لزوم ایجاد اتاق فکر برای مدیریت تولید دام سبک در کشور

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، بر تقویت دامداری‌های عشایری که نیمی از دام سبک کشور را در اختیار دارند، تاکید کرد و گفت: در این راستا باید اتاق فکری برای توسعه و مدیریت دام سبک کشور تشکیل شود.
کد خبر  10203
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدابراهیم حسن‌نژاد در نشست هم‌اندیشی دامداری عشایر که در سالن کوچ سازمان عشایر برگزار شد، اظهار داشت: دامداری در ایران در گذشته متکی به مرتع بوده و شیوه گله‌داری سنتی قادر بود دام کشور را تولید کند، اما امروز این شیوه قابل رقابت با دامداری صنعتی نیست.

وی با اشاره به این که تولید دام اگر اقتصادی و قابل رقابت با دنیا نباشد، استمرار آن کار سختی است، اظهار کرد: امروز گوشت گوسفند ایرانی بهترین گوشت در جهان است که با ذائقه مردم ایران سازگاری دارد و کشورهای عربی نیز تمایل زیادی برای استفاده از گوشت دام ایرانی دارند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید دامداری‌های عشایر که نیمی از دام سبک کشور را در اختیار دارند تقویت شوند و برای مدیریت گوشت گوسفند اتاق فکر داشته باشیم.

حسن‌نژاد با بیان این که امروز استارت کار را از سازمان امور عشایر زده‌ایم، ادامه داد: لازم است اتاق فکری با موضوع توسعه و مدیریت دام سبک کشور ایجاد کنیم و دامداران عشایری و گوسفندداران پیشرو کشور و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط هم در این کارگروه حضور داشته باشند و از تجربیات دامداری در سایر کشورها نیز استفاده کنیم و خط‌مشی‌گذاری لازم انجام و دامداران را هدایت کنیم.

افزایش بهره‌وری با فناوری‌های نوین، عامل کلیدی در دامداری

نماینده سابق ایران در فائو و فوق‌تخصص بذر و نهال نیز در این نشست با اشاره به تجربیات بین‌المللی خود در حوزه دامداری، بر بهره‌وری از دامداری در کشور تاکید کرد و گفت: در ایران از پشم دام استفادۀ بهینه نمی‌شود در صورتی که پشم دام در نیوزلند با فرآوری صادر می‌شود.

مجید دهقان‌شعار با اشاره به این که در ایران حدود ۵۰ میلیون راس گوسفند و ۲۷ نژاد بومی گوسفند داریم، گفت: بخش اعظم پشم باکیفیت در ایران به دلیل نبود دستگاه‌های روزآمد برای شستشو و فرآوری، از بین می‌رود، که می‌توان با فرآوری و بهره‌وری مناسب از دامداری‌های کشور، از اثرات زیانبار به دامداران و عشایر کشور جلوگیری کرد.

وی بیان داشت: در سال ۱۹۸۹ در نیوزلند ۷۶ میلیون راس دام وجود داشت و در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵ میلیون راس دام، آن زمان سه میلیارد دلار صادرات گوشت داشتند و الان هم همان سه میلیارد دلار و این یعنی این که بهره‌وری را بالا برده‌اند.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.  

نماینده سابق ایران در فائو ادامه داد: افزایش بهره‌وری عامل کلیدی در دامداری است و توفیق کشور نیوزلند نیز ناشی از افزایش بهره‌وری است که نتیجۀ استفاده از فن‌آوری‌های نوین است.

دهقان‌شعار اظهار داشت: با وجود کاهش تعداد گوسفندان در نیوزلند طی این سال‌ها، علاوه بر تأمین گوشت مورد نیاز شهروندان، درآمد این کشور از صادرات گوشت گوسفند و جایگاه آن در صادرات جهانی حفظ شده است.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.