ششمین کنگره بین‌المللی کلینیسین‌های دام‌های بزرگ با تجلیل از مقام شامخ استاد دکتر «ایرج نوروزیان» برگزار شد؛

امروز سازمان دامپزشکی تمام فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی تفویض کرده است/دامپزشکان کشور حدود یک قرن سلامتی به مردم هدیه کرده‌اند

ششمین کنگره کلینیسین های دام‌های بزرگ با حضور «دکتر مجتبی نوروزی» معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر خیام نکویی» معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، «دکتر حامد زارعی» رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور، «دکتر یوسف داودی» نماینده دامپزشک مجلس شورای اسلامی، «دکتر سیدمهدی قمصری» رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، چندین تن از اساتید و پیشکسوتان دامپزشکی و سایر مسئولین اجرایی، علمی و صنفی دامپزشکی کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد.
کد خبر  10451
خبر مهم

به گزارش فاخته  در ابتدای این مراسم «دکتر مهدی سخا» دبیر علمی کنگره ضمن اشاره‌ای به روند زمانی آماده‌سازی کنگره، گفت: «اساس ارائه مطالب کنگره بر پایه سخنرانی‌های کلیدی و تعداد قابل توجهی کارگاه است که جا دارد از تمامی دوستانی که ما را در برگزاری این کنگره و کارگاه‌ها یاری کردند تشکر کنم.»

وی با تاکید بر اینکه سخنرانان و مجریان کنگره شامل 45 نفر از اساتید بزرگ و کلینیسین‌های باتجربه هستند، تصریح کرد: «از 206 مقاله ارسالی برای دبیرخانه کنگره، 153 مقاله که معادل 75 درصد آنان بود پذیرفته و 10 مقاله به صورت سخنرانی کوتاه آماده ارائه شد.»

دکتر سخا با بیان اینکه برای اولین بار مبحث اسب و بیماری‌های مربوط به آن در کارگاه‌های خاص و تحت عنوان پنل طب ورزشی اسب برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: «امیدواریم که از این طریق راهی برای پر کردن خلاء صنعت اسب باز شود. همچنین برای اولین بار با پیشنهاد کمیته دام‌های بزرگ سازمان نظام دامپزشکی، برنامه تشویق کلینسین‌های جوان مدنظر است که بحث انتخاب آنها به نظام استان‌ها واگذار شد که در همین برنامه از آنها تقدیر می‌شود.»

ارتقای علمی همکاران اولویت اصلی سازمان نظام دامپزشکی است

بنا به این گزارش، دکتر حامد زارعی در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی کلینیسین‌های دام‌های بزرگ، اولویت اصلی سازمان نظام دامپزشکی را ارتقای علمی همکاران دانست.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه وزن حاضران در این کنگره به لحاظ علمی و اجرایی بسیار سنگین است، گفت: «بنده صرفا از باب عرض ادب، خیر مقدم و احترام و به عنوان میزبان کوچک در خدمت شما هستم و از فرصت استفاده کرده، یادی می‌کنیم و درود می‌فرستیم به روح دو عزیز از دست رفته جامعه دامپزشکی آقای دکتر آذری تاکامی و دکتر سهرابی حقدوست گرانقدر از پیشکسوت دامپزشکی کشور که آنها را از دست دادیم و جای آنها بسیار خالی است.»

«دکتر حامد زارعی» ادامه داد: «خدا را شاکریم که بعد از چند سال وقفه، کنگره‌های سازمان نظام دامپزشکی کشور دوباره احیا شده است. به این صورت که در اسفند ماه کنگره بهداشت مواد غذایی و در اردبیهشت ماه سال آینده کنگره آبزیان را داریم و سعی کردیم رسالت خود را که ارتقای سطح علمی دامپزشکان کشور است، به نحو احسن انجام دهیم.»

وی با تاکید بر اینکه همواره سعی می‌کنیم که ارتقای علمی همکاران را اولویت اصلی سازمان قرار دهیم، تصریح کرد: «از برگزار کنندگان کنگره تشکر می‌‌کنم و بنده فقط به عنوان یک شخصیت حقوقی در این کنگره حضور دارم و کمترین نقش را در برگزاری آن داشتم. اگرچه پنل‌ها و مقاله‌های کنگره بسیار زیاد و گسترده است، اما قصد داریم که آنها را به صورت فشرده و در طول دو روز برگزار کنیم.»

ما دامپزشکان باید در آینده وظیفه بزرگتری را به عهده بگیریم 

در این مراسم، نماینده دامپزشک مجلس شورای اسلامی در ششمین کنگره بین‌المللی کلینیسین‌های دام‌های بزرگ با بیان اینکه تعداد جمعیت کشور رو به افزایش است، گفت: «جمعیت ایران با احتساب اتباع خارجی به 100 میلیون نفر نزدیک می‌شود و این مهم نشان می‌دهد که تامین امنیت غذایی و تامین پروتئین مورد نیاز مردم به خصوص برای اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه که درآمد پایین دارند، حائز اهمیت است و آنها باید بتوانند پروتئین دریافت کنند. زیرا عدم دریافت پروتین کافی در آینده کشور تاثیر بسیار مهمی دارد. براساس بررسی‌های ما در مجلس، سرانه مصرف پروتئین شامل لبنیات، شیر، گوشت قرمز و سفید در بعضی خانواده‌های کم درآمد بسیار پایین است و این مساله سلامت کودکان را مورد مخاطره قرار می‌دهد.»

دکتر یوسف داودی ادامه داد: «ما دامپزشکان باید در آینده وظیفه بزرگتری را به عهده بگیریم و دانشمندان این رشته باید به دولت و سازمان دامپزشکی کمک کنند که این نیاز اساسی کشور را تامین کنیم. نکته مهم دیگر وضعیت آب و هوایی کشور است که به سمت خشکسالی می‌رود. مشکل دریای خزر و خشک شدن دریاچه ارومیه را در پیش داریم که جابه‌جایی ابرها و مدیریت بارورسازی ابرها مساله خاصی است که باید به آن توجه کنیم.»

امروز سازمان دامپزشکی تمام فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی تفویض کرده است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی کلینیسین‌های دام‌های بزرگ گفت: «خوشحالم که امروز ششمین کنگره کلینسین‌های دام‌های بزرگ ایران با حضور اساتید و دانشجویان بعد از حدود سه سال به دلیل شیوع بیماری کرونا به همت سازمان نظام دامپزشکی کشور و با حمایت وزارتخانه‌ها، سازمان‌های مختلف، نهادها و شرکت‌های فعال در صنعت دارو و واکسن و مواد بیولوژیک دامپزشکی برگزار می‌شود.»

«دکتر مجتبی نوروزی» ضمن انتقاد از اینکه ما دامپزشکان به ارزش اقتصادی صنعتی که با آن روبرو هستیم، کمتر توجه می‌کنیم، تصریح کرد: «امروز میزان تولیدات کشاورزی ما در همه عرصه‌های کشور 125 میلیون تن در سال است که در بخش دامی قریب به 18 میلیون تن فراورده استحصال می‌شود که سلامت این بخش بزرگ در دست ما دامپزشکان و سایر رده‌های دامپزشکی است. از آنجا که ارزش اقتصادی این صنعتی که ما با آن روبرو هستیم بسیار بالاست، لذا نقش دامپزشکان را می‌شود در اعتلای این صنعت بسیار حائز اهمیت دانست اما در محافل و مجالس کمتر به آن پرداختیم. عمده کارهای ما بحث‌های علمی و فنی و کارشناسی است و معمولا این بخش بسیار مهم، مغفول مانده است.»

وی با بیان اینکه ارزش و نقش دامپزشکان به ویژه کلینیسین‌های دام‌های بزرگ در حفظ سرمایه‌های دامی کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: «به ویژه اینکه شاهد حضور اساتید توانمند و متخصص هستیم که تجارب موفقی را در مدیریت واحدهای بزرگ دام‌های صنعتی دارند و از آخرین دستاوردهای علم دامپزشکی در مدیریت بهداشتی واحدهای صنعتی بهره می‌برند.»

دکتر نوروزی با تاکیدبر اینکه ابتکار ارزنده این کنگره در بزرگداشت مقام علمی استاد دکتر ایرج نوروزیان، بسیار قابل تقدیر و تقدیس است، اظهار کرد: «لازم می‌دانم به نوبه خود از این استاد گرانقدر و سایر اساتید بزرگ که هر آنچه دامپزشکی دارد از برکت وجود این عزیزان است، تقدیر و تشکر کنم. چرا که آنچه را که در بحث آموزش دانشجویان دامپزشکی کشور داریم تاثیرگذاری این عزیزان است.»

وی اضافه کرد: «سازمان دامپزشکی کشور به پشتوانه این اساتید، دانشکده‌های دامپزشکی و موسسات تحقیقاتی و قابلیت‌های ارزنده بخش غیردولتی به ویژه درمانگران دام‌های بزرگ، تمامی فعالیت‌های درمانی خود را به بخش خصوصی تفویض کرده است. علاوه بر آن امروز شاهد فعالیت 7500 واحد بخش خصوصی شامل بیمارستان، کلینیک، مرکز مایه‌کوبی، داروخانه و آزمایشگاه دامپزشکی در سراسر کشور هستیم.»

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه همکاری تنگاتنگ بخش خصوصی با سازمان دامپزشکی موجب مدیریت بهتر بیماری‌های دامی و پیشگیری از رخدادها شده است، گفت: «یکی از راهبردهای اساسی سازمان دامپزشکی در دوره جدید مدیریت حمایت جدی و عملی از بخش خصوصی در همه عرصه‌ها است. اخذ نظرات، پیشنهادات و دخالت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌هایی که مرتبط با هر حوزه تخصصی است، می‌تواند ما را در ایفای نقش حاکمیتی کمک کند. بنا داریم با اصلاح، تکمیل و تامین بخشی از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و بازمهندسی فرایندها و مدیریت‌ها و ساختارها در سازمان دامپزشکی کشور چهره‌ای جدید، به روز، با نظارتی دقیق و با تکیه حداکثری بر توان بخش خصوصی به کشور، منطقه و غرب آسیا بنماییم.»

وی با تاکیدبر اینکه بنا داریم تا با حضور فعال در مجامع بین‌المللی، به شعار سلامت یکپارچه جامه عمل بپوشانیم، تصریح کرد: «بی‌تردید مشارکت بخش خصوصی در این ماموریت مهم می‌تواند ما را در پیشبرد این اهداف کمک کند. در خاتمه از سازمان نظام دامپزشکی ایران و همه عزیزانی که در برگزاری این کنگره تلاش کردند سپاسگذارم و امیدوارم شرکت کنندگان از مباحث علمی کنگره استفاده نموده و محورهای پنج‌گانه کنگره بتواند نقش موثری در ارتقای سطح علمی دامپزشکی داشته باشد.»

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی کلینیسین‌های دام‌های بزرگ گفت: «فلسفه حضور بنده در این نشست این است که موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی که سال آینده یک قرن از فعالیت خود را جشن می‌گیرد، زیرمجموعه مدیریت بنده قرار دارد و این تاریخچه نشان می‌دهد که دامپزشکان کشور حداقل به مدت یک قرن به این مردم سلامتی هدیه کرده‌اند و نقش برجسته‌ای در ارتقای سلامت داشتند. بنابراین این تاریخچه باید در ذهن مردم ما ماندگار باشد و بزرگداشت اساتیدی از قبیل دکتر نوروزیان و دست اندرکاران حوزه سلامت واجب است.»

دامپزشکان کشور حدود یک قرن سلامتی به مردم هدیه کرده‌اند

دکتر خیام نکویی با یادآوری اینکه در سال 89 اولین و در سال 96 پنجمین کنگره کلینیسین‌های دام‌های بزرگ برگزار شد، تصریح کرد: «امروز و با یک تاخیر چند ساله، ششمین کنگره را داریم. وقتی به تولیدات علمی و فناورانه دانشمندان حوزه دامپزشکی کشور در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و همچنین دامپزشکان در عرصه‌های اجرایی نگاه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که جایگاه این دستاوردها این است که حداقل از منظر ارزیابی، یک پانل در این نشست‌ها داشته باشد تا همه ببینیم که چقدر در سلامت مردم نقش آفرینی کرده است.»

وی با بیان اینکه سرعت فناوری و علم در دنیا سرسام‌آور است، خاطرنشان کرد: «در طول دو سال گذشته چندین فناوری نوین از فناوری‌های حوزه‌های علوم زیستی گرفته تا سایر حوزه‌ها متولد شد که تاکید من روی حوزه‌های علوم زیستی است که مرتبط با ماست. تصور من این است که ما در این کنگره‌ها باید فصل جدیدی را برای ارتقای جایگاه فناوری‌های نوین در حوزه دامپزشکی باز کنیم. چون مثلا در حوزه تشخیص بیماری‌ها که امروز یکی از مهمترین مسائل در حوزه دام و دامپزشکی است، تشخیص دقیق و به موقع به کسانی که در حوزه اجرایی هستند، برای تصمیم‌گیری و مدیریت بیماری‌ها بسیار کمک می‌کند. فناوری نانو و فناوری زیستی و سایر فناوری‌ها در این حوزه می‌توانند این زمان را بسیار کوتاه کرده و میزان دقت را هم بسیار افزایش دهند.»

دکتر خیام نکویی با اشاره به اینکه ما امروز نیازمند یک فعالیت جدید در حوزه دامپزشکی هستیم، اظهار کرد: «این مهم نیازمند مشارکت مجموعه دانشگاهیان در این حوزه، دامپزشکان و بخش خصوصی است. اگر امروز بخواهیم تحول معنی‌داری در حوزه سلامت تولیدات دام سنگین ایجاد کنیم، نیازمند این بحث‌های اساسی هستیم. امروز توالی‌هایی از ژن‌ها را در بانک مربوطه و در حوزه‌های مختلف مشاهده می‌کنیم و شاید جالب باشد که مجموعه‌های کلان کشور به جمع‌بندی رسیدند که روی این حوزه‌ها یک فصل جدید باز کنیم.»

وی اضافه کرد: «ما کشوری ثروتمند از لحاظ ذخایر ژنتیکی هستیم به طوری که ذخایر ژنتیکی کشور معادل کل اروپا و بیشتر از آن است اما در ایران سیستم‌هایی برای حفظ، حراست و مستندسازی کمتر داشتیم که این در حوزه‌های گیاهی هم صدق می‌کند. ما بیش از 8 هزار گونه گیاهی داریم که بیش از 2 هزار گونه آن مصارف دارویی دارد. این در حالی است که کل مجموعه اروپا کمتر از هفت هزار گونه دارد. ما در حوزه دام و آبزیان شرایط خوبی داریم اما آن‌طور که باید و شاید نتوانستیم از این ظرفیت‌ها در جهت تحول در تولید استفاده کنیم. اگرچه در ایران 5700 کیلومتر ساحل داریم اما تولیدات حوزه آبزیان ما یک میلیون و 300 هزار تن است و یک درصد از کل تولیدات محصولات کشاورزی است که این رقم متناسب با ظرفیت ما نیست. بنابراین باید تحولاتی در این حوزه داشته باشیم.»

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با انتقاد از اینکه سال‌ها در کشور در حوزه تولیدات بخش کشاورزی اعم از دامی و سایر تولیدات ریل‌گذاری نداشتیم، خاطرنشان کرد: «امروز خوشبختم که در جمع شما عرض کنم که 44 سال بعد از پیروزی انقلاب، سند ملی امنیت غذایی دانش بنیان داریم که برای اولین بار در کشور و با حضور حداقل 400 نفر از اساتید دانشگاه و محققین در حوزه‌های مختلف تدوین و چند ماه پیش توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد که چند بند آن می‌تواند دستور کار همایش قرار گیرد و برای سال آتی یک ریل‌گذاری جدید است که مبنای قانونی پیدا کرده است.»

وی در پایان با تاکیدبر اینکه ما باید متناسب با اتفاقات جهان، تحول در تولید ایجاد کنیم، تصریح کرد: «سال‌ها تولیدات واکسن در مجموعه رازی مبتنی بر مسیرهای سنتی بود اما امروز به سمت واکسن‌های نوترکیب حرکت کردیم. کاری که به اعتراف تمام ژورنال‌های معتبر بین‌المللی آمریکایی در تولید اولین واکسن کووید 19 انجام و ایران موفق شد اولین واکسن کووید 19 استنشاقی دنیا را تولید کند.»

 خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

گفتنی است مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی کلینیسین‌های دام‌های بزرگ با سخنرانی سایر مسئولین ادامه پیدا کرد و در انتها با بزرگداشت مقام شامخ استاد دکتر ایرج نوروزیان و همچنین تقدیر از کلینیسین‌های جوان سراسر کشور خاتمه پیدا کرد.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.