دکتر مجتبی نوروزی در بازدید از موسسه رازی:

موسسه رازی بازوی سازمان دامپزشکی کشور است/ تولید واکسن های چندگانه و توکسوئیدی دامی در دستور کار موسسه رازی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اهمیت و نقش حیاتی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: ضروری است تا به صورت عملی و شایسته از موسسه رازی حمایت کنیم تا همچون گذشته در دنیا به عنوان منبع و مرجع مطرح باشد.
کد خبر  10183
خبر مهم

به گزارش فاخته به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، دکتر مجتبی نوروزی در بازدید از موسسه رازی و نشست با هیئت رئیسه این مجموعه ضمن محکوم کردن جنایاتی که توسط رژیم صهیونسیتی در غزه اتفاق می افتد، از حضور در موسسه رازی ابراز خشنودی کرد و گفت: به سبب سابقه حضور قبلی ام در ریاست سازمان دامپزشکی، تا حدود زیادی با فعالیت ها و اهمیت موسسه رازی آشنا هستم اما اینکه این مجموعه را در صدر بازدیدهای سازمان قرار داده ام، نشان از اهمیت بسیار بالای موسسه رازی دارد که باید تمامی دست اندرکاران حوزه دامپزشکی کشور به این مهم توجه کنند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدات داخلی کشور، افزود: حمایت از تولید داخل، تنها با صحبت، میسر نمی شود بلکه باید در عمل اجرا شود، چنانکه در سال های گذشته واکسنی را از رازی خریداری می کردیم که با واردات همان واکسن از شرکت خارجی، مبلغی معادل 8 برابر پرداخت می شد که دلیل آن ها برای واردات، کیفیت بالاتر نمونه خارجی بود، بر این اساس مقرر شد در طرح پژوهشی توسط پژوهشگران مطرح، کیفیت دو واکسن، مورد مقایسه قرار گیرد، که مشخص شد در بسیاری از موارد ایمنی زایی، یکسان و حتی در مواردی واکسن رازی بیشتر و بهتر بود.
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه این موارد به صورت مستند در اختیار سازمان قرار گرفت و در حال حاضر نیز موجود است، گفت: این امر سبب شد تا در حمایت از موسسه قیمت واکسن های رازی را ۱۵ درصد افزایش دهیم.


وی خاطرنشان کرد: نقش موسسه رازی برای سازمان دامپزشکی کشور بسیار حائز اهمیت است و با توجه به اینکه یک موسسه تولیدی داخلی است، باید از آن به شکل عملی و شایسته حمایت کنیم.

دکتر نوروزی، ضمن خداقوت به مدیران و کارکنان موسسه رازی، آنان را همراه و یار سازمان دامپزشکی در جبهه بهداشتی و سلامت کشور عنوان کرد و گفت: امید است در حوزه تولید واکسن های جدید و نیازمندی های سازمان دامپزشکی موسسه رازی بتواند همچون گذشته موفق عمل کند.

وی تاکید کرد: سازمان دامپزشکی با تمام توان از محصولات با کیفیت موسسه رازی حمایت می کند و رازی نیز باید به گونه ای تلاش کند تا کیفیت محصولات با سایر کشورها رقابت کند و روزی برسد که دیگران به رازی استناد کنند.

وی ادامه داد: این باور و اطمینان باید در موسسه ایجاد شود که رازی همچون گذشته در دنیا رفرانس و منبع باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید تمدن بزرگ اسلامی در کشور راه اندازی کنیم که پاسخگوی سایر کشورها باشد، تصریح کرد: دانشمندان و نخبگان زیادی در ایران وجود دارند و لازم است از این ظرفیت علاوه بر کشور، در سایر کشور های اسلامی نیز بهره برداری شود.

وی اضافه کرد: ایجاد شرایط بالندگی و حمایت از رازی موضوعی ضروری، حیاتی و ویژه است و بازدید از رازی این پیام را به زیرمجموعه سازمان دامپزشکی مخابره می کند که باید به داخل متکی باشیم چراکه مشکلات ما در بیرون مرزها حل نخواهد شد.

دکتر نوروزی بیان کرد: وضعیت کنونی غزه و جنایات اسفناکی که در آن منطقه در حال وقوع است چهره دیگر خارج مرزهاست و نشان می دهد در روز ضرورت، آن ها حتی محموله ماسک یکدیگر را به سرقت خواهند برد.

وی همچنین در خصوص ساخت واکسن رازی کووپارس که نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی دنیاست گفت: در مورد کیفیت و ایمنی بالای این واکسن از خارج از سازمان دامپزشکی بسیار شنیده ایم که بهترین واکسن داخلی است و افسوس می خوریم که به اندازه ای که باید به آن توجه نشد.

وی ابراز امیدواری کرد تا شاهد درخشش موسسه رازی در همه حوزه های تولید واکسن و فرآورده های بیولوژیک باشیم.

دکتر علی اسحاقی در بازدید رییس سازمان دامپزشکی کشور و برگزاری جلسه با حضور هئیت رییسه اظهار کرد: این مجموعه با ۶ شعبه در سطح کشور انواع واکسن های مورد نیاز حوزه پزشکی و دامپزشکی را تولید و تامین می کند.

وی افزود: موسسه رازی در حوزه طیور ۳۲ درصد واکسن های مورد نیاز بازار را تولید می کند که حدود ۳.۵ میلیارد دز است، در حالی که این میزان تا حدود ۶ میلیارد دز قابل افزایش است اما به دلیل واردات به همین میزان بسنده شده است.

وی با بیان اینکه میزان افزایش ظرفیت تولید واکسن های طیور علاوه بر کرج در شعبه های شیراز و مرند موسسه تا دو برابر وجود دارد، گفت: این امر در مورد انواع واکسن های ویروس کشته شده و زنده صدق می کند.

رئیس موسسه رازی خاطرنشان کرد: تاکنون این موسسه در حوزه واکسن های دامی ۹۰ درصد تولیدات بازار را در اختیار داشت که این میزان نیز با وجود واردات واکسن های چندگانه که البته مباحث زیادی برای بحث دارد، رو به کاهش است.

وی ادامه داد: در زمینه تولید واکسن های چندگانه و توکسوئیدی نیز اقداماتی در حال انجام است و تلاش می شود در آینده ای نزدیک تولید انبوه این واکسن ها را به سرانجام برسانیم.

دکتر اسحاقی به وجود ۱۶ آزمایشگاه تخصصی و مرجع دامپزشکی در موسسه رازی اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه بین المللی مرجع آبله گوسفند و بز نیز در این مجموعه واقع شده که دارای استاندارد ۱۷۰۲۵ نیز هست اما سازمان دامپزشکی نمونه زیادی را به این آزمایشگاه ارسال نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تشخیص بیماری های طیور، آزمایشگاه های مختلفی در موسسه رازی وجود دارد از جمله برونشیت، نیوکاسل و حتی زنبور عسل که نمونه های زیادی در این زمینه دریافت می شود.

رئیس موسسه رازی با تاکید بر اینکه موسسه رازی بازوی سازمان دامپزشکی است، گفت: وظیفه کنترل بیماری ها و سلامت دام و طیور و به گونه ای امنیت غذایی کشور، به عهده دامپزشکی است و با همکاری موسسه رازی و این سازمان، این امر محقق می شود.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.  

وی ضمن دعوت از رئیس سازمان دامپزشکی به بازدید از ۶ شعبه موسسه رازی در سطح کشور به فعالیت ها و ارایه اطلاعات از جزییات تولیدات شعب این موسسه نیز اشاره کرد. 

دکتر اسحاقی تصریح کرد: موسسه رازی همچون گذشته ارتباط تنگاتنگی با سازمان خواهد داشت و امید است در راستای این همکاری برای رفع مشکلات کشور اقدام کنیم.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.