چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت / ۱۴۰۳

نخستین تولد سفره ماهی بینی‌گاوی با لقاح مصنوعی

پژوهشگران هنگ‌کنگی برای اولین بار موفق به متولد کردن یک سفره ماهی بینی گاوی به نام ایپریل(April) با روش لقاح مصنوعی شده‌اند.
کد خبر  10411
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از ایسنا «اوشن پارک» هنگ‌کنگ به تازگی اولین لقاح مصنوعی موفق یک سفره ماهی بینی‌گاوی را که یک گونه زنده‌زا است، اعلام کرد.

ایپریل یک توله ماده شایان ستایش است که برای اولین بار در ماه آوریل ۲۰۲۳ در آکواریوم بزرگ اوشن پارک نفس کشید، جایی که در استخر کوسه‌ها و سفره‌ماهی‌ها همراه همدم بینی‌گاوی خود زندگی خواهد کرد.

سفره‌ماهی بینی‌گاوی با نام علمی Rhinoptera bonasus گونه‌ای از سفره‌ماهی است که در بخش بزرگی از اقیانوس اطلس غربی و کارائیب، از نیوانگلند تا جنوب برزیل یافت می‌شود.

پائولو پونگ، رئیس شرکت اوشن پارک(Ocean Park) می‌گوید: موفقیت این پروژه گواهی واقعی بر تخصص تیم‌های دامپزشکی و دامپروری اوشن پارک هنگ‌کنگ است. تعهد تزلزل‌ناپذیر آنها به حفاظت و پیشرفت در علوم حیات دریایی از طریق این دستاورد می‌درخشد.

وی افزود: پیچیدگی این روش، همراه با فناوری پیشرفته در هر مرحله، بر مهارت فنی تیم ما تاکید می‌کند. این دستاورد به عنوان یک نمونه قدرتمند از تمرکز ما بر حفاظت و آموزش عمل می‌کند و الهام بخش همه‌ی ما برای محافظت و درک اکوسیستم دریایی ارزشمند خود است.

سفره‌ماهی‌های بینی‌گاوی که در فهرست قرمز در معرض خطر اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(IUCN) قرار گرفته‌اند. آنها به دلیل رفتار خشن خود در معاشقه با چالش‌هایی در جفت‌گیری طبیعی روبرو هستند. همچنین مرده‌زایی و بلع جنین در این گونه رایج است که برنامه‌های اصلاح نژادی مانند لقاح مصنوعی را به ابزاری حیاتی برای حفاظت از آنها تبدیل می‌کند.

روش لقاح مصنوعی

سفر به این نقطه عطف تاریخی شش ماه قبل از روش برنامه‌ریزی شده لقاح مصنوعی آغاز شد. سه سفره ماهی بینی‌گاوی ماده بالغ برای تایید وضعیت غیر باردار بودن مورد بررسی قرار گرفتند و به مدت شش ماه بدون حضور نوع نر در کنار هم قرار گرفتند. سپس سونوگرافی بعد از چهار ماه برای اطمینان از وضعیت غیر باردار بودن آنها قبل از عمل لقاح مصنوعی تکرار شد.

فرآیند لقاح مصنوعی در فوریه ۲۰۲۲ با جمع‌آوری اسپرم از دو سفره ماهی بینی‌گاوی نر بالغ آغاز شد. مایع منی به دقت در دمای ۴ درجه سانتیگراد پس از رقیق سازی نگه‌داری شد. محققان می‌گویند انتخاب رقیق کننده یا محیط خنک کننده جنبه مهمی از این روش است.

دامپزشکان با حمایت تیم دامپروری، عمل تلقیح را انجام دادند و دقت لازم را به کار بردند. پس از تلقیح، معاینات سونوگرافی متعدد برای تایید بارداری انجام شد. این معاینات بدون تزریق آرامبخش انجام شد.

در هفته بیستم پس از عمل لقاح مصنوعی، یک سفره ماهی بینی‌گاوی ماده باردار شد و در تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۲۳، پس از طی کردن یک دوره حاملگی ۶۱ هفته و ۲ روزه، یک سفره ماهی پر جنب و جوش به دنیا آورد که موفقیت روش لقاح مصنوعی را تایید کرد.

رونمایی از یک نقطه عطف در علوم دریایی

تیم عملیات و حفاظت جانورشناسی اوشن پارک هنگ کنگ نقشی اساسی در این دستاورد تاریخی ایفا کرد.

دکتر پائولو مارتلی، مدیر خدمات دامپزشکی اوشن پارک هنگ کنگ در بیانیه‌ای گفت: از جمع‌آوری مایع منی و تلقیح گرفته تا نظارت پس از تلقیح، کل فرآیند بر اساس تعهد تیم‌های دامپزشکی و دامپروری صورت گرفته است.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

وی افزود: یکی از مراحل برجسته این پروژه، سرد کردن و ذخیره مایع منی بود که یک پژوهش در حال انجام توسط دانشمندان در سراسر جهان است. تیم ما برای رسیدن به این نقطه عطف سخت کار کرده و بر موانع فنی غلبه کرده است و ما مفتخریم که یافته‌های خود را برای الهام بخشیدن به دیگران برای پیوستن به تلاش‌های حفاظتی به اشتراک می‌گذاریم.

دکتر مارتلی با ذکر اینکه این پژوهش نشان دهنده پیوند قوی میان حیوانات و تیم مراقبت اوشن پارک است، ادامه داد: علاوه بر این، در طول کل دوران بارداری، ما معاینات سونوگرافی منظم را بدون نیاز به تزریق آرام‌بخش انجام دادیم.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.