چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت / ۱۴۰۳

رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با «فاخته»؛

خط قرمز جدی ما «سلامت انتخابات» است که به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد انتخابات دچار خدشه شود/در حال حاضر یک سری افراد محدودی به دنبال برهم زدن این انتخابات و به دنبال ترغیب جهت برگزار نکردن آن هستند

به بهانه انتخابات نظام دامپزشکی، گفتگویی را با رئیس سازمان نظام دامپزشکی انجام دادیم که دکتر »حامد زارعی« در این گفتگو پاسخ سئوالات ما را به شرح زیر دادند؛
کد خبر  10561
خبر مهم

با سلام و عرض ادب و احترام حضور پایگاه خبری فاخته و تمامی همکاران ارجمند و همه همکاران دامپزشک عزیز، ان شالله که همه در صحت و سلامت کامل باشند. ارزوی توفیق و موفقیت روزافزون برای همه عزیزان دارم.

فاخته- تاکنون برای برگزاری موفق انتخابات نظام چه اقداماتی انجام داده اید؟

اولین نکته ای که از ابتدا تا الان سعی کردیم رعایت کنیم و در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران حساسیت بسیار جدی در مورد آن داشتیم، این بود که تمامی مراحل انتخابات، تمامی تصمیمات، دستورالعمل ها و بخشنامه ها عینا بر اساس ضوابط و مقررات قانونی باشد که تا الان همگی به این شکل بوده و خط قرمز ما تخطی از قانون است که سعی شده در همه موارد قوانین رعایت شود و خدا را شکر تا الان هم اینگونه بوده است.

مورد دومی که لازم است به آن اشاره کنم و ما در این دوره بسیار به آن قائل هستیم،  نظم و انضباط بسیار جدی در تمامی مراحل انتخابات، مراحل اجرایی و نظارتی انتخابات است که عینا مانند تقویم زمانی و بر اساس دستورالعمل ها جلو برویم و تا اکنون هم به همین شکل بوده است. خدا را شاکریم یک هم افزایی بسیار خوبی در بین جامعه دامپزشکی کشور برای برگزاری انتخابات پیش آمده است.

مورد بعدی که روی آن نیز حساسیت بالایی داریم و آن هم خط قرمز جدی ما است، «سلامت انتخابات» است که به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که انتخابات دچار خدشه شود و سلامت انتخابات زیر سوال برود. تمامی هیات های اجرایی و نظارت استانی و مرکزی در موعد مقرر تشکیل شده و وظایف خودشان را به نحو احسن تا الان انجام داده اند و در ادامه هم به همین شکل خواهد بود. همچنین تمهیدات بسیار خوبی برای روز انتخابات دیده شده است که ان شاء الله بشود انتخابات این دوره را هر چه صحیح تر و سالم تر برگزار نماییم. همچنین در خصوص احراز هویت ها در روز برگزاری انتخابات و فلسفه خاصی که برای این مورد هست همه تمهیدات اندیشیده شده و امیدواریم انتخابات بسیار خوب و پرشکوهی برگزار شود.

فاخته-لطفا آماری از ثبت نام کنندگان به تفکیک رده های تحصیلی ارائه بفرمایید.

آمار ثبت نام کنندگان مجموعا 667 نفر در کل کشور است که از این تعداد 581 نفر دکتری عمومی و 86 نفر سایر رده ها هستند.

فاخته- چند نفر ردّ صلاحیت شدند و مهم ترین علل رد صلاحیت چه بوده؟

ما واژه ای تحت عنوان »ردّ صلاحیت« نداریم. ما احراز صلاحیت و عدم احراز صلاحیت داریم. این به چه معنی است؟ به این معنا که قانون شرایطی را برای کسانی که باید داوطلب انتخابات شده و کرسی شورای نظام را بدست گیرند مشخص کرده است. در هیات نظارت شرایط داوطلب احراز می شود که آیا شرایط لازم و قانونی را دارد یا خیر. بنابراین ردّ صلاحیت، واژه خوبی نیست و منظور از احراز صلاحیت شرایط قانونی است که یک داوطلب برای حضور در نظام دامپزشکی باید داشته باشد که این موضوع توسط هیات های نظارت بررسی و رسیدگی می شود. آمار دقیق را الان نمی توانم بگویم زیرا همچنان پروسه احراز صلاحیت ها ادامه دارد و هیات عالی نظارت مشغول بررسی صلاحیت ها است و ان شالله در موعد مقرر لیست نهایی اعلام می شود.

فاخته- چه تعداد واجد شرایط رای دادن در خانواده دامپزشکی حضور دارند و پیش بینی می کنید میزان مشارکت خانواده دامپزشکی چقدر می باشد؟

طبق روز نگار مشخص شده و مصوب، روز جمعه  29 دی ماه پنجمین دوره انتخابات شورای نظام دامپزشکی استانها برگزار خواهد شد و با همه نهادها هماهنگ شده است. هماهنگی لازم با وزیر محترم کشور به عمل آمده است. با استانداری ها و فرمانداری ها این هماهنگی ها به عمل آمده است و در هیات های اجرایی استانها ، نمایندگان  استانداری حضور دارند و تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات چه از لحاظ فضای برگزاری، امنیت روز انتخابات و چه صندوق ها و تمامی موارد پشتیبانی انتخابات همگی مشخص شده و مشکل خاصی از این بابت وجود ندارد.

همانطور که مستحضر هستید اعضای سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران بیش از  45 هزار عضو هستند منتهی تعدادی از اینها در سامانه نظام در  چند سال اخیر به شکل فعال حضور ندارند. ممکن است چند سال پیش عضو سازمان بوده اند اما اکنون فعالیتی در سازمان نداشته باشند. شرط اینکه کسی بتواند رای دهد این است که حتما عضو فعال سازمان نظام دامپزشکی باشد یعنی طبق قانون دارای کارت عضویت و شناسایی فعال در سازمان باشد که حدود بیش از 20 هزار نفر هستند و روز به روز هم در حال افزایش است که به شکل فعال در سازمان حضور دارند و در خصوص میزان مشارکت هم بنده پیش بینی می کنم که ان شالله با هم افزایی خوبی که در خانواده دامپزشکی وجود دارد و اراده ای که دامپزشکان ما دارند ان شاء الله یک روح تازه ای در دامپزشکی کشور دمیده شود. با توجه به اهمیتی که استانهای ما دارند امید دارم مشارکت بالایی در این حوزه داشته باشیم.

فاخته-مهم ترین وجوه تمایز این دوره از انتخابات نظام دامپزشکی با دوره های قبلی چه مواردی است؟

همانطور که مستحضر هستید انتخابات بر اساس دستورالعمل ها و ضوابط قانونی شکل می گیرد. این دوره، پنجمین دوره انتخابات را در پیش رو داریم. چهار دوره قبلی که انتخابات برگزار شده است نیز بر اساس قوانین می بایست اتفاق می افتاده که قطعا هم همین بوده است و همکاران ارجمند من در دوره های گذشته نیز مکلف و موظف بودند که حتما بر اساس ضوابط قانونی انتخابات را برگزار کنند که قطعا این کار انجام شده و در حال حاضر افراد در مسئولیت خود هستند و به خاطر همین ضوابط قانونی قطعا نمی شود که انتخابات را به صورت متفاوت برگزار کرد. هم از لحاظ ماهیتی و هم از لحاظ شکلی و از لحاظ نظم و انضباط و کیفیت برگزاری سعی کردیم در این دوره بسیار منظم، بسیار شفاف و قابل صحت سنجی انتخابات را برگزار نماییم و سعی کردیم در هیات های نظارت و اجرایی مسئولین ذی ربط را واقعا در برگزاری انتخابات دخیل نماییم. کما اینکه در هیات های اجرایی نمایندگان محترم استانداری ها حضور دارند و در هیات های نظارت نمایندگان محترم قوه قضائیه حضور دارند و سعی کردیم که انتخابات کاملا شفاف و بر اساس موازین قانونی اتفاق بیافتد که بنده اطمینان دارم در سنوات گذشته هم به همین شکل بوده است.

این دوره نیز بدلیل آنکه قوانین و شاکله یکی می باشد از لحاظ ماهیت تفاوت چندانی نخواهد کرد اما در نحوه اجرا و در نحوه نظم و انضباط انتخاباتی سعی کرده ایم همه چیز به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

ما سعی کردیم در موعد مقرر انتخابات برگزار شود. تنها با چند ماه تاخیر دوره پنجم انتخابات شورای نظام دامپزشکی استانهای سراسر کشور در حال برگزاری می باشد آن هم به خاطر تغییرات سازمانی بود و همچنین در مورد مسائلی که در حوزه زیرساختی باید اجرا می کردیم. بعضا دیده شده در سنوات گذشته شاید چند سال انتخابات  برگزار نشده و از دوره چهارساله خود هفت تا هشت سال طول کشیده و انتخابات برگزار نشده است اما ما تمام تلاش خود را کردیم که در کمترین زمان ممکن بر اساس قوانین موجود انتخاباتی شکل بگیرد و انتخابات برگزار گردد.

فاخته-اگر حرف ناگفته ای باقی مانده بفرمائید.

بنده از تمامی همکاران ارجمندم در حوزه دامپزشکی کشور، دامپزشکان، پیرادامپزشکان و همه اعضای سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران دعوت می کنم که یک مشارکت جدی  و حضور پرشور در انتخابات داشته باشند. به هر حال این انتخابات نقش بسیار مهمی در ادامه فرایند سازمان نظام دامپزشکی خواهد داشت. اعضای شورای نظام دامپزشکی استانها و رئیس استان بسیار در فرایند ها تاثیرگذار هستند. تمام مجوزها، پروانه ها و فعالیت های سازمان نظام دامپزشکی در استانها شکل می گیرد و قطعا همه عزیزان مستحضر هستند بنده طبق قانون بعنوان رئیس سازمان نظام دامپزشکی حتی مجوز  یک پروانه را هم امضا نمی کنم و همه این ها در استانها مشخص می شود و رئیس استانها مجوزها، پروانه ها و موارد قانونی را رسیدگی و امضا و صادر می کنند. بنابراین برگزاری انتخابات بسیار مهم است. بسیار مهم است که یک فرد آشنا به امور و اصلح که تعهد و تخصص لازم را داشته باشد انتخاب شود.

بنابراین بنده از تمامی عزیزان خواهش می کنم که در این انتخابات حضور و مشارکت جدی داشته باشند و فارغ از هرگونه تمایلات و گرایشات مختلف فقط بر اساس تعهد و تخصص افراد اصلح را انتخاب کنند که در حوزه نظام دامپزشکی و در نهایت در حوزه سلامت جامعه و مردم انشالله بهترین ها رخ دهد. در حال حاضر یکسری افراد محدودی به دنبال برهم زدن این انتخابات و به دنبال ترغیب جهت برگزار نکردن انتخابات هستند. همه عزیزان مستحضر هستند منافع شخصی برخی افراد ممکن است باعث شود افرادی را ترغیب کنند که اجازه تغییر در استانها را ندهند و  تمام تلاش خود را بکنند که اختلالی در این انتخابات ایجاد کنند که به حول قوه الهی و توکل به خداوند چون همه  انتخابات بر اساس موارد قانونی است و همه بر اساس سلامت و صداقت در حال پیش روی است، ان شاء الله این افراد هم به هدف خود نخواهند رسید و انتخابات در زمان مقرر خود به بهترین شکل ممکن برگزار خواهد شد.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • ساعی
    می گوید:
    ممنون آقای دکتر زارعی. حتما تلاش کنید برای برگزاری انتخابات تا شاید پس از حضور اعضای جدید در شوراهای استانی شاهد رشد اقتصادی و معیشت اعضای استان ها باشیم
  • ناشناس
    می گوید:
    با این اوضاع بعید هست که برگزار بشه
  • ناشناس
    می گوید:
    با زیر سئوال بردن انتخابات فقط به صنف ضربه می زنند. واقعا کمی تعقل و تفکر هم خوب چیزیه
  • مهران
    می گوید:
    تشکر از دکتر زارعی و تلاش های ایشان برای برگزاری این دوره از انتخابات
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.