بیماری اکتیمای مسری شتر در قشم مشاهده شد

رییس اداره دامپزشکی قشم از مشاهده بیماری اکتیمای مسری در بین تعدادی از شترهای این جزیره خبر داد.
کد خبر  10707
خبر روز

به گزارش فاخته، محمد صدیق ارم در گفت و گو با ایرنا، افزود: پس از دریافت گزارش وقوع بیماری در گله شتر یکی از دامداری های این جزیره، کارشناسان این اداره به منطقه اعزام و پس از انجام معاینات و بررسی‌ های لازم موفق به تشخیص، ضدعفونی کردن جایگاه نگهداری، تجویز دارو و قرنطینه کردن شترهای جدیدی که وارد این گله می شوند، کردند.

وی ادامه داد: در عملیات کنترل و تشخیص این بیماری، ضمن معاینه بالینی و دقیق شترهای بیمار و بر اساس علایم کلینیکی همچون ضایعات دهانی در اطراف پوزه و بینی و تورم سر و صورت، بیماری اکتیمای مسری تشخیص داده شد.

بیماری اکتیما که به آن بیماری ارف نیز گفته می‌شود را می‌توان یک بیماری ویروسی واگیردار دانست که در صورت بروز می‌تواند به سرعت در میان شترها شیوع پیدا کند و آنها را مبتلا کند.

اکتیمای واگیردار یک بیماری عفونی ویروسی است که علاوه بر شتر برخی از نشخوارکنندگان اهلی و وحشی را مبتلا می کند و بیماری بیشتر دام های جوان را به فرم بالینی مبتلا می کنند.

بررسی رخداد بیماری در ایران نشان می دهد که این بیماری در بین بیماری های اخطار کردنی شتر در رتبه دوم بعد از آبله شتر قرار دارد.

هم اکنون حدود ۹۰۰ نفر شتر در جزیره قشم وجود دارد.

شیوه نگهداری شترها در این جزیره سنتی و فرستادن گله به مراتع همراه با ساربان است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.