با توجه به واردات واکسن های چندگانه، این میزان دچار نوسان شده که انتظار می رود سازمان دامپزشکی کشور تمهیداتی را در این زمینه اتخاذ کند

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از حمایت این مجموعه در زمینه انتقال تکنولوژی به شرکت های خصوصی و دانش بنیان برای تولید انواع فرآورده های بیولوژیک به ویژه در حوزه دامپزشکی خبر داد.
کد خبر  10608
خبر ویژه

به گزارش فاخته، دکتر علی اسحاقی در بازدید استاندار و جمعی از مسئولان ارشد استان اصفهان از مجموعه موسسه رازی که با همراهی سید مجتبی خیام نکوئی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات همراه بود، اظهار داشت: در حال حاضر ۷ واکسن از ۱۱ واکسن سبد واکسیناسیون اجباری در حوزه پزشکی توسط موسسه رازی تولید می شود که حدود ۷۵ درصد نیاز کشور را در برمی گیرد و شامل واکسن های استراتژیکی مانند فلج اطفال، سرخک و سرخجه است که سال‌هاست شاهد ریشه کن شدن و حذف این بیماری ها در کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد واکسن های مصرف دام کشور نیز توسط موسسه رازی تولید می شود، افزود: با توجه به واردات واکسن های چندگانه، این میزان دچار نوسان شده که انتظار می رود سازمان دامپزشکی کشور تمهیداتی را در این زمینه اتخاذ کند.

رئیس موسسه رازی وضعیت واکسن های موسسه رازی در حوزه طیور را نامناسب عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بالای تولید در این حوزه تنها حدود ۳۲ درصد بازار در اختیار موسسه رازی است و مابقی واکسن های مورد نیاز عمدتا به کشور وارد می شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که ظرفیت مناسب برای تولید داخلی و سرمایه گذاری شرکت های دانش بنیان در کشور وجود دارد و موسسه رازی نیز انتقال دانش و فناوری را بر عهده می‌گیرد، کمااینکه برای شرکت روناک در مهاباد اینکار انجام شده و شرکت های خصوصی دیگری که در این حوزه فعالیت دارند نیز به گونه های مختلف ریشه در موسسه رازی دارند.

دکتر اسحاقی خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط کنونی کشور و حمایت از برون سپاری و شرکت های خصوصی و دانش بنیان، امکان ایجاد شعبه جدید موسسه در کشور و استان اصفهان وجود ندارد اما سرمایه گذاران و علاقمندان به این حوزه با وجود ظرفیت مناسب در این استان، می توانند به این عرصه وارد شوند و موسسه رازی نیز حمایت خود را در زمینه انتقال تکنولوژی از این شرکت ها خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه موسسه رازی متولی تحقیقات دامپزشکی در کشور است، گفت: رازی دارای ۶ شعبه در سراسر کشور در مشهد، مرند، اهواز، شیراز، کرمان و اراک است که هریک وظیفه تحقیقات در حوزه دامپزشکی را بر عهده دارند و استان های همجوار خود را پوشش می دهد.

رئیس موسسه رازی عدم دسترسی به فیلد توسط موسسه را از چالش های سال های اخیر رازی عنوان کرد و افزود: در این خصوص شرایط اخیرا مطلوبتر شده و با برگزاری شورای مرکزی دامپزشکی همکاری های مناسبی میان موسسه رازی و سازمان دامپزشکی صورت می پذیرد و پروژه های مدنظر سازمان، توسط موسسه رازی اجرایی می شود.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

وی با تاکید بر اینکه تمامی ۸۰ نوع فرآورده موجود در رازی حاصل تحقیق و توسعه محققان این موسسه است، تصریح کرد: هیچ‌یک از فرآورده های موجود، از طریق انتقال تکنولوژی در رازی ایجاد نشده همانطور که واکسن رازی کووپارس به عنوان یکی از آخرین محصولات و نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی دنیا حاصل تلاش و تحقیق محققان موسسه رازی است که به عنوان یکی از اثربخش ترین واکسن های کووید۱۹ در جهان محسوب می شود.

منبع: رازی نیوز

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.