اما نکته مهم درباره هاری این است که سگ‌های خانگی نیز می‌توانند باعث انتقال هاری به انسان شوند چون بسیاری از صاحبان سگ‌ها، اطلاع دقیقی درباره نحوه مراقبت از حیوان و واکسیناسیون و جلوگیری از تماس سگ‌شان با سایر حیوانات ندارند؛ طبق اعلام وزارت بهداشت، ۷۰ درصد موارد سگ‌گزیدگی در کشورمان، از سوی سگ‌های صاحب‌دار است!

به عبارت دیگر حدود ۱۷۹ هزار مورد از سگ‌گزیدگی‌ها از سوی سگ‌های صاحب‌دار است پس بنابراین حدود ۷۰ درصد از هزینه‌های پیشگیری از هاری یعنی ۸۹۶ میلیارد تومان مربوط به سگ‌های صاحب‌دار است!

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

این در حالی است که بسیاری از موارد سگ گزیدگی و هاری ناشی از آن با کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب و ایجاد قوانین سختگیرانه برای صاحبان سگ‌ها، امکانپذیر است.

شیرزادی درباره نقش دستگاه‌ها در پیشگیری از بروز هاری نیز می‌گوید: وزارت کشور، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نقش کنترل جمعیت سگ‌ها و سازمان دامپزشکی نقش واکسیناسیون و سازمان حفاظت از محیط زیست نیز کنترل هاری در وحوش را به‌عهده دارند و در صورت ایفای صحیح نقش‌شان، هزینه‌ها و تبعات ناشی از سگ گزیدگی و بروز هاری در کشور کاهش می‌یابد.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.