مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان خبر داد:

عدم بروز بیماری AHPND در مزارع پرورش میگوی خوزستان

ناصر عسکری فرد مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان با اشاره به رخداد بیماری AHPND و ایجاد تلفات و خسارت در مزارع پرورش میگو استانهای هرمزگان و بوشهر گفت: خوشبختانه تا کنون با انجام اقدامات پیشگیرانه وسیع و مراقبت های فعال و شبانه روزی کارشناسان اداره کل دامپزشکی خوزستان در مراکز تکثیر و پرورش میگو، بروز بیماری AHPND در سطح استان مشاهده نشده است.
کد خبر  9347
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، مدیرکل دامپزشکی این استان اظهار کرد: امیدواریم پرورش دهندگان عزیز اصول بهداشتی و امنیت زیستی را در مزارع خود بیشتر رعایت نموده و ریسک خطر بروز بیماری را کاهش دهند.
عسکری فرد در تشریح اقدامات بهداشتی انجام شده اظهار داشت: از ابتدای فصل تکثیر و پرورش میگو در سال 1402 تاکنون تعداد 380 مورد بازدید میدانی از مزارع موجود در سطح استان بویژه منطقه چوئبده آبادان توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان و اداره دامپزشکی آبادان و 230 مورد نمونه برداری و آزمایش PCR از سطح مزارع تکثیر و پرورش میگو برای ردیابی بیماری انجام گردید که خوشبختانه تاکنون مورد مثبت بیماری گزارش نشده است. 
همچنین دوره های آموزشی و توجیهی متعددی برای پرورش دهندگان میگو برگزار گردید و الزامات بهداشتی و قرنطینه ای مورد رصد و پایش قرار گرفته اند.
 جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)
شایان ذکر بیماریAHPND یک بیماری باکتریایی ناشی از ویبریو پاراهمولیتیکوس می باشد که اغلب به عنوان یک بیماری مدیریتی قلمداد می شود زیرا این باکتری بطور طبیعی در آب های شور وجود دارد و در صورت مساعد شدن شرایط ، می تواند به شدت تکثیر و طغیان نماید و با تولید سم باعث نکروز هپاتو پانکراس میگو شده و تلفات 40 تا 100 درصدی در میگو ایجاد نماید لذا رعایت نکات دقیق مدیریتی و کاهش استرس و تراکم ذخیره سازی، در کنترل بروز بیماری حائز اهمیت می باشد.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.