دامدار ساوجبلاغی در گفتگو با فاخته؛

هزینه سالانه واکسن ها بسیار بالا است من برای دام های خود باید سالانه چندین بار از واکسن استفاده کنم

یک دامدار گفت:هر چقدر گرانی بیشتر شود، انگیزه جوانان نسبت به دامداری کمتر می شود.
کد خبر  9835
خبر مهم

به گزارش پایگاه خبری فاخته، سید داوود مرتضایی در گفت و گو با ما، در خصوص سوابق کاری خود، اظهار کرد: بنده متولد سال ۴۵ و دارای مدرک دیپلم هستم. در گذشته به فعالیت های هنری از جمله گرافیک و چاپ مشغول بودم و حدود ۲۰ سال پیش وارد رشته دامداری شدم و در حال حاضر ۵۴ دام سنگین دارم.

وی با اشاره به میزان تولید خود، ادامه داد: دامداری بنده در استان البرز شهرستان ساوجبلاغ است. در گذشته تولید شیر ما به صورت روزانه ۱۵۰۰ کیلو بود اما به واسطه مشکلاتی که برای دامدارای شیری در چند سال پیش به وجود آمد  مجبور به آن شدیم که فعالیت های تولیدی شیر خود را متوقف کنیم از این رو مدتی به پرورش تلیسه روی آوردیم اما با گذشت زمان به پروار بندی مشغول شدیم.

این دامدار در خصوص مشکلات موجود در بخش دامداری، افزود: در حال حاضر نهاده های که در اختیار ما قرار می گیرد با قیمت مناسبی است، آن چیزی که دامداری را اذیت می کند، روند کار است. همه حوزه های مرتبط با دامداری نیازمند زمان و وقت زیاد و طولانی است.

مرتضایی با اشاره به قیمت بالا دام، عنوان کرد: در حال حاضر گوساله متولد شده ۲۲ میلیون تومان بوده که این رقم در سال گذاشته ۵ میلیون تومان بوده است. آیا یک جوانی که به این حرفه علاقه مند باشند با این شرایط می تواند این فعالیت را آغاز کند؟ به انضمام اینکه این شرایط حتی برای منی که چندین سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارم مشکل شده است.

وی با اشاره به سایر مشکلات حوزه دامداری تصریح کرد: ما هر دامی را که خریداری می کنم با احتمال مرگ و میر آن است و این امر با قیمت های حال حاضر ضرر بزرگی برای دامدار محسوب می شود و این امر به مرور توانایی اقتصادی دامدار را کاهش می دهد.

این دامدار با اشاره به اینکه کشاورزی یک زنجیر است، تاکید کرد: افزایش هرکدام از محصولات کشاورزی روند فعالیت را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در نهایت همه این موارد بر سیستم دامداری فشار وارد کند و در انتها مردم که مصرف کننده هستند ضرر نهایی را می برند.

مرتضایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سفره مردم کوچک تر شده همچنین مصرف سرانه گوشت قرمز با کیفیت از سوی مردم در حال کاهش است. آیا واردات گوشت از کشورهای دیگر نیز تأثیرگذار خواهد بود؟ خیر، آیا این گوشت های وارداتی کیفیت گوشت های خودمان را دارد؟

وی تاکید کرد: در حال حاضر زمین های بزرگ مقیاس و هکتاری در حال قطعه قطعه و تبدیل شدن به باغ است و در نهایت به زیر کشت کاهو برود. چرا باید در این زمین ها کاهو یک محصول پر آب کشت شود؟ در نهایت زمینی که در آن کاهو کشت شود به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهد. 

این دامدار با بیان اینکه در حال حاضر در  زمین ها کشاورزی محصولات غیر استراتژیک کشت می شود، عنوان کرد: اما گندم، جو و یونجه کمتر کشت می شود و ما با کمبود همراه هستیم. این محصولات به صورت مستقیم با سفره مردم در ارتباط است.

مرتضایی گفت: در هر صورت نوع سیاست دولت به گونه ای است که همگی در دانشگاه درس خوانده اند اما هیچکدام شرایط را از نزدیک لمس نکرده اند، اما به راحتی در خصوص همه‌چیز اظهار نظر می کنند.

وی در خصوص هزینه ها نگهداری و درمانی دام، اظهار کرد: در حال حاضر همه چیز گران شده است. روزانه من باید ۸۰ هزار تومان برای گوساله های خود شیر و خوراک دام تهیه کنم و در کنار آن نیز دارو به شدت گران شده است.

این دامدار با اشاره به اینکه در گذشته برخی از واکسن ها رایگان بود اما در حال حاضر هزینه دار شده است، اضافه کرد: هزینه واکسن در سال بسیار بالا است من برای دام های خود باید سالانه چندین بار از واکسن استفاده کنم و همه این موارد همه هزینه های است که بر دامدار تحمیل شده است. 

مرتضایی با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت همین موارد فوق است، ادامه داد: تا زمانی که روال به همین شکل ادامه پیدا کند هیچکس به سوددهی نمی رسد. هر چقدر گرانی بیشتر شود، انگیزه جوانان نسبت به دامداری کمتر می شود.

وی تاکید کرد: یک دانشجو که رشته کشاورزی خوانده چگونه می تواند به دامداری روی آورد و تجهیزات مرتبط با آن را خریداری کند؟

این دامدار بیان کرد: مشکلات بخش کشاورزی زیاد و تمام نشدنی است. باید در این حوزه هماهنگ فکر کند و به صورت میدانی در دل کار حضور پیدا کنند.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

مرتضایی در خصوص انتظارات خود از دولت برای رفع موانع، گفت: دولت باید کار کشاورزی و دامداری را به خود کشاورزان و دامداران واگذار کند. اگر می‌خواهند نظر بدهند با مشورت از خود افراد در دل این کار تصمیم گیری کنند.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.