رئیس انجمن درمانگاه های دامپزشکی خراسان رضوی در گفتگو با «فاخته»:

پلمب کلینیک های دامپزشکی در آینده تبعات جدی دارد

رئیس انجمن درمانگاه های دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به افزایش جمعیت حیوانات خانگی و تغییر فرهنگ مردم در حمایت و مراقبت از حیوانات شهری که عمدتا در بافت شهری مستقر هستند با جابجایی این مراکز به حاشیه های شهر مسلما خدمات رسانی دچار مشکل خواهد شد و در آینده شاهد افزایش آمار بیماری های زئونوز در شهرها خواهیم بود.
کد خبر  11529
titr

به گزارش پایگاه خبری فاخته، دکتر محمد طیبی در خصوص علت پلمب کلنیک های دامپزشکی در استان، اظهار کرد: همانطور که در چند وقته اخیر به کرات شنیده ایم، متاسفانه علت اصلی ابلاغ  اخطاریه های پلمب به درمانگاه های دام کوچک شهر تهران بر اساس مصوبه 222 دوره ششم شورای شهر تهران به تاریخ 22 اسفند ماه 1402 بوده که در این مصوبه شهرداری تهران نسبت به جلوگیری از استقرار واحد ها، مراکز و فعالیت های ارائه خدمات مرتبط با حیوانات خانگی ( اعم از مراکز درمانی، پانسیون ها و مشاغل وابسته ) در بافت مسکونی و  پهنه های R و M  طرح تفصیلی اقدام نموده است. لذا پیرو این مصوبه اخطاریه های اخیر صادر و مشکلات عدیده ای برای همکاران شاغل ما در شهر تهران ایجاد کرده است و در برخی موارد منجر به صدور حکم پلمب واحد شده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا این مساله در سایر استان ها و خراسان رضوی هم دیده شده، ادامه داد: موضوعی که در تهران اتفاق افتاده در دوره های مختلف در شهرهای دیگر نیز رخ داده و نگرانی  زیادی را به وجود آورده است؛ اما ابلاغ این مصوبه از سوی شورای شهر تهران بدون در نظر گرفتن مخاطرات بهداشتی مساله و بدون در نظر گرفتن نظریه مشورتی دامپزشکی، اتفاق جدیدی است. در پاسخ به سوال شما باید بگویم این موضوع در سایر استان ها مثل خراسان، اصفهان، فارس و همدان به طور بسیار جدی تری وجود داشته و دارد که تاکنون با مدیریت استانی تا حدی کنترل شده، ولی حل نشده است.

شهرداری ها برای تامین منابع مالی خود از راه های مختلف اقدام می کنند 
رئیس انجمن درمانگاه های دامپزشکی خراسان رضوی در رابطه با اینکه متولی این مساله کدام بخش از حاکمیت است؛ مدیریت شهری یا نهاد های فرهنگی و قضایی، تاکید کرد: همانگونه که می دانید شهرداری یک نهاد عمومی غیر دولتی بوده و مصوبات اختصاصی خود را در شوراهای شهری تایید و ابلاغ می کنند، شهرداری ها برای تامین منابع مالی خود از راه های مختلف اقدام می کنند و لذا در شهر های مختلف به دلیل اینکه در قانون سال 66 به طور اختصاصی اسمی از دامپزشکی نیامده، لذا شهرداری ها به صورت سلیقه ای عمل کرده و در دوره های مختلف مشکلات زیادی برای همکاران ما ایجاد کرده اند.
طیبی افزود: از طرفی در سال های اخیر در برخی از استان ها علاوه بر عملکرد سلیقه ای شهرداری به دلیل شرایط فرهنگی استانی و نگرانی های فرهنگی بزرگان شهری، نهادهای قضایی و فرهنگی نیز در این مساله ورود پیدا کرده و نظرات خود را بیان می نمایند. در استان ما هم از سال 98 به دلیل همین دیدگاه فرهنگی صدور پروانه درمانگاه دام کوچک متوقف شده است که با همت اداره کل دامپزشکی استان و نظام دامپزشکی استان و همراهی بخش خصوصی در حال رایزنی و رفع نگرانی های متولیان فرهنگی شهر و استان هستیم .
وی در رابطه با نقش صنوف دامپزشکی در این موضوع  و اقداماتی تا به الان انجام شده، تاکید کرد: قطعا همدلی و همراهی بخش خصوصی در حل مشکلات پیش رو بسیار حائز اهمیت است. در مواردی که طرف مقابل ما شهرداری ها باشند بر اساس قانون باید برخورد حقوقی و قانونی صورت بگیرد و در مسائل فرهنگی نیز نیازمند همراهی همه فعالین بخش خصوصی برای رفع نگرانی های متولیان امر هستیم.

از طرف سازمان دامپزشکی انتظار حمایت قاطع  داریم

رئیس انجمن درمانگاه های دامپزشکی خراسان رضوی اضافه کرد: در استان خراسان به همت و مدیریت اداره کل دامپزشکی استان و همراهی نظام استان و انجمن درمانگاه‌های دامپزشکی استان  اقدامات موثری انجام شده است و امید داریم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. در این راستا طرح های مختلفی تدوین شد تا دغدغه های نهاد های فرهنگی استان برطرف شود .
طیبی در خصوص توقع کلینیک های دامپزشکی از سازمان نظام دامپزشکی و بخش دولتی در این زمینه، خاطرنشان کرد: در این بخش با توجه به مسایل مختلف پیش آمده توقع بخش خصوصی از نظام دامپزشکی پیگیری و رایزنی و از طرف سازمان دامپزشکی انتظار حمایت قاطع  داریم.
وی گفت: در سال های قبل به همت همکاران ما در شهر مشهد نامه الزام آور از وزارت کشور اخذ شده بود که بسیاری از مسائل را حل کرده بود و فعالیت دامپزشکان را در اماکن مسکونی همچون پزشکان و وکلا را بلامانع دانسته و  شهرداری را از اعمال نظر سلیقه ای برخذر داشته بود که عین نامه ها خدمتتان تقدیم می شود.

در آینده شاهد افزایش آمار بیماری های زئونوز در شهرها خواهیم بود
رئیس انجمن درمانگاه های دامپزشکی خراسان رضوی در رابطه با تبعات پلمب کلینیک ها برای شهروندان، تصریح کرد: با توجه به افزایش جمعیت حیوانات خانگی و تغییر فرهنگ مردم در حمایت و مراقبت از حیوانات شهری که عمدتا در بافت شهری مستقر هستند با جابجایی این مراکز به حاشیه های شهر مسلما خدمات رسانی دچار مشکل خواهد شد و در آینده شاهد افزایش آمار بیماری های زئونوز در شهرها خواهیم بود . ضمن اینکه ممکن است با زیر زمینی شدن خدمات دامپزشکی طبعا امکان نظارت بر عملکرد همکاران هم کم شود و زمینه ساز دخالت افراد غیرمجاز نیز شود.
طیبی اضافه کرد: برای مثال در شهری مثل مشهد که یکی از کانون های سالک در کشور بوده با توسعه درمانگاه های دام کوچک در شهر در سال های اخیر موارد بالینی سالک به شدت کاهش و کنترل پیدا کرده؛ اما مطمئنا با تغییر روند ساسیت های شهری و کشوری شاهد تهدیدهای بهداشتی نگران کننده ای در شهرها خواهیم بود و مقصر اصلی این اتفاقات تصمیمات اشتباه و یکطرفه و بدون مشورت متولیان شهری خواهند بود.

گفتگو: غزاله شهیدی

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • همکار
    می گوید:
    احسنت بر دکتر طیبی عزیز. زنده باشید
  • دامپزشک
    می گوید:
    خود شما هم میدونید که خروج کلینیک ها مطلقا تاثیری در بیماری زئونوز نداره. تمام کارهای پیشگیری همین الانش هم از طریق کلینیک‌های خارج شهر و دامپزشکان شاغل در کلینیک های عمومی انجام میشه. کلینیکهای داخل شهرها جز پول گرفتن از مردم هیچ خاصیت دیگه ای ندارن.
  • drvet
    می گوید:
    هر روز به بهانه ای دارن بیچاره می کنن ما رو
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.