بیانیه سازمان نظام دامپزشکی در پاسخ به اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص دامپزشکان

به جاي استفاده از ادبيات غير متقن و غير مستند،خدمات شایسته دامپزشکان را ارج نهاده و  در گفتار خود بازنگری کنید/مرغ همسايه همچنان غاز نيست!

سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در پی اظهارات ناباورانه رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص عدم تجربه و تخصص کافی دامپزشکان کشور در مقوله درمان حیات وحش، بیانیه‌ای در حمایت از تخصص و دانش انکارناپذیر دامپزشکان صادر نمود.
کد خبر  11530
titr

به گزارش فاخته متن بیانیه که در پاسخ به اظهارات رئیس سازمان محیط زیست (اینجا) منتشر شده به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

در کمال ناباوری اظهارنظر غیرکارشناسی و ناعادلانه‌ای از طرف سازمان حفاظت محیط زیست کشور در رسانه‌ها منتشر شده است که همکاران زحمت‌کش و متخصص دامپزشکی کشور را مورد هجمه قرار داده است. اظهاراتی که صنف دامپزشکی را به عدم تخصص کافی در زمینه تشخیص و درمان حیات وحش متهم کرده و با عباراتی ناشایست مدعی شدند که دامپزشکان حتی نمی‌توانند جنسیت یک یوز را تشخیص دهند. قطعا اینگونه اظهارنظرها و صحبت‌ها در خصوص همکاران زحمت‌کش و متخصص صنف دامپزشکی شایسته و تاب‌آور نمی‌باشد. 

دامپزشکان، سربازان گمنام عرصه بهداشت و سلامت جامعه هستند که در فعالیت‌های گسترده علمی، تحقیقاتی و اجرایی در بخش‌های دامپزشکی، پزشکی، صنایع غذایی و دارویی برای حفظ سلامت جامعه و محیط زیست سهم بالایی دارند و این مهم نشان از ظرفیت و توانایی علمی بالای این حرفه دارد.

تلاش و حضور دامپزشکان در زمینه سلامت واحد (one health) بر جهانیان پوشیده نیست. پر واضح است که دامپزشکی این مرز و بوم شاخص غرب آسیا و خلیج فارس می‌باشد و خدمات همکاران دانشمند و زحمت‌کش ایرانی حتی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در تشخیص و درمان دام‌های اهلی و وحشی به ویژه پرندگان حیات‌وحش شهره می‌باشد.

با توجه به نقش انکارناپذیر دامپزشکان در بهداشت عمومی و سلامت جامعه باید یادآور شد همکاری و تعامل دامپزشکی با محیط‌زیست راهی مطمئن برای جلوگیری از انتشار آلودگی‌های زیست محیطی است.

کمبود نیروی دامپزشک در سازمان حفاظت محیط زيست، قرينه‌اي غير قابل كتمان در عدم اشراف سازمان مذكور نسبت به اهميت و نقش پررنگ دامپزشكان در مورد اقدامات فوري زيست محيطي می‌باشد.

ایجاد درمانگاه‌های حیات وحش توسط آن سازمان در راستای وظایف سازمانی اگرچه قابل تقدیر است، لکن عدم هماهنگی و اخذ مجوز، همچنین بکارگیری افراد تایید صلاحیت نشده توسط سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا مهر تایید دیگری بر عدم تعامل آن سازمان و فرافکنی در عدم توفیقات سازمانی می‌باشد.

طرح چنین مسائلی از طرف مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به بار روانی منفی که بر روی دامپزشکان عزیز کشور خواهد گذاشت، امكان تحت الشعاع قرار دادن همکاری‌های موجود را متصور مي‌نمايد و در نتیجه مشکلاتی را برای بهداشت عمومی و بهداشت محیط زیست بوجود خواهد آورد.

امید است سازمان حفاظت محیط زیست کشور به جاي استفاده از ادبيات غير متقن و غير مستند كه منجر به خدشه‌دار کردن اعتماد و غرور دامپزشکان عزیز خواهد شد، با نگاهی متعاملانه، خدمات شایسته دامپزشکان خدوم به ویژه همکاران دامپزشک آن سازمان را ارج نهاده و ضمن بازنگری در گفتار و مداقه در اظهار نظرات سازمانی به نحو شایسته اصلاح لازم را به عمل اورد و به جاي نگاه كليشه‌اي به بيرون مرزها، با استفاده از ظرفيت شگرف دامپزشكي داخل كشور بستر ارتقا بهداشت عمومي و حفاظت عملي از محيط زيست را متبلور نمايد.

"مرغ همسايه همچنان غاز نيست"

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • دامپزشک
    می گوید:
    ممنون از نظام دامپزشکی که به موقعواکنش نشون داد
  • شیما
    می گوید:
    واقعا اظهارات غیرمنصافانه ای شده بود. بیانیه نظام به موقع صادر شد
  • همکار
    می گوید:
    از سازمان دامپزشکی هم توقع داریم در این زمینه واکنش نشون بده و برخورد کنه
  • ایمان
    می گوید:
    عااااااااااااالی
  • جمشید
    می گوید:
    احسنت بر ریاست نظام دامپزشکی که قاطعانه جلو یاوه گویی را گرفته و شأن م منزلت دامپزشکی را حفظ نموده اند. شاید اگر کمی فقط کمی ریاست محیط زیست آگاهی از فعالیت دامپزشکان و پیرادامپزشکان داشتند اینگونه سخن نمی‌گفتند. اگر فقط یک بار فقط یک بار از دامی لگد میخوردند، تب مالت می‌گرفتند اینگونه سخن نمی‌گفتند. اگر یک بار در دمای 50درجه درمان و واکسیناسیون انجام میدادند اینگونه سخن نمی‌گفتند . قدر زر زرگر شناسد/قدر گوهر گوهری
  • مجید
    می گوید:
    با سلام یکی از مشکلات مهم در کشور ما این هست که خیلی از افراد با هر تخصصی در هر سمتی قرار گرفتند خیلی زود فکر میکنند که علامه دهر در آن سمت هستند جناب سلاجقه به عنوان یک متخصص آبخیزداری و پسا دکتر ای منابع آب از دانشگاههای تهران و فلوریدا؛ فکر نمیکنم در کل دوره تحصیل حتی یک واحد جانورشناسی خوانده باشند لیکن با ..... تمام ، اظهار نظر در خصوص یک رشته تخصصی و بهداشتی حوزه جانوری مینمایند . ایکاش ایشان به جای این نوع اظهار نظر نسنجیده ، به فرموده شیخ عجل ؛ گوشه عزلت می نشستند و سر در جیب فرو میبردند و مقداری تفکر میکردند که آیا واقعا یک متخصص آب شناسی باید به خود این اجازه را دهد که بدینگونه با یک رشته تخصصی که هیچ اطلاعی از آن ندارد سخن بگوید . علاوه بر آن حضور و استخدام دامپزشکان در سازمان محیط زیست خود موید میزان نیاز آن سازمان به این متخصصان شریف را نشان میدهد و این سازمان محیط زیست هست که به دلیل نیاز به دنبال دامپزشکان می آید نه دامپزشکان خود را در دامان دوستان انداخته اند
  • دامپزشک
    می گوید:
    بقول یک دوست عزیز و بزرگوار، چه عجب علائم حیاتی از سوی نظام دامپزشکی دیده شد!
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.