جلوگیری از خروج ارز با تولید بچه ماهی مقاوم قزل‌آلای رنگین‌کمان در جهاد دانشگاهی

محققان جهاد دانشگاهی تهران با اجرای طرح "تولید بچه ماهی مقاوم قزل‌آلای رنگین‌کمان" بر مبنای اصول فنی و بهداشتی موفق شدند میزان بازماندگی بچه ماهی ها را از ۴۷ به ۷۰ درصد افزایش دهند که این موفقیت علاوه بر تأمین نیازهای داخل، می‌تواند زمینه جلوگیری از واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلا از کشور و خروج ارز را فراهم کند.
کد خبر  9344
خبر ویژه

به گزارش فاخته به نقل از ایرنا، احمد عرفان‌منش عضو هیات علمی گروه فرآورده‌های بیولوژیک دامی سازمان جهاد دانشگاهی تهران و مجری طرح "تولید بچه ماهی مقاوم قزل‌آلای رنگین‌کمان" اظهار داشت: براساس آمارهای موجود میزان بازماندگی ماهی‌های قزل‌آلای وارداتی به ایران ۴۷ درصد است که با اجرای این طرح از طریق مقابله با بیماری‌های استرپتوکوکوزیس، لاکتوکوکوزیس و یرینیوزیس باواکسن‌های این بیماری، میزان بازماندگی بچه ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان از ۴۷ به ۷۰ درصد افزایش یافت.

وی گفت: در این طرح، شناخت بیماری‌ها و درگیری در سنین مختلف و ارائه برنامه ویژه برای هر گروه سنی و کنترل بهداشتی محل زندگی بچه ماهی، تغذیه مناسب، تقویت سیستم ایمنی آن‌ها و توصیه به کارگاه‌ها براساس شرایط هر مزرعه به بهبود وضعیت کنونی آن کمک می‌کند.

عرفان‌منش افزود: تولید بچه ماهی مقاوم قزل‌آلا بر مبنای اصول فنی و بهداشتی، علاوه بر تأمین نیازهای بچه ماهی کشور، می‌تواند زمینه جلوگیری از واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلا به کشور و خروج ارز و صادرات بچه ماهی قزل‌آلا به سایر استان‌های کشور را فراهم کند.

در ادامه مجید خان‌زاده پژوهشگر گروه فرآورده‌های بیولوژیک دامی سازمان جهاددانشگاهی تهران و همکار اصلی طرح، با بیان این‌که اجرای این طرح باعث جلوگیری از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها و تأثیر کیفی روی پروتئین مصرفی شده و به وضعیت سلامت جامعه کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح نیازمند کارگاه استیجاری برای معرفی محصول جدید (بچه ماهی مقاوم) به بازار است که با محوریت کنترل آلودگی آب و افزایش سیستم ایمنی با مکمل‌ها، داروها و واکسن‌های موجود تحقق می‌یابد.

همکار اصلی طرح تولید بچه ماهی مقاوم قزل‌آلای رنگین‌کمان، تصریح کرد: تولید بچه ماهی مقاوم از طریق همکاری با بخش خصوصی و اجاره مراکز تکثیر شیلاتی با مدیریت جهاد دانشگاهی، می‌تواند الگوی مناسبی برای افزایش میزان تولید و نیز کاهش درصد تلفات در کارگاه‌های مورد مطالعه کشور باشد.

خان‌زاده، درباره علل شاخص بودن این طرح توضیح داد: پیشگیری از مقاومت دارویی، برای بهبود وضعیت سلامت جامعه همواره مورد تأکید همه مقامات بهداشتی و سیاسی کشور است. شیوع بیماری‌های مختلف در سطح مزارع کشور و درگیری روزافزون مزرعه‌داران با بیماری‌ها، میزان مصرف آنتی‌بیوتیک را افزایش می‌دهد که این موضوع علاوه بر تأثیر کیفی روی پروتئین مصرفی، موجب بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی در کشور شده است.

وی دستاوردهای این طرح (تولید بچه ماهی مقاوم قزل‌آلا بر مبنای اصول فنی و بهداشتی)، را علاوه بر تأمین نیازهای بچه ماهی، جلوگیری از واردات بخشی از تخم چشم‌زده قزل‌آلا به کشور، خروج ارز و صادرات بچه ماهی قزل‌آلا بیان کرد و افزود: اجرای این طرح با کاهش مصرف فرآورده‌های شیمیایی، مشکلات زیست محیطی، مقاومت آنتی‌بیوتیکی و افزایش میزان بهره‌وری نهایی در کارگاه‌های ماهی‌قزل‌آلا همراه است.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

خانزاده با بیان این‌که این طرح با همکاری سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی و بخش خصوصی اجرا می‌شود، یادآور شد: اجرای این طرح، به حمایت از پرورش‌دهندگان و مراکز تکثیر بخش سردآبی شیلات کشور منجر می‌شود. هم‌چنین افزایش میزان فروش تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان را به دنبال دارد.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.