مدیر یک آزمایشگاه دامپزشکی در استان کرمانشاه تاکید کرد؛

ضرورت توجه به موضوع برون سپاری ها و ایجاد فرهنگ استفاده از پاراکلینک ها تنها راه بقای آزمایشگاه ها است/ اگر به گذشته باز گردم هرگز به سراغ تاسیس آزمایشگاه نخواهم رفت!

«مدیر  آزمایشگاه دامپزشکی پاسارگاد» در استان کرمانشاه گفت: یکی دیگر از معضلات ما، میزان برون سپاری هستند،که متأسفانه انجام نمی شود.حتی در مواردی که به طور مثال گزارش بیماری در سیستم دامپزشکی باید ثبت گردد اصلا الزامی به تایید آزمایشگاهی وجود ندارد در حالیکه اصولا تایید بیماریهای مختلف جهت هر گونه برنامه ریزی و یا پایش باید نیارمند تایید پاراکلنیک باشند. ادامه حیات آزمایشگاهها نیازمند توجه ویژه و برون سپاری توسط سیستم حاکمیت میباشند .یکی از  مهم ترین مشکلاتی  که ما با آن رو به رو هستیم، کمبود و گرانی   کیت ها و وسایل مصرفی ما است. اکثر این کیت ها وارداتی بوده و هزینه بسیار بالایی دارد. 
کد خبر  11449
titr

به گزارش پایگاه خبری فاخته، دکتر فروغ محمدی در خصوص سوابق اجرایی و تحصیلی خود، اظهار کرد: بنده دکتری عمومی خود را در سال 1377 از دانشگاه دولتی شهرکرد اخذ کردم و  در سال 1383 فارغ التحصیل شدم و در مهر ماه همین سال مشغول دوره تخصص شدم و در دوره دکتری تخصصی کلینیکال پاتولوژی در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران  مشغول به تحصیل شدم. 
وی ادامه داد: از  سال 1387 بالغ بر 15 سال است که آزمایشگاه تاسیس کرده و مشغول به فعالیت هستم این آزمایشگاه به صورت نیمه وقت بوده و در کنار آن حدود 20 سال عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه  نیز هستم.  
دکتر محمدی در رابطه با مهم ترین مشکلات آزمایشگاه های دامپزشکی استان و سایر نقاط کشور، افزود: آزمایشگاه نیازمند یک سرمایه بسیار بزرگی است. اما بازگشت سرمایه در حوزه آزمایشگاه رقم نمی خورد و به نسبت به سرمایه گذاری  که در این بخش صورت می گیرد، بازگشتی مناسب  صورت نمی گیرد. 
وی اضافه کرد: برون سپاری و الزام تایید آزمایشگاهی برای مواردی مانند گزارشات خسارات بیمه ای یا گزارشات بیماری اعلامی توسط ادارات کل و یا بخش خصوصی و ایجاد فرهنگ استفاده از پاراکلنیک توسط درمانگران میتواند به رونق این حوزه کمک نمایند .. مهم ترین مشکلی که ما با آن رو به رو هستیم،  گرانی  کیت ها و وسایل مصرفی ما است که با ارقام تعرفه های ابلاغی هم خوانی ندارد . اکثر این کیت ها وارداتی بوده و هزینه بسیار بالایی دارد. 

فرهنگ استفاده از پاراکلینیک برای تشخیص بیماری ها ایجاد شود
وی با بیان اینکه آزمایشگاه ها وابسته به همکاری کلینسین های ما هستند، تاکید کرد: اما متاسفانه در بسیاری از موارد این ارتباط آزمایشگاه با کلینسین ها بسیار ضعیف بوده و این امر می تواند یکی از مهم ترین مشکلات ما باشد. 
در ادامه دکتر محمدی  تصریح کرد: دو عامل مهم در رفع این مشکلات تاثیرگذار خواهد بود، ابتدا آنکه ایجاد فرهنگ استفاده از پاراکلینیک برای تشخیص بیماری ها ایجاد شود. استفاده همکاران کلینسین از پاراکلینیک می تواند به آزمایشگاه ها کمک کند. متولی ایجاد فرهنگ استفاده از پاراکلینک ها، همکاران کلینسین ما هستند و می توانند به کمک آزمایشگاه ها بیایند و برای تشخیص بهتر است که خودشان نیز از پاراکلینیک ها استفاده کنند. 
محمدی خاطرنشان کرد: دومین راهکار، واگذاری برون سپاری ها است. باید برای بهره بردارها یکسری آزمایشاتی الزامی باشد. زمانی که کلینسین ما تشخیص برونشیت و گامبورو می دهد،  به نظر  من باید این موضوع توسط پاراکلینیک تایید شده باشد و این تاییدیه برای آزمایشگاه بسیار کمک رسان خواهد بود. 

اگر به گذشته باز گردم هرگز به سراغ تاسیس آزمایشگاه نخواهم رفت 
وی در پاسخ به آنکه اگر از ابتدا شروع به تحصیل می کردید  باز هم به سراغ تاسیس آزمایشگاه می رفتید، تاکید کرد: باتوجه به رشته بنده  (کلینیکال پاتولوژی) و تخصصی و علاقه ای که به کار در آزمایشگاه دارم؛ این فضا علاوه بر ایجاد منبع درآمدی، محیطی برای ایجاد تحقیقات است. اما با این همه با وجود آنکه مرکز من سالها  تنها آزمایشکاه استان بود بسیار مورد بی مهری قرار گرفته است و اگر به گذشته باز گردم هرگز به سراغ تاسیس آزمایشگاه نخواهم رفت. 
محمدی در رابطه با توصیه خود به علاقه مندان به تاسیس آزمایشگاه ها دامپزشکی، عنوان کرد: تاسیس چنین فضایی صرفا به علاقه هر فرد بستگی دارد و باتوجه به هزینه های چندین میلیاردی، افرادی که وارد این حوزه می شوند، نباید انتظار بازگشت سرمایه را داشته باشند و میزان درآمد آن قابل مقایسه با حوزه های دیگر نیست. 
وی افزود: البته ناگفته نماند آزمایشگاه هایی که در گذشته تجهیز شده با قیمت کمتری بوده و شاید به علت سال ها کاری که انجام دادند برای آن ها صرفه اقتصادی داشته باشد. 

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.


دکتر محمدی در خصوص توقعات خود از نظام و بخش دولتی، ادامه داد: قطعا توقعی که نه تنها آزمایشگاه بلکه تمام حوزه های دامپزشکی این است که در شرایط موجود اقتصادی و فشار کاری و مالی که بر دوش همکاران وجود دارد، در کنار آن ها گام بردارند و با تمام حوزه های بخش خصوصی دامپزشکی تعاملات خود را افزایش دهند.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • دامپزشک
    می گوید:
    ما هم هم به نتیجه شما رسیدیم. اگر از اول شروع کنیم دیگه توی این راه قدم نمی گذاریم
  • ناشناس
    می گوید:
    داستان غریبی هست این داستان آزمایشگاه های دامپزشکی
  • مسئول فنی
    می گوید:
    درود و خداقوت بانو
  • ایمان
    می گوید:
    وضعیت رشته تخصیلی و آزمایشگاه های دامپزشکی خیلی عجیب و غریبه توی صنف
  • بنده خدا
    می گوید:
    از گرونی وسایل و کیت ها نگید که بیچاره کرده
  • بی نام
    می گوید:
    آره اینجوری میگید که کسی توی استان آزمایشگاه نزنه و نشه رغیبتون .....، اگه آزمایشگاه بده زمانی که بخاطر تدریس در دانشگاه آزاد سنندج آزمایشگاهتونو چند ماه بستن اون همه تلاش نمیکردین که تبدیلش کنین به پاره وقت که فعالیتتونو ادامه بدین
  • غلامرضا
    می گوید:
    خسته نباشید استاد گرامی ، همین که دانش خود را بکار گرفته و خدمت رسانی میکنید باعث افتخار و تشکر است.
  • همکار
    می گوید:
    با سلام متاسفانه نه تنها آزمایشگاه بلکه خیلی دیگر از،صنوف دامپزشکی شرایط مساعدی ندارند.خوب این وضع برای آزمایشگاه بدتر است سرمایه اولیه بالا ،تعرفه پایین ،انجام خیلی از آزمایشات توسط مراکز درمانی علی الخصوص مراکز درمانی دام کوچک زیر گوش اداره کل ،عدم رغبت و باور کلنسین به پاراکلنیک،عدم برون سپاری ،هزینه های افزایشی و... بخش آزمایشگاه را جز کم جاذبه های دامپزشکی نموده
  • عسل شفا بخش
    می گوید:
    دوست بی نام سلام همینکه استاد دانشگاهی همچون گروه پزشکی ، همت کرده اند و خدمت رسانی به جامعه می نمایند جای سپاس دارد. تخصص گرفتن و ارائه خدمات تخصصی ، نجات بخش دامپزشکی است.
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.