معاون استاندار کرمان مطرح نمود:

خلأ عدم وجود کشتارگاه صنعتی دام در استان رفع گردد

برای حل مشکلات عدم وجود کشتارگاه صنعتی دام در کرمان و ضرورت ساماندهی بهداشتی کشتارگاه های استان جهت تضمین امنیت غذایی و تامین سلامت عمومی جامعه، جلسۀ کمیته ساماندهی کشتارگاه ها در سالن اجتماعات معاونت عمرانی استانداری کرمان برگزار گردید.
کد خبر  9401
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، دکتر صدیقه کاظمی نیا سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان در ابتدای این نشست اعلام کرد: به منظور هماهنگی در اجرای تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان دامپزشکی کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و نیز به منظور بررسی وضعیت موجود کشتارگاه‌ها و برنامه ریزی در زمینه ارتقا و بهبود وضعیت ساختاری آنها این نشست صورت پذیرفته  است.

وی ادامه داد: الزامات بهداشتی برای کشتارگاه‌ها تعریف شده و لازم است برای  تمدید پروانه آنها نیز این الزامات بهداشتی رعایت گردد.

وی با اعلام اینکه وجود کشتارگاه صنعتی در هر استانی دارای اهمیت بالایی است، گفت: راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی علاوه بر اینکه از انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و دام جلوگیری می‌کند، شرایطی مناسبی برای به‌دست آوردن و جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز از دام، جلوگیری از تقلب، جلوگیری از فروش گوشت دامی به جای دام دیگر و ... را فراهم می‌آورد.

این مقام مسئول ادامه داد: عدم وجود کشتارگاه صنعتی دام در استان از جمله مشکلات موجود است و ساختار سنتی باید به صورت مکانیزه و صنعتی تبدیل شود.

دکتر کاظمی نیا بیان نمود: از انجا که سلامت مواد پروتئین مردم حائز اهمیت ویژه‌ای است لذا لازم است برنامه ای با اولویت بندی مشخص  برای ارتقای ساختاری کشتارگاه‌ها داشته باشیم.

وی بار دیگر با تاکید بر این مطلب که کشتارگاه، یکی از بهترین نقاط کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است،  افزود: سرمایه‌گذاران لازم است هدایت شوند بسوی آنکه کشتارگاه دام صنعتی در استان احداث گردد که استان کرمان در این زمینه بسیار نیازمند است و می‌توان بسته‌های تشویقی و حمایتی مناسبی برای افراد متقاضی در نظر بگیریم تا آنها با تمایل بیشتری در این حوزه ورود پیدا کنند ضمن اینکه چهار کشتارگاه دام استان قابلیت صنعتی شدن را دارا می باشند که با یکسری اصلاحات ساختاری و کمک تسهیلاتی مسئولین استان محقق می گردد.

در ادامه دکتر مینا قاضی زاده رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص بخشنامه ها و دستورالعمل های ساختاری کشتارگاه ها(برنامه جامع ساماندهی کشتارگاههای دام کشور) و وضعیت موجود آنها گفت: احداث و گسترش کشتارگاه های صنعتی و تولید گوشت به شیوه بهداشتی و با بهره گیری از سامانه های بین المللی شناسایی و ارزیابی خطر، علاوه بر تامین مواد غذایی مورد نیاز جامعه و تنظیم بازار گوشت، نقش بسیار موثری در ارتقای سطح بهداشت جامعه و جلوگیری از آلودگی محیط زیست دارد.

وی به شرح الزامات قانونی و بیان درخواست ها در این خصوص پرداخت و وضعیت فعلی کشتارگاههای دام استان و اصلاحاتی مورد نیاز را بطور مبسوط تشریح نمود.

دکتر سید مصطفی آیت‌اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با تاکید بر هدایت کشتارگاه‌های چهار شهرستان کرمان، بم، رفسنجان و سیرجان به سمت صنعتی شدن، گفت: در چهار شهرستان ذکر شده مشکلات کشتارگاه‌های دام آنها بررسی و در اسرع وقت بهبود یابد تا گوشت بهداشتی دست مردم برسد که برای این مهم دامپزشکی با همکاری دفتر امور شهری استانداری بررسی کنند که این کشتارگاه‌ها چه نیازهایی دارند تا در اسرع وقت رفع گردد.

وی ادامه داد: ضعف‌های کشتارگاه‌های سنتی جهت ارتقای ساختاری و تامین سلامت کشتار دام و طیور به منظور حفظ بهداشت عمومی مشخص و به مدیران و متولیان کشتارگاه اعلام گردد.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

در این جلسه مقرر شد، جهاد کشاورزی تسهیلات لازم برای ارتقای کشتارگاه‌ها را فراهم نماید، همچنین مشکل زمین مورد نیاز برای اجرای فاضلاب کشتارگاه فعلی کرمان پس از تایید دامپزشکی و محیط زیست از طریق معاونت عمرانی استانداری پیگیری شود و کشتارگاه نیمه تمام تینا پروتئین کرمان در اسرع وقت تعیین تکلیف گردد.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.