گزارش اختصاصی «فاخته» از بیست و یکمین کنگره ملی دامپزشکی ایران؛

دکتر نوروزی: به دنبال بنیانگذاری دامپزشکی نوین در قرن اخیر هستیم/ دکتر زارعی: دامپزشکی وقتی بزرگ می شود که اقتصاد دامپزشکی بزرگ شود + گزارش تصویری

بیست و یکمین کنگره دامپزشکی ایران، در بزرگداشت دکتر «گودرز ادیب راد»، از پیشکسوتان دامپزشکی و جامعه دامپزشکان ایران، امروز یازدهم اردیبهشت آغاز به کار کرد.
کد خبر  11287
خبر مهم

به گزارش خبرنگار فاخته، دکتر مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم افتتاحیه این مراسم با تاکید بر نقش دامپزشکی در حفظ امنیت و ایمنی غذایی گفت: بر اساس ارزیابی فائو در سال‌های اخیر، گرسنگی در سطح جهان در حال افزایش است و بالغ بر یک میلیارد نفر در روی کره زمین با هزینه‌ای کمتر از یک دلار در روز زندگی کرده، و سه چهارم از این تعداد برای بقای خود به کشاورزی و دامداری وابسته هستند.

وی افزود: افزایش روزافزون جمعیت و افزایش رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه در دهه‌های آتی به رشد تقاضای غذا منجر شده و باعث تغییر غذا از نظر ماهیتی نیز خواهد شد. 
نوروزی ادامه داد: گسترش شهرسازی و تغییر ترجیحات غذایی در کشورهای در حال توسعه در کنار محدودیت منابع آبی و خاکی باعث می‌شود لزوم شناخت امکانات بخش دامپروری و کشاورزی بیش از پیش احساس شود.
وی یادآور شد:جوانی جمعیت، افزایش سطح اجتماعی و توجه به امر اشتغال و فراهم آوردن رشد اقتصادی و توسعه منابع انسانی از جمله اموری هستند که باید به آنها توجه جدی شود.

رئیس سازمان دامپزشکی از افزایش گرسنگی در سطح جهان، عدم وجود تعادل در رژیم غذایی و کاهش تولید غذا به دلیل نابودی محیط زیست به عنوان سه عامل مهم چالش غذا در جهان یاد کرد و گفت: تغییرات در تولید توزیع و مصرف مواد غذایی، تغییرات در محیط زیست، عوامل بیماری غذای جدید و در حال ظهور، مقاومت ضد میکروبی مواد غذایی را به چالش کشیده است.
وی افزایش سفر و تجارت بین المللی را باعث افزایش آمار شیوع آلودگی در جهان دانست و تاکید کرد: نیاز به تقویت سامانه‌های ایمنی مواد غذایی بیش از پیش در میان کشورها مشهود است. 
نوروزی ادامه داد: با گسترش فناوری‌ها، مصرف افزودنی‌ها، سموم و آفت کش‌ها و آنتی بیوتیک‌ها برای تولید مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه رشد چشمگیری داشته است که منجر به اثرات سوء انکارناپذیری بر سلامت انسان و حیوان و بروز ناهنجاری‌های مادرزادی سرطان‌ها، آلرژی‌ها و ... شده است.
وی بیان کرد: در حوزه دام و دامپزشکی به عنوان تامین کننده سلامت دام و در نهایت انسان از طریق تامین بخشی از نیازمندی‌های غذایی باید شاهد ظهور بیماری‌های نوپدید، بازپدید، تغییر چهره بالینی بسیاری از بیماری‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها و جهش‌های ژنی در ژنوم عوامل بیماری زا باشیم. 

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: پیشکسوتان و اساتید دامپزشکی بار سنگینی را از این حیث بر عهده دارند. برگزاری کنگره‌های علمی از این دست می‌تواند ما را در انجام وظیفه تامین امنیت غذایی و ایمنی غذا بسیار کمک کنند.
وی افزود: اگر امروز سازمان دامپزشکی کشور موفقیتی در زمینه پیشگیری و درمان جمعیت دامی و سلامت مردم داشته، حاصل پیاده‌سازی یافته‌های علمی و تحقیقاتی اساتید دامپزشکی است.

نوروزی خاطرنشان کرد: آنچه از محورهای علمی این کنگره مهم مورد نظر است، توجه به بهداشت و امنیت غذایی، بیولوژی و بهداشت عمومی، بیماری‌های نو پدید و بازپدید، حفظ دام‌های بزرگ و کوچک، بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم، بهداشت و بیماری های آبزیان، طب حیوانات وحش و محیط زیست، علوم آزمایشگاهی و آسیب شناسی داروها و مواد بیولوژیک، تغذیه و خوراک دام طیور و آبزیان، فناوری‌های نوین هوش مصنوعی و دانش بنیان، رفاه دام و حقوق حیوانات، امور صنفی و آموزشی هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که سازمان به دنبال باز مهندسی در فرایندهای سازمانی، ساختارها و مدیریت‌های تشکیلاتی است گفت:  با تاسیس مرکز تحقیقات بیماری‌های دام و فرآورده‌های دامی به دنبال بنیانگذاری دامپزشکی نوین در قرن اخیر هستیم.

رشد دامپزشکی در گرو رشد اقتصاد دامپزشکی 

به گزارش فاخته، دکتر حامد زارعی، رئیس سازمان نظام دامپزشکی، در ادامه این مراسم ضمن تبریک روز بزرگداشت مقام معلم و استاد گفت: اساتید دامپزشکی سازندگان برج های انسانی اند که سینه به سینه و نسل به نسل دانش خود را طی یک قرن انتقال داده اند تا دامپزشکی کشور به رشد و تعالی  امروز رسیده است. 
وی افزود: امروز اقتصاد دامپزشکی اقتصادی وزین، بالنده و پویاست و من به آن افتخار می کنم.
زارعی نسل آتی دامپزشکی کشور را مورد خطاب قرار داد و گفت: خواهش من  شما این است که قدر خود، جایگاه خود و علم و رشته دامپزشکی را بدانید. دامپزشکی هم از نظر علمی و هم از نظر اقتصادی داری جایگاه ارزشمندی است که می تواند رشد بسیار بیشتری نیز داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

در گفتگوی اختصاصی «فاخته» با رئیس سازمان نظام دامپزشکی در حاشیه بیست و یکمین کنگره عنوان شد:
انتخابات چند استان به دلایل سازمانی نیاز به بررسی‌های بیشتری دارند/ این استان ها طی یکی دو هفته آینده تعیین تکلیف خواهند شد

وی افزود: من از جوان‌هایی که تازه به عرصه دامپزشکی قدم می گذارند می خواهم که بزرگ فکر کنند. ایده ها و فکر های این جوانان می تواند برای صنعت دامپزشکی میلیاردها درآمد داشته باشد. زارعی تاکید کرد: دامپزشکی وقتی بزرگ می شود که اقتصاد دامپزشکی بزرگ شود.

کنگره دامپزشکی، محل ارتباط صنعت و ایده های نو

فرهاد موسی خانی، رییس جامعه دامپزشکان ایران نیز در این مراسم، ضمن خیر مقدم به حاضرین و تبریک سه مناسبت روز جهانی دامپزشکی، روز معلم و روز جهانی کارگر گفت: امروز و در این کنگره شاهد وفاق و همدلی در بین تمام ارکان دامپزشکی کشور شامل سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی، فرهنگستان علوم، دانشگاه تهران، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ، مراکز تحقیقاتی و کلیه دانشکده های دامپزشکی بودیم که این نشان از بلوغ دامپزشکی کشور است.

وی بیان کرد: این کنگره سه روزه با توجه به شرایط روز جامعه و جهان،  با رویکرد جدید نسبت به دوره های پیشین برنامه ریزی شده است که مهمترین این تغییرات برپایی ۲۵ پنل تخصصی با بهره‌گیری از سخنرانان مدعو و افراد شاخص برای انتقال یافته های روز دنیا است.

وی ادامه داد: در انتهای هر پانل بیانیه و صورت جلسه ای تهیه خواهد شد که مجموعه آنها به عنوان بیانیه کنگره در اختیار سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی و فرهنگستان علوم به عنوان بخش های موثر در دامپزشکی کشور قرار خواهد گرفت.

موسی خانی با بیان این که کارگاه های شاخصی توسط شرکت های بخش خصوصی تدارک دیده شده است گفت: آموزش در بسیاری از این کارگاه ها با هدف افزایش بار علمی، توسط افراد شاخص و برجسته  انجام خواهد شد.
وی افزود: در بیست و یکمین کنگره دامپزشکی به جوانان و شرکت های دانش بنیان توجه ویژه ای شده است و یکی از برنامه های کنگره در روز آخر با حضور یک شرکت شتابدهنده، این است که جوانان، ایده ها و نظرات خود را در ارتباط با صنعت دامپروری ارائه کرده که موجب ایجاد ارتباط بین جوانان با صنعت خواهد بود.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

وی از استقبال گسترده بخش خصوصی از این کنگره خبرداد و گفت در کنار این کنگره نمایشگاه جانبی با وسعت ۳۰۰۰ متر با حضور شرکت های فعال در صنعت دامپزشکی و دامپروری برپاست.

خبرهای مرتبط
تصاویر خبر
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • ناشناس
    می گوید:
    همش شعار و شعار و شعار...خدا به داد ما برسه
  • واکسیناتور
    می گوید:
    کاش از کنار این همایش ها برای ما طبقه پایین دست دامپزشکی هم اتفاق مبارکی می افتاد
  • دامپزشک
    می گوید:
    اقتصاد دامپزشکی بزرگ یعنی چی؟ با این وضع تعرفه ها و مصیبت های ما یکی این رو ترجمه کنه برای من
  • امید
    می گوید:
    به دنبال بنیانگذاری دامپزشکی نوین در قرن اخیر هستیم... عجب تیتر دهن پرکنی. با این وضع دنبال دامپزشکی نوین هستید. دامپزشکی نوین از نظر شما چیه دکتر جان؟
  • همکار
    می گوید:
    درود بر دکتر نوروزی عزیز. خداقوت بابت تمام تلاش های شما
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.