هشدار دامپزشکی سبزوار درباره شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری

شبکه دامپزشکی سبزوار در خصوص مخاطره شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری هشدار داد.
کد خبر  11333
خبر روز

 به گزارش فاخته، رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: گسترش آنفلوانزی فوق حاد پرندگان در مناطق مختلف جهان و بروز این بیماری در حیوانات پستاندار مانند گاوشیری، نشان می‌دهد که این ویروس جهش یافته و این موضوع نگرانی‌هایی را در جامعه بین المللی ایجاد کرده است.
 
دکتر برات الله زیدآبادی با بیان اینکه ویروس آنفلوانزا انواع مختلفی دارد، افزود: بعضی از آن‌ها فقط پرندگان را مبتلا می‌کند و بعضی علاوه بر پرندگان، سبب بیماری انسان هم می‌شود؛ به همین دلیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام شناخته شده است.
 
وی درباره افزایش موارد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو‌های شیری، گفت: گاو‌های بیمار ممکن است دارای علامت یا بدون علامت باشند، ولی ویروس بیماری عمدتا در شیر و بافت پستانی یافت می‌شود و دوره پنهان بیماری، بسته به روش مواجهه، دز ویروس و مرحله شیرواری از ۱۲ تا ۲۱ روز متغییر است.
 
این مقام مسئول در مورد علائم بیماری آنفلوانزا در گاو‌های شیری اظهار داشت: کاهش تولید شیر در سطح گله، کاهش مصرف خوراک همزمان با کاهش حرکات شکمبه و نشخوار، ترشحات شفاف بینی، ضعف، تب، دهیدراتاسیون و مدفوع چسبناک یا شل غیرطبیعی، از علائم این بیماری است.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

زیدآبادی ادامه داد: شیر گاو‌هایی که به فرم شدید بیماری مبتلا هستند مانند آغوز، غلیظ‌تر بوده یا اصلا شیر تولید نمی‌کنند؛ همچنین گاو‌های مسن در اواسط شیردهی از گاو‌های جوان و تازه زا یا تلیسه، حساس‌تر هستند.
 
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار در پایان گفت: پاستوریزاسیون احتمالا ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در شیر غیرفعال می‌کند و مبارزه با این بیماری زمانی موفق است که تمام کسانی که با پرندگان و دام‌ها در ارتباط هستند مانند روستاییان، کارکنان مرغداری‌های صنعتی و سنتی، کارکنان کشتارگاه‌ها و مصرف کنندگان، آگاهی خود را افزایش دهند، ضوابط بهداشتی را رعایت کنند و با شبکه دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.
 
وی افزود: تا کنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ذرات ویروس شناسایی شده در شیر قادر به آلوده کردن انسان باشد، وجود ندارد.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.